Avatar billede mick-dk Nybegynder
05. februar 2008 - 22:40 Der er 20 kommentarer

Kan ikke indlæse xp pro på raid 0 diske. What to do?

Følgende problem: Har xp pro installeret på 2 sata diske, som kører raid 0, dvs. stripe.

Når den skal loade xp, så går den i stå og fryser inden den når at blive færdig. For det meste når den lige til skrivebordet og går så i stå.

Har forsøgt at loade fra xp disken med raid driver og F6 og derefter F3. Jeg får bare ikke mine raid diske op som en valgmulighed.

Hvad gør jeg nu?

Jeg har kun brug for at hente diverse data (fotos, breve tec.) fra C-drevet (raid-diskene). Derefter skal hele skidtet partiteres og formateres etc., hvilket ikke er noget problem. Men skal som sagt først have hentet mine data ud, hvilket forhåbentlig er muligt.

Ellers skal jeg til at høre på min kones (berettigede) beklagelser over hvorfor jeg dog ikke har taget nogen backup det sidste års tid.

Michael
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
06. februar 2008 - 00:53 #1
Har du evt. mulighed for at starte i fejlsikret??
Ellers kan du bruge f.eks. Raid Reconstructor http://www.runtime.org/raid.htm
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2008 - 05:28 #2
kan være det her kan bruges til noget ;)

http://raid2raid.com/
Avatar billede mick-dk Nybegynder
06. februar 2008 - 16:14 #3
Tak for svarene. Vil lige undersøge disse muligheder  de nærmeste aftener (og nætter)

Skal lige sige, at det bedste ville selfølgelig være, hvis jeg kunne få den op at køre, bare længe nok til at jeg kean kopiere de ting ud, som jeg har brug for.

Jeg har dog også overvejet, om det kan fejl på mine gode gamle Ballistix ram, som kan være årsag til problemerne med at den ikke vil boote.

Michael
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2008 - 16:22 #4
hvis du vil teste for ramfejl så kan memtest jo bruges ;)
http://www.memtest.org/
Avatar billede mick-dk Nybegynder
06. februar 2008 - 22:09 #5
Måske skulle jeg prøve at sætte en ny formateret HD på en IDE port og installere XP inkl. raid controller på den for derefter at se, om kan se mine sata raid diske?

Hvis jeg bare kan få lov til at "se" dem, så skulle jeg jo nok kunne hente data ud fra dem.

Lyder det som noget, der er værd at forsøge?

Michael
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. februar 2008 - 00:02 #6
hvis selve raid-konstruktionen er intakt, så er det klart en mulighed. men jeg tror det er vigtig at der ikke er pillet ved kabler og rækkefølge.
du kan jo installere xp først, og dernæst sata-driveren. så ved du at du ikke piller ved sata diskene før windows er i luften
så afgjort et godt bud :-)
Avatar billede mick-dk Nybegynder
09. februar 2008 - 17:21 #7
Hej igen.

Er kommet lidt videre.

Nu er PC'en oppe og køre, meeeeeen blot med den fejl, at jeg får den besked, at mappen "dokumenter" i min profil er beskadiget etc. og at den ikke kan finde mappen med mit navn. Det skal lige siges, at der er 3 brugerprofiler på maskinen.

Samtidig siger windows, at jeg skal køre chkdsk, og jeg går ud fra, at det er med /f parameteret, men da disken ikke er låst, så kan jeg kun køre den hvis jeg genstarter, og det tør jeg ærlig talt ikke, for så er jeg bange for, at jeg ikke kan få den igang igen.

Er der et godt alternativ til chkdsk, som kan køre under windows, som måske kan reparere fejlen.

Jeg håber, nogen har et godt forslag.

Michael
Avatar billede mick-dk Nybegynder
09. februar 2008 - 17:23 #8
vil det være en idé at gå tilbage til et gendannelsespunkt?

Michael
Avatar billede mick-dk Nybegynder
09. februar 2008 - 17:26 #9
Glemte også at sige, at den siger et eller andet om, at der er fehl på en fil, som hvis navn jeg ikke helt kan huske. Et eller andet med jushe Det er en exe fil
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2008 - 20:03 #10
hvis din personlige mappe er beskadiget og der kommer et "nyt" skrivebord op uden de ikoner du plejer at have på bordet, virkede følgende sidste gang:

1) bede den køre en kontrol af harddisken
2) genstarte (ja) og lade den køre kontrollen
3) logge på en af de brugerprofiler der virker
4) gå ind i documents and settings. Der er nu en ny mappe med dit navn. hvis din profil hedder "bruger" og din pc heder "computer" er der en ny profil der hedder bruger.computer udeover den der hedder bruger. byt om på navnene på de to, log af og log på som din egen bruger
Avatar billede mick-dk Nybegynder
09. februar 2008 - 21:12 #11
Jeg går ud fra, at chkdsk også kan se mine min to sata diske i raid 0 dvs. c-drevet.

Jeg rebootede, men den kørte ikke chkdsk ??????

Når jeg så vil logge på med min bruger, så kommer der et vindue for wcescomm.exe, som siger: Det lykkedes ikke at initialisre programmet korrekt 0xc0000142

Og så bliver jeg logget på med default.user

Samtidig fik jeg en advarselstrekant for neden til højre, som sagde noget med SAS window: winlogon.exe

Skal chkdsk ikke gå igang inden jeg får den blå skærm, hvor jeg skal vælge hvilken profil jeg vil logge på?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. februar 2008 - 00:03 #12
jo netop, og der er svært at køre noget diskkontrol før raidet er monteret, derfor skal det køres inde fra windows (i hvert fald efter min  nuværende viden om raid ... jeg bruger altid raid 0 efter en dårlig oplevelse med raid 1 så jeg har ikke meget erfaring med raid 1)
den der sas fejl har vist noget med wallpaper at gøre, se http://support.microsoft.com/kb/196449 så det ser ikke alvirligt ud
og wcescomm.exe skulle ikke have noget alvorligt på sig heller http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/wcescomm/
har du stadig ikke adgang til drevet overhovedet?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. februar 2008 - 00:11 #13
flot, jeg byttede lige om på raid 0 og 1 i indlægget herover. jeg bruger raid 1 og ikke raid 0 :-)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. februar 2008 - 00:12 #14
iøvrigt tror jeg at jeg skal trække mit forslag om chkdsk tilbage, se http://www.dataclinic.co.uk/raid-server-faults.htm
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. februar 2008 - 00:24 #15
hvis ikke der er adgang til drevet tror jeg at du skal bruge noget data recovery som fx det jeg linkede til i første indlæg øverst. det er et regulært raid værktøj
Avatar billede mick-dk Nybegynder
11. februar 2008 - 09:25 #16
OK. Nu er status, at der er 3 brugerprofiler, og maskinen starter fint op på raid-drevene (mit C-drev), og jeg kan godt logge på de to af de tre profiler uden problemer, men jeg kan ikke se mappen "dokumenter" for den sidste og vigtigste brugerprofil.

Jeg kan heller ikke logge på den vigtige brugerprofil, idet der ikke er adgang til mappen for denne profil. Istedet logger den på med en default user. Her kan jeg heller ikke se mappen "dokumenter" for den vigtige profil. Får besked om, at mappen ikke er tilgængelig da den er beskadiget etc.

Selvom den logger på som en default user, så ser skrivebordet alligevel ud som det plejer, og når jeg klikker på "start" så stor da også brugernavnet for den vigtige profil øverst.

Meget mystisk.

Håber, at der er en nemmere løsning end Raid reconstructor, idet jeg jo som udgangspunkt har adgang til drevene. XP kan bare ikke finde "indgangen" til den vigtige brugers mappe.

Michael
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. februar 2008 - 13:32 #17
hvis der ikke er nogen indgang, så prøv at se hvordan det ser ud fra en kommandoprompt. hvis mappen ikke er tilgængeli fordi den er beskadiget, så er der en god grund til at den ikke er tilgængelig jo. og chkdsk skal du ikke begive dig ud i (hvilket ellers normalt vil være løsningen hvis det ikke var raid)
Avatar billede mick-dk Nybegynder
11. februar 2008 - 22:46 #18
Tja, fra dos-promt kan jeg heller ikke komme til mappen, idet jeg får beskeden, at stien ikke er tilgængelig.

Men da jeg jo nu er oppe på xp, omend ikke med den ønskelige profil, vil det kunne skade at forsøge at bruge systemgenoprettelse, dvs. et genoprettelsespunkt, som ligger før mine problemer opstod?

Michael
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
12. februar 2008 - 19:36 #19
jeg tror ikke det er fornuftigt. vi er ude i en kombination af fysisk harddisk fejl og ged i raid konfiguration. gætter på at en systemgenoprettelse ikke hjælper på dette. men det er bare et gæt
Avatar billede mick-dk Nybegynder
24. august 2009 - 13:04 #20
For lige at runde af. Det lykkedes til sidst at hente noget af det vigtige ud ved hjælp af et fantastiskt lille program, knopix, et linux baseret styresystem, som lægges på en cd, hvorfra der bootes op, uden at der installeres noget. Kan varmt anbefales.