Avatar billede ajes Nybegynder
05. februar 2008 - 14:36 Der er 18 kommentarer

To harddiske gør at PC'en "fryser"

Hej!
Jeg har lige købt en ekstra harddisk (Samsung SP F1 750GB, 32MB, SATAII) og sat den i min PC
- Asus P5N-E/SLI, nForce 650i SLI.
- Intel Core 2 Duo E6600
- Vista premium

Den anden harddisk jeg bruger, og som er sat til som master, er
Samsung SP T166 500GB, SATAII, 16MB.

Problemet er, at pc'en "fryser" når jeg overfører data til den nye harddisk, og eneste mulighed er at slukke ved stikkontakten. I starten af overførslen går det fint, men efter et halvt til et helt minut "fryser" pc'en. Er der nogen der ved hvad der kan være galt?
Avatar billede miniknudsen Nybegynder
05. februar 2008 - 14:58 #1
og den nye harddisk er tilkoblet som slave?
Avatar billede ajes Nybegynder
05. februar 2008 - 15:13 #2
Det skulle jeg mene. Ifølge den manual der fulgte med den nye harddisk skal der ikke sættes nogen jumper på slave. Undrer mig dog lidt over at der kun er 4 jumperstik på den nye, mens manualen viser 8 (som den gamle også har) Kan det være noget med det?

Overvejer at prøve om den nye harddisk virker som den skal, hvis den bruges alene...
Avatar billede miniknudsen Nybegynder
05. februar 2008 - 15:55 #3
det er rigtigt, at der ikke er nogen jumper i, når hdd'en er slave. Det lyder derimod ikke nødvendigvis som om at din 500 gb Samsung er tilsluttet som master - det kræver kun én jumper, og er illustreret på harddisken..

prøv at undersøg det
Avatar billede off-line Nybegynder
05. februar 2008 - 16:07 #4
Det er jo en Sata HD. Sådan en har ingen jumper som skal sættes til master/slave.
Har den ikke smalle kabler? prøv at se billedet:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede matcho Nybegynder
05. februar 2008 - 16:13 #5
Den du har system på skal helst være i sata 1 stik,så prøv dig frem med den anden for hvis du har installeret raid drivere kan det somme tider skabe problemer hvis den sidder i Sata 2 stik.
Avatar billede ajes Nybegynder
05. februar 2008 - 16:17 #6
Det er Sata kabler jeg benytter ja. Jeg prøver lige at se om 750 GB'en virker alene. Der går derfor lige lidt tid før jeg kommer på forum'et her igen, så det er ikke fordi jeg ignorerer jer :)
Avatar billede off-line Nybegynder
05. februar 2008 - 16:21 #7
Ok, Når du kommer tilbage, så slå RAID fra i bios.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
06. februar 2008 - 08:16 #8
Du skal også ind i Bios,og se under harddiske om at din 500gb er sat som nr.1 og 750gb som nr.2 + at kableren er sat rigtigt i bundkort og harddisk.
Avatar billede ajes Nybegynder
06. februar 2008 - 16:25 #9
Hej igen

Har forsøgt mig med at installere vista på 750 gb'en, men det krævede 4-5 koldstarter, da pc'en frøs under installationen af opdateringer fra windows update. Efterfølgende kunne jeg desuden se under opdateringsoversigten at installationen af flere opdateringer var mislykkedes.

Mht. jeres forslag har jeg forsøgt med 500 gb'en som systemdisk igen. RAID er slået fra (som den hele tiden har været), 500 gb'en er sat til sata 1 stikket og sat som boot disk i BIOS. Problemet er der stadig :(
Derudover har jeg forsøgt mig med at bytte rundt på kablerne for at tjekke at det der sad til 750 gb'en virkede. Det ændrede ikke på problemet, så tyder ikke på at det er kablet der er noget i vejen med. Forsøgte også at overføre data fra en ekstern harddisk (dvs. en helt 3. harddisk) til 750 gb'en, men her gik pc'en også kold.
Har desuden prøvet at overføre data fra 750 gb'en (der blev jo overført nogle filer til den før pc'en gik kold) over til 500 gb'en, men her fryser pc'en også efter et minuts tid.

Er det mon Vista der er skyld i problemet, eller måske harddisken (750 gb'en) der er defekt?
Avatar billede off-line Nybegynder
06. februar 2008 - 16:45 #10
Jeg synes, du skal henvende dig der, hvor du har købt din nye harddisk, og
forklare dem problemet. Det lyder, som om disken kan være syg.
Avatar billede ajes Nybegynder
06. februar 2008 - 19:25 #11
Tror også det er den konklusion jeg er kommet frem til. Har lige prøvet med 750 gb'en alene, men det har igen været nødvendigt med flere koldstarter i forbindelse med installation af opdateringer fra windows update.

Jeg skriver igen når jeg har været forbi SHG og snakket med dem på fredag
I skal alle have tak for hjælpen :)
Avatar billede off-line Nybegynder
06. februar 2008 - 20:47 #12
OK:)
Avatar billede ajes Nybegynder
11. februar 2008 - 13:48 #13
Hej igen

Nu har jeg fået byttet harddisken, der var inge problemer i den henseende. Desværre ser det ikke ud til at det er der problemet ligger. :(
Min mistanke er nu rettet mod bundkortet, som måske kunne tænkes at skulle bruge nogle opdateringer?
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 14:04 #14
Ja hej. Nej dit bundkort mangler ikke opdateringer for at bruge en harddisk.
Men hvordan er det med dine ram? Hvis du har mere end 1. blok, så prøv at tage en
ud på skift, ellers check dem med Microsoft tester.
http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede ajes Nybegynder
11. februar 2008 - 14:28 #15
Ok, det prøver jeg :)
Avatar billede ajes Nybegynder
15. februar 2008 - 14:16 #16
Jeg kom ikke så langt at jeg fik testet ram'ene, for problemet er tilsyneladende blevet løst ved at jeg installerede diverse drivere fra Asus' hjemmeside. Mærkeligt nok er det tilsyneladende nogle RAID opdateringer der skulle til??? Er dog ikke sikker på at det præcis er dem, da de var to blandt flere opdateringer derinde. En anden mulighed er, at det var en defekt(?) windows update opdatering, som blev afinstalleret, da jeg installerede opdateringer fra Asus, der skabte problemet i første omgang.

Jeg er ikke 100 % klar over hvad præcist der løste problemet, men så længe det virker er jeg egentlig ok tilfreds :)

I skal have mange tak for hjælpen herinde! Jeg vil gerne give nogle point for jeres tid, men ved ikke helt hvordan det fungerer. Skal det være løsninger, for at der må gives point?

Mvh. Anders :)
Avatar billede off-line Nybegynder
15. februar 2008 - 14:20 #17
Tak men jeg skal ikke have point:) (Man må give point helt som man vil)
Avatar billede ajes Nybegynder
15. februar 2008 - 18:01 #18
Hehe, ok :)

Men tak for hjælpen og god vind irl :)