Avatar billede zerocrash Nybegynder
05. februar 2008 - 14:18 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Program som kun giver adgang til bestemte sider?

Jeg arbejder for et mindre firma som har nogle problemer med medarbejderne som ikke helt kan kontrollere at vores internet ikke er til brug for chat og skype mv.

Jeg søger i denne forbindelse et program lidt i stil med Ice (mener jeg det hedder) som kan blokere for adgang til systemkritiske ændringer - og KUN give adgang til de hjemmesider som jeg angiver er tilladte at besøge. Alt andet skal altså kunne blokeres - og helst blot så hurtigt som muligt.

Jeg har overvejet en HOSTS-fil men det er ganske enkelt ikke effektivt nok - som de fleste nok vil give mig ret i.

Er der nogle som har et forslag til noget software som kan hjælpe os med problemet?

På forhånd tak!
Avatar billede sir_plexus Nybegynder
05. februar 2008 - 18:13 #1
Jeg er ikke sikker, men kan du ikke lave en proxy server, og så fjerne deres internet adgang? Så kan de kun se de sider som proxy serveren har?
Jeg er ikke sikker, så hvis andre har ideer, skal du nok lytte til dem først :)
Avatar billede frewald Nybegynder
05. februar 2008 - 18:17 #2
Jeg vil foreslå at det bliver blokeret i jeres firewall/router. I kan også lave jeres egen DNS-server. Som sir_plexus siger kan det også gøres med en proxy-server, men det skal så være en transparent proxy-server da den ellers er for let at slå fra.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
05. februar 2008 - 22:17 #3
Jeg takker for de første input. Men jeg tvivler på, at jeg kan gennemføre hverken den ene eller anden mulighed, da det er firmaet net - og det består sådan set kun af en TDC erhvervs-linie samt en switch.

Jeg kan selvfølgelig gå ud og købe en router til dem, men det er lidt mere indviklet end som så, da der også kører ISDN, Dankort-terminaler og fax på samme forbindelse.

Så hvis der var en form for software-mulighed ville denne være at foretrække. Jeg har set at biblioteker har et eller andet som forhindrer adgang til andre sider end de valgte - men er dette en købe-løsning eller har Win XP et eller andet tool man kan "børnesikre" Internet Explorer med?
Avatar billede leif Seniormester
05. februar 2008 - 22:38 #4
Du tænker sikkert løsninger som fx: http://www.enologic.com/
Avatar billede leif Seniormester
05. februar 2008 - 22:40 #5
Men hvor mange maskiner ?

Men er det ikke en ADSL forbindelse der bruges ? Er Dankort terminalen en ADSL udgave eller PSTN/ISDN udgave ? Og hvad har Fax lige med at ville begrænse internettet ?

Hvis det er en TDC erhvervslinie er der sikkert en router på i forvejen
Avatar billede zerocrash Nybegynder
05. februar 2008 - 22:53 #6
Softwaren som linkes til, læser jeg som, at det analyserer websitet der skal vises - og derefter foretager konkret vurdering om adressen er godkendt eller ej? Det kan jeg ikke bruge, da jeg cirka kun skal bruge 3 godkendte adresser + subdomains - resten af internettet skal blokeres fuldstændigt.

Pt. 2 maskiner - hvoraf det kun skal være den ene som skal begrænses, da det er denne som bliver misbrugt. Den anden er aflåst på kontoret.

Ang. Dankort er jeg ikke klar over om det er en ADSL - men jeg kan sige så meget, at den er tilkoblet switch'en som så går til (endnu) en switch fra firmaet som har udlejet dankort-maskinen. Jeg antager derfor, at den er en ADSL-model.

Faxen ved jeg ikke lige hvorfor jeg tog med. Kan jo godt se den ikke helt hænger sammen med Dankort'en - men jeg gik åbenbart udfra, at den sad på samme linie som dankort-terminalen. Hvilket dog var en fejl. Denne er koblet direkte på vores telefon-stik.

Ang. linien - nej, jeg tvivler på der er en router på den. Måske har der været tidligere - men ikke nu. Han har haft en Linksys koblet på tidligere (pga. WIFI-funktionaliteten) men denne er nu erstattet af en switch fra firmaet hvor vi lejer vores dankort-terminal. Så routeren er udelukket hos os. Alternativet er at købe en - men igen, jeg vil gerne sikre mig, at jeg kan overdrage opsætning mv. til en chef som bogstaveligt talt ikke forstår en pind af IT men bare gerne vil have det virker.

Så alt i alt ser vores netværk vel ud i stil med dette diagram:

Internet -> Switch1 -> Switch2 -> PC
              |          |
            2xTelefon  Dankort

Den præcise opstilling er jeg dog ikke lige klar over - da denne er taget ud fra et hurtigt overblik i hovedet. Jeg kan tage et nyt kig på det i morgen formentligt.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
05. februar 2008 - 22:55 #7
Jeg har dog ikke klarhed over, om chefen abonnerer på en ADSL-linie med de 2 telefon-linier han har. Så jeg antog det blot var en ISDN - men det er jo alligevel en mulighed at det kan være en ADSL alligevel.
Avatar billede frewald Nybegynder
05. februar 2008 - 23:35 #8
Windows Vista har indbygget nogle funktioner der er beregnet til at begrænse børns brug. Jeg er sikker på at der findes lignende softwarer til køb. Søg evt på google - funktionen du leder efter kaldes til tider at 'whitelist' websteder (modsat at blokere enkelte side, tillader man kun enkelte sider)
Avatar billede zerocrash Nybegynder
05. februar 2008 - 23:36 #9
Se, det var jo så en mulighed... Jeg prøver ad, men lader dette spm være åbent for andre forslag hvis nogen skulle falde over noget interessant eller blot have lyst til at komme med et tip eller 2 ;)
Avatar billede zerocrash Nybegynder
05. februar 2008 - 23:57 #10
... jeg kom i øvrigt til at tænke på, at XP jo har et indbygget børne-filter...

Det kan jo udemærket bruges til de småting vi skal have filtreret væk! Det er bare et spørgsmål om at holde det simpelt... :)

Jeg lukker hermed og takker for kreative inputs - proxy'en kan måske komme på tale senere hen, jeg skal lige have snakket med chefen om det, for så var det en effektiv måde at bruge netværket på :)

Smid et par svar som tak for hjælpen, så deler jeg point mellem jer som ønsker
Avatar billede frewald Nybegynder
08. februar 2008 - 23:18 #11
Check evt "Windows Live Familiesikkerhed" på nettet. En del af deres Live-suite (mest kendt for messenger), men kan nok gi dig hvad du søger
Avatar billede snapper1 Nybegynder
11. februar 2008 - 02:18 #12
Hej faldt over denne program her,skulle kunne blokere og overvåge hvad der sker på den gældene PC. Her er der en link til programmet hjemmeside: http://www.computer-monitoring.com/spectorpro.htm
Men det findes en hav af ligenede programmer.Så er sikkert på du nok skal finde noget du kan bruge.
Avatar billede snapper1 Nybegynder
11. februar 2008 - 02:23 #13
Hov glemte lige denne også et godt program CYBERsitter:
http://www.cybersitter.com/cybdefault.htm
Avatar billede zerocrash Nybegynder
11. februar 2008 - 13:36 #14
Tak for svar - men som jeg allerede skrev, har jeg nu hvad jeg skal bruge og lukker hermed spm.

Hvis i vil have point så smid et svar og jeg deler dem mellem jer ;)
Avatar billede zerocrash Nybegynder
21. februar 2008 - 16:42 #15
Jeg antager at ingen er int. i point - så jeg lukker hermed spm. Tak for hjælpen