Avatar billede vejsgaard Nybegynder
04. februar 2008 - 23:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Lave DVD som kan spille i DVD afspiller?

Hej

Jeg har optaget et program på min pc via min dvb-T tuner. Jeg vil gerne have det brændt ned på en dvd så jeg kan se det på mit tv.

Filerne er i Mpeg-2 format. Jeg har prøvet at brænde dem som en datadvd men afspilleren vil ikke kendes ved disken..

Er det fordi jeg mangler en menu??

Jeg har brændt disken med NTI cd and dvd maker. Der var et felt hvor man kunne sætte flueben i "bootable dvd". Har det noget at sige?

På forhånd tak.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 23:42 #1
Du kan som regel ikke bare brænde den som data DVD - heller ikke hvis du opretter de to foldere AUDIO_TS og VIDEO_TS og putter filerne derind.

Du skal have et program der kan lave en DVD video, såsom TMPGEnc 4.0Express eller noget gratis software.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 23:44 #2
Sludder - ikke TMPGEnc 4.0 Express men TMPGEnc DVD Author: www.tmpg-inc.com
Avatar billede tdimhcs Nybegynder
04. februar 2008 - 23:52 #3
På dette wikipedia link står en liste af software, gratis så vel som kommercielt, samt noget information om fænomenet: http://en.wikipedia.org/wiki/DVD_authoring

Og her er en guide der evt. hjælpe dig videre:
http://www.afterdawn.com/guides/archive/convert_avi_to_dvd.cfm

/Kurt
Avatar billede trav4u2 Novice
05. februar 2008 - 00:32 #4
Når din afspiller ikke kan finde noget på skiven skyldes det sandsynligvis at filen er større end 2 Gb.

Du kan enten bruge Nero (Vision Express) eller et af disse gratis programmer til at få mpeg2 over som DVD

http://www.sothinkmedia.com/movie-dvd-maker/
http://www.dvdflick.net/
http://sourceforge.net/projects/avstodvd/
Avatar billede vejsgaard Nybegynder
05. februar 2008 - 21:19 #5
Super program, akyhne. Nemt at bruge, så nu lykkedes det at producere en dvd der kan spille. Desværre begynder lyden at være lidt foran billedet efter et stykke tid. Noget bud på hvad problemet er?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. februar 2008 - 21:48 #6
Det er din originale fil det er galt med. Der er dog en løsning. Jeg vender tilbage.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. februar 2008 - 22:19 #7
TMPGEnc 4.0 Express skal kunne rette fejlen automatisk, sålænge det er en MPEG2 fil. Fejlen ligger i dit captureprogram eller selve kortet. Fejlen er oftest relateret til billige TV kort, som taber frames under capture.

Kør filen igennem TMPGEnc 4 Express, og konverter til "DVD Standard MPEG File"
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. februar 2008 - 22:20 #8
DVD Author kan også rette "Audio Gab", som det hedder, men det er kun hvis lyden er konstant lige meget forskudt.
Avatar billede vejsgaard Nybegynder
05. februar 2008 - 22:44 #9
Ok, det prøver jeg i morgen. Jeg havde egentlig udelukket originalfilen, da lyden passer godt nok, hvis jeg afspiller den originale fil. Men jeg kan godt se, at den hakker lidt af og til (og det er et billigt kort).

Jeg vender frygteligt tilbage ;O)

PS: Forskydelsen opstår efter ca.10 min, så jeg kan nok ikke nøjes med "audio gap" funktionen.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. februar 2008 - 23:04 #10
Jo, Express sammenligner nogle data i billede og lyd, som gør at den kan rette op på fejlen.

"Audio gap
An audio gap is a loss of synchronization between the video and the audio in a clip. There are two kinds of audio gaps.
A constant audio gap means that a specific amount of audio or video footage is missing from the source clip, usually at the
beginning of the clip. An increasing audio gap (one where the gap grows over time) indicates that audio or video material
is periodically missing throughout the clip, and this absence increases the overall gap size over time. You can correct
a constant audio gap by using the Audio gap function of the Audio filters in the Cut-edit and chapter marking window of
the Source window.
TMPGEnc 4.0 XPress supports time stamp corrected MPEG files, allowing automatic audio gap correction."

Så der hvor der tabes frames, skulle dette blive rettet. Og det er ikke unormalt at originalfilen lyder ok på en computer, men at lyden bliver forskudt ved næsten enhver form for konvertering.
Avatar billede fuglen1 Novice
06. februar 2008 - 17:50 #11
Der er ikke ret mange dvd afspillere der kan tage imod alm mpeg filer
Det er isæt mærkevarer afspillere der ikke vil tage imod mpeg2 filer

Noname/billege afspillere er ligeglade de afspiller det bare.
det er det jeg har fundet ud af.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. februar 2008 - 18:10 #12
"Der er ikke ret mange dvd afspillere der kan tage imod alm mpeg filer"
Så sandt, så sandt. Ydermere har de afspillere jeg er stødt på som kan, ikke gjort arbejdet særligt godt, fremfor hvis man har lavet en rigtig DVD.

Og jeg ser overhovedet ingen grund til ikke at lave en rigtig DVD video. Så lang tid tager det heller ikke, såfremt man ikke skal i gang med en konvertering.

Desuden findes der, som trav4u2 også viser, masser af gratis programmer til formålet. Personligt foretrækker jeg dog software til formålet som jeg ved ingen problemer giver, og det er oftest der at der sidder dygtige folk og udvikler, og det koster penge.
Men alligevel hurra for open source og gratisprogrammer.
Avatar billede vejsgaard Nybegynder
07. februar 2008 - 19:46 #13
Igen et super program, akyhne... Jeg synes dog at det bliver lidt tidskrævende, når mine optagelser skal rettes for fejl grundet tvkortets dårlige kvalitet ;O)

Så jeg tror jeg vil overveje at købe et bedre kort. Men super løsninger fra dig. points well deserved!

Også tak for input fra jer andre.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 19:59 #14
Jamen mange tak. Nu ved jeg ikke hvad du har af TV-kort, men 2 vigtige ting kan hjælpe dig: Et tv-kort med hardware MPEG chip, og en harddisk som altid er pænt opryddet. Derudover er det en god ide ikke at lave for meget andet på computeren, mens man optager.
Læs i øvrigt her: http://www.eksperten.dk/artikler/1135
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 20:00 #15
Virkede det med rettelsen af tidsforskydningen i øvrigt? Jeg har aldrig selv haft problemet i den tid Express har haft funktionen.