Avatar billede fusentasten Nybegynder
02. februar 2008 - 21:27 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Downgradet fra Vista til XP: Ingen lyd i computeren

Hej Eksperter

Jeg har neetop skilt mig af med Vista Ultimate og i stedet installeret XP Pro. Computeren er den Dell Inspiron 9400.

Jeg kan ikke få lyd ud af skidtet...!

I Enhedshåntering står der et udråbstegn ud for "Microsoft UAA Bus Driver for Hight Definition Audio". jeg har prøvet at fjerne den og installerer den igen.

Derudover kan jeg kun se enten "Bluetooth-audio" eller "Bluetooth-højkvalitetsaudio", hvis jeg klikker ind i kontrolpanel -> "Egenskaber for Lyde og lydenheder".

Jeg tror, jeg har prøvet samtlige lydkort drivere fra Dells website. I hvert fald dem, der hedder noget med Sigmatel. Men de nægter alle sammen at skulle virke med min computer.

Jeg er ikke engagn sikker på, hvilket lydkort jeg har. Jeg kan ikke se det nogen steder i Enhedshåndteringen. I hverfald ikke ligesom, hvis det var et grafikkort. SÅ kan man altid se enten en "GeForce9800" titel eller noget andet sigende.

Er der nogen, der kan hjælpe?
Avatar billede fusentasten Nybegynder
02. februar 2008 - 21:49 #1
Måske er det relevant at skrive, at når computeren starter op, så kommer den med denne alert: cli.exe - "Programfejl: det lykkedes ikke at initialisere programmet korrekt (0xc0000135)"
02. februar 2008 - 22:15 #2
Avatar billede haverslev Novice
03. februar 2008 - 10:09 #3
Avatar billede fusentasten Nybegynder
03. februar 2008 - 15:21 #4
Hej
Tak for rådene. Jeg har prøvet at installerer både Sigmatel driveren og Creative driveren. Men ingen af dem virker. Den, der kommer tættest på, er nok Creative. Der skriver den bare, at jeg ska indsætte installations cd-rom'en med "Microsoft UUA Bus Driver for High Definituion Audio. Installation Disk #1". Den disk har jeg ikke lige. Men så har jeg fundet den fil på mit "recovery drev" som er et levn fra Vista. Men til slut skriver den bare, at den ikke kan starte hardwaren.

Den der SWI der viser mig, at under Motherboard, så har den en lydenhed, der hedder Sigmatel 9200

Property    Value
Manufacturer    Dell Inc.
Model    0YD479
Serial Number    .HX4WS2J.CN1296172D5658.

Chipset Vendor    Intel Corporation
Chipset Model    955XM/945GM/PM/GMS/940GML Express Processor to DRAM Controller
South Bridge    82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Controller
SMBus    Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller @10C0h

CPU    Intel Core 2 Duo
Cpu Socket    Socket 479
Processor Upgrade    None
Max CPU Speed    2130 MHz

System Slots    1 PCMCIA

OnBoard devices
Video (Enabled)    ATI MOBILITY Radeon X1400
Sound (Enabled)    Sigmatel 9200

Memory Summary
Location    System board or motherboard
Maximum Capacity    4096 MBytes
Memory Slots    2
Error Correction    None
Use    System memory

Warning!    Accuracy of DMI data cannot be guaranteed

jeg har prøvet at downloade en driver fra Intels hjemmeside, men den kan jeg heller ikke få til at virke.
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=N&Inst=Yes&ProductID=2201&DwnldID=13706&strOSs=44&OSFullName=Windows*%20XP%20Professional&lang=eng
Avatar billede fusentasten Nybegynder
04. februar 2008 - 18:34 #6
Hej Haverslev.
Jeg har prøvet at installere den driver, du linker til. Om jeg har installeret den som det første kan jeg ikke huske, må jeg indrømme. Men den virker i hvert fald ikke.

Den siger godt nok, at den har installeret sig selv uden fejl, men der kommer stadig inge lyd ud af den.

Når jeg læser readme filen for driveren, så skriver den følgende:
1.  Copy the contents of the
        <INF Extract Directory>\XP
        directory to the root directory of the floppy disk (A:\).
    2.  Close all programs currently running on the system.
    3.  Click on Start.
    4.  Select Settings.
    5.  Select the Control Panel.
    6.  Double-click on the System icon.
    7.  Click on the Hardware tab.
    8.  Click on the Device Manager button.
    9.  Select "Devices by connection" under the View menu.
    10. Click on MPS Uniprocessor PC -OR- MPS
            Multiprocessor PC.

        NOTE:
            Only one of the above items will be
            displayed for a given system.

    11. Click on PCI bus.
    12. Right-click on the line containing the description
            PCI standard host CPU bridge
            -or-
            PCI standard ISA bridge
            -or-
            PCI standard PCI-to-PCI bridge
            -or-
            PCI System Management Bus
            -or-
            Standard Dual PCI IDE Controller
            -or-
            Standard Universal PCI to USB Host Controller
            (This line will be selected.)
    13. Select Properties from the pull-down menu.
    14. Click on the Driver tab.
    15. Click on the Update Driver button.
    16. Windows* XP will launch the Upgrade Device Driver
            Wizard. Select Next.
    17. Ensure that the following choice is selected:
            Search for a suitable driver for my device
            (recommended)
    18. Insert the floppy containing the Windows* XP INF
            files into the floppy drive.
    19. Select Next.
    20. Windows* XP will list locations from where the
            updated driver file can be found.  Ensure that the
            following choice is selected: Floppy disk drives
    21. Select Next.
    22. Windows* XP should report that a driver has been
            found: (The detected device name will be displayed.)
            Select Next.
    23. Select Finish.
    24. Reboot the system when prompted to do so.

Men i min enhedshåndtering har jeg ikke nogen af de enheder, der beskrives i hhv. punkt 10 og 12 :-/
Avatar billede haverslev Novice
04. februar 2008 - 18:50 #7
Den driver der hedder chipset, er blot en driver der får de forslellige ting på bundkortet til at "tale" sammen. Så det er fint nok.
Du skal så efterfølgende installere Sigmatel 9200 driveren.
http://support.dell.com/support/downloads/download.aspx?c=us&l=en&s=gen&releaseid=R171789&SystemID=INS_PNT_P4_9400&servicetag=&os=WW1&osl=DA&deviceid=8907&devlib=0&typecnt=0&vercnt=4&catid=-1&impid=-1&formatcnt=1&libid=3&fileid=235761

Når du har gjort det, så gå i kontrolpanel > lyde & lydenheder
Check at der ikke er flueben i "slå fra" under Lydstyrke for enhed
Under faneblad "lydenheder" skal du lige checke at dit lydkort er valgt i dropdown boksne - anvend / Ok
Avatar billede fusentasten Nybegynder
04. februar 2008 - 19:49 #8
Hej igen,
Nu installerede jeg så driveren. Der skete ikke rigtigt noget. Ikke nogen fejlbeskeder eller succes-beskeder.
Så genstartede jeg. Så startede den op med at skrive, at den nu installerede Sigmatel driveren. Men kom så med en alert:
"ExitError:Error=Dette system understøtter ikke den driver, du prøver at installere"
:-/

Jeg har stadig kun bluetooh-enheder under kontrolpanel -> Lydenheder :-(
Avatar billede haverslev Novice
04. februar 2008 - 20:16 #9
Det lyder altså mærkeligt, for SIW siger jo at det er et Sigmatel 9200
Men prøv at gå på Windows update istedet for og hent alle de opdateringer der er der, både til XP og hardwaren.
Kør Windows update og vælg brugerdifineret og vælg i venstre side "hardware valgfri"
http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=da
.
Avatar billede fusentasten Nybegynder
04. februar 2008 - 21:13 #10
suk. der er nul at værle i mellem...

Jeg er ret sikker på, at problemet har noget at gøre med den der "Microsoft UUA Bus Driver for High Definition Audio". Jeg mangler en fil (hdaudbus.sys) hver gang jeg prøvet at opdatere driveren. Jeg har en fil fra Vista, der duer. Men jeg mangler en der passer til XP. Så den bliver ved at med at lavve udråbtegn i enhedshåndteringen.
Avatar billede haverslev Novice
05. februar 2008 - 16:00 #11
Avatar billede fusentasten Nybegynder
07. februar 2008 - 14:29 #12
For filan. Fik det til at virke...

1. Formaterede hele p*****t og begyndte forfra. Installerede med det samme kun chipset driveren, da den vær færdig og genstartede. Fik også installeret alle opdateringer fra Windows Update. Så kunne den pludselig ikke starte op, da den manglede filen pci.sys. Lyd kom der aldrig noget af)

2. Reparerede windows. Dette tager lige så lang tid som en reinstallation. Da den var færdig med det, duede Windows Update ikke mere. (stadig ingen lyd)

3. Geninstallerede windows. Denne gang installerede jeg chipset driver og lydkort driver inden genstart. Og havde en kopi af pci.sys liggende klar et strategisk sted, hvis den pludselig manglede. Men pludselig kom den velkendte klik-lyd hver gang jeg klikkede mig runde inde i stifinder... Lydkortet virkede... Jeg var ellers tæt på at kaste den ind i en væg til sidst. Men nu virker det hele :-)

Hvis du smdier et svar, Haverslev, så skal du få point. Det var trods alt dig, der skrev, at jeg skulle installere chipset driveren som det første.

Tak for hjælpen :-)
Avatar billede haverslev Novice
07. februar 2008 - 16:53 #13
Godt det lykkedes for dig ;-)
Avatar billede nizax Nybegynder
09. november 2008 - 16:01 #14
Jeg står med samme problem nu... Kan virkelig ikke få det til at fungere. Har du nogen ider til hvordanjeg kan løse problemet? Nu fik du det jo til at virke :)
09. november 2008 - 20:50 #15
<nizax>: Du bør oprette din egen 'tråd' med dit spm. ...