Avatar billede gurly Praktikant
01. februar 2008 - 08:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Microsoft har jogget i spinaten, hvad kan jeg gøre ved det

Jeg vil hermed påstå at microsoft har jogget i spinaten, og gjort en ting helt umunlig i browsere som firefox og opera.
Det drejer sig angående integreringen af en embed windows mediaplayer i en webside.
Med windows media player 9 kunne tingene være drilske nok, men med windows media player 11 er tingene da blevet helt umulig.

Det er ganske enkelt blevet helt umuligt at definere højde + bredde på en embed mediaplayer, hvis siden skal vises i firefox og opera.

med mediaplayer 9 og firefox kunne playeren ikke skalere et lille video billede op i en stor player, der kom sorte kanter på,
men med mediaplayer 11 og firefox er der opstået et nyt problem,
playeren kan ikke skalere et stort video billede ned i størrelse
så playeren må minst have samme størrelse som videoen.

for at ilustrere problemet nærmere har jeg konstrueret 3 test playere, playerne er defineret i størelserne >

200x150 linier

400x300 linier

600x400 linier

Alle 3 playere loader så det samme billede som er 400x300 linier

Jeg har så haft åbnet de 3 playere med forskellige kombinationer
af browsere og forskellige udgaver af windows mediaplayer.
jeg har så taget skærmdump, og indsat det på nogle sider.

Her er først med Internet explorer 7 og windows mediaplayer 11
Her er ingen fejl, alle 3 playere og billeder vises korrekt
http://www.aelling.lir.dk/public/eksemplar/gurly/explorer7-mediaplayer-version11.htm

Her er så med Nyeste Firefox og windows mediaplayer 9
Den har kun en gammel kendt fejl, playeren kan ikke skalere op
http://www.aelling.lir.dk/public/eksemplar/gurly/Firefox-mediaplayer-version9.htm

Så kommer vi til problemet
Nyeste Firefox og nyeste windows mediaplayer 11
http://www.aelling.lir.dk/public/eksemplar/gurly/Firefox-mediaplayer-version11.htm

Her går det jo så fuldstendig galt
hvis billedet er større end playeren så kan den ikke finde ud af at skalere det ned, derfor havner en del af billedet og status linien i playeren helt ude af synsvidde.

hvis derimod playeren er større end billedet, så skalere den billedet op i bredden, gør billedet breddere end det er,
men samtidig kan den ikke finde ud af at skalere i højden
i stedet trækker den playeren mindre i højden end den er defineret i koden.
man kan faktisk ikke definere højden af playeren, for den tilpasser sig højden på billedet, dette gør jo man så faktisk heller ikke kan definere bredden,
jo måske til en enkelt bestemt video
men hvis gerne man vil kunne afspille forskellige stream i playeren som har vidt forskellige opløsninger, så kan det jo reelt ikke lade sig gøre.

Og jeg har afprøvet alle mulige html koder, det er helt lige meget hvad kode man bruger til at embedde playeren,

Derfor forventer jeg egentlig heller ikke at nogen kan give mig svaret som udløser point >

Hvordan får man firefox/opera og mediaplayer 11  til at kunne skalere billedet ned, så man kan afspille en video på 800x600 linier i en player der kun er 640x480 linier  ???????????

Man kan afprøve de test playere jeg brugte her
men problemet kan jo altså kun ses hvis man bruger nyeste version af firefox eller opera og har windows mediaplayer 11

http://www.aelling.lir.dk/public/eksemplar/gurly/200x150.htm

http://www.aelling.lir.dk/public/eksemplar/gurly/400x300.htm

http://www.aelling.lir.dk/public/eksemplar/gurly/600x400.htm
Avatar billede gurly Praktikant
01. februar 2008 - 18:46 #1
selv om man ikke har svaret så må man da gerne smide en kommenter c",)
er det eksempelvis alle som bruger firefox og mediaplayer 11 som kan se fejlen i playeren 200x150  (playeren kan ikke skalere billedet ned)
Avatar billede gurly Praktikant
06. februar 2008 - 13:28 #2
jeg har siden fået tjekket windows media player version 10
og den opfører sig som version 9, altså ok.

så problemet begrænser sig altså til nyeste version 11
problemet er jo af større karakter, det er jo ganske umuligt eksempelvis at vise en video med 800x600 linier, nå playeren gerne skal kunne være på en 640x480 liniers skærm, og mediaplayer 11 så ikke kan finde ud af at skalere billedet ned i firefox.
og mange videoer/stream har jo mange flere linier end det

så  reelt har microsoft jo ødelagt muligheden for at bruge WMP11 som embed player på en sider der skal vises i firefox / netscape

Kan man på nogen måde gøre microsoft opmærksom på en sådan fejl ?
Avatar billede stiowio Nybegynder
11. april 2008 - 18:25 #3
Forsigtigt lille spørgsmål du kunne der da!
Men det passer vel meget godt overens med dit fyldestgørende indlæg til den stakkels makker der ikke kan lukke media player ned uden musikken fortsætter. Jeg citerer: Nej, citat slut... hø hø
Avatar billede gurly Praktikant
06. oktober 2009 - 10:56 #4
Lukker