Avatar billede den33 Nybegynder
31. januar 2008 - 13:59 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

copy my hard drive i ghost 10+mbr?

Jeg forsøger at clone mit hard drive (image) til en anden pc.
De er begge helt ens.
Men det virke som om at den ikke tager mbr med over.
Min master ligger i pc'en, slaven er sat i, isted for cdrom drev.
Efter ghost har copieret min HD, over til den anden HD.
Boot jeg op på min master, stadig med min slave i, her kan jeg se at slaven fylder det samme som master, og hedder det samme, osv.
Men når jeg tager slaven ud, og sætter den i sin egen maskine, vil den ikke boote.
Har prøvet at fixe mbr, med dvs. værktøjer. Men ingenting virker.
Har prøvet at sætte -ib -ia switch, i command-line, med det virkede heller ikke.
Hvad gør jeg galt?
det er 2 levono 9644-cto m/sata disk i.

ps. jeg har 10 andre maskiner der skal ha samme tur.:-(
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2008 - 14:25 #1
Og så er det  at jeg spørger nok engang, er du stadig uvillig til at prøve min metode som plejer at virke
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 17:04 #2
Du skriver ghost, men du har vel bare brugt "Clone disk" ? Den har jeg selv
clonet med, og med godt resultat. Ved cloning kommer ALT med.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 17:06 #3
Ps. Du skal huske at sætte jumperen bag på harddisken du har klonet, tilbage
til master. Og så skal du måske en tur i bios, for at finde den?
Avatar billede den33 Nybegynder
31. januar 2008 - 17:58 #4
Der er ikke nogle jumper på disken. Så jeg går ud fra at den køre på cable select.
Når jeg skrive boot, mener jeg boote helt op. Den når til splash screen, og så sker der ikke mere.
Men bruger du ghost, hvor du boot fra cdrom, og kommer ind dos mode. Eller bruger du den der ligger i windows.?
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 18:02 #5
Ingen Jumper på disken. Prøv at se på dette link, så ved vi om det er Sata diske
du kører med. http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Hvilket program taler vi om Acronis?
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 18:26 #6
Jeg skal til middag hos naboen, her 18:30 så jeg er ikke ved computeren.
Hvis det er en Sata disk, så sæt det smalle stik sammen sted på de andre compurete.
Og, hvis det er Acronis. Åben programmet fra windows, og brug den som hedder "Clone disk" Hvis computerne er helt ens, og software på på HD er ens, så skal det køre.
Avatar billede den33 Nybegynder
31. januar 2008 - 18:27 #7
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 18:31 #8
Sata ok. Så kan der jo ikke blive jumper problemer.
Ghost 10 kender jeg ikke, men tør godt påstå, den kan køres fra windows,
når der skal clones.
Avatar billede den33 Nybegynder
31. januar 2008 - 18:40 #9
Nu satte jeg den til at klone, lige før jeg gik hjem fra arbejde. Så nu for vi se.
Jeg vil mene at den kloner fint nok, det er bare mbr, den ikke trækker med over.
Men jeg er ikke haj..

vil kigge på helgec link til imorgen.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 22:34 #10
Du må gøre noget forkert, for selvfølgelig kopierer den også MBR. Ellers ville
computeren også stoppe der og skrive MBR missing.
Prøv at bytte de røde ledninger om, mellem de to HDér, så du i den computer
du arbejder med, starter op på clonen.
Avatar billede den33 Nybegynder
31. januar 2008 - 22:51 #11
Jeg spørg lige dumt her, men hvad skulle det hjælpe at bytte rundt på ledninger.
Hvis den kan boote op til splash screen, er det noget med windows, der går fejl ved kloning. Hvis det havde noget med ledningerne at gøre, ville den jo slet ikke boote op overhovede.

Eller tager jeg fejl?
Avatar billede den33 Nybegynder
31. januar 2008 - 23:02 #12
hvilken udgave af acronis bruger du.?
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 23:07 #13
Meningen er, du kan boote på den HD, som sidder i computeren ok?
Hvis du bytter om på ledningerne mellem den HD som sad i computeren, og så den,
som du har clonet på, så kan du konstatere, om kloningen er i orden. Er den det,
kan computeren (Den samme) også boote op på clonen.
Kan den ikke det, er der gået noget galt med cloningen.

Kan du, på den maskine kloningen er sket fra, boote op på clonen, så kan du
i en computer med samme chipset, også boote op med den der. Det er da logisk.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 23:18 #14
Lige nu bruger jeg Workstation (har fået en kopi af en anden) men jeg er helt
sikker på, at True image 11, kan gøre det lige så godt.
Som sagt, jeg kender ikke Ghost, men der er mange programmer, som kan lave en
clon, og det skulle undre mig meget, om ikke også Ghost kunne gøre det rigtigt.
Med Acronis var det virkeligt nemt, det kunne næppe gå galt.

I dit tidligere spørgsmål anbefalede jeg også Acronis.
Jeg ser dette her som en forlængelse af samme spørgsmål, så hvis det lykkes mig
at hjælpe, skal jeg IKKE have point igen. Een gang må være nok:)
Avatar billede den33 Nybegynder
31. januar 2008 - 23:31 #15
Har ikke prøvet på den maskine jeg har boot fra.
Har altid flytte den over i den nye maskine.
Vil prøve i morgen.
Må også heller prøve acronis i morgen.
Må heller smutte i seng.
Avatar billede den33 Nybegynder
01. februar 2008 - 08:46 #16
Virkede ikke.
De er formateret til ntfs, kan det være derfor.
Avatar billede den33 Nybegynder
01. februar 2008 - 12:35 #17
har lige prøvet acronis,,,,det se sgu ud til at virke!!!!
Avatar billede off-line Nybegynder
01. februar 2008 - 12:37 #18
Er det mit forslag om, at prøve clonen der ikke virker?
Hvis det er det, så er cloningen forkert.
Nej det har ikke noget at gøre med at det er NTFS, som forøvrigt er den bedste formatering.
Den harddisk jeg arbejder på her og nu, er en klon, fra en Ata HD til en Sata.
Og der har ikke været nogen som helst problem.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. februar 2008 - 12:38 #19
Ok fik lige din sidste mail. Ja vist virker det:)
Avatar billede off-line Nybegynder
03. februar 2008 - 15:45 #20
Hvis det er i orden nu, så husk, at lukke begge dine spørgsmål.
Avatar billede den33 Nybegynder
03. februar 2008 - 16:34 #21
ja, nåede kun at teste 1 gang i fredags. men da virkede det jo.
Så jeg lukker bare.

Jeg smider dig noge karma her, og point på det andet sprg.
Avatar billede den33 Nybegynder
03. februar 2008 - 16:34 #22
lukket
Avatar billede off-line Nybegynder
03. februar 2008 - 17:36 #23
OK! Du kan forsat spørge her, hvis det skulle være nødvendig.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. februar 2008 - 17:48 #24
Og tak for den pæne karma:)
Avatar billede den33 Nybegynder
06. februar 2008 - 09:41 #25
acronis virker som en drøm!!
Men ved du om man kan, smide et image over på en ekstern hdd, som man kan går rundt med også smide det over på en maskine der er defekt.
Måske hvor du så boot på en usb, der så sørger for at det image der ligge på den eksterne hdd, bliver smid over på den pc, der ikke virker.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. februar 2008 - 15:39 #26
Ja du kan sagtens have et image på en ekstern HD, men hvis windows er gået ned,
er du nød til at kontakte den eksterne med en Bootable resque disk, som du kan
lave med programmet. Angående USB. Jeg formoder det kan lade sig gøre, under
forudsætning af, at USB kan sættes som 1.ste boot. Det er ikke på alle bundkort
det kan lade sig gøre. Mit eget kan ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. februar 2008 - 16:20 #28
Ja fine link. Der er meget at læse, det gør jeg senere. Men jeg så der var en
anvisning på USB boot. Godt nok:)
Avatar billede off-line Nybegynder
06. februar 2008 - 16:22 #29
Ps. Men husk nu, at se i bios, om bundkortet kan boote op på USB.
Avatar billede den33 Nybegynder
06. februar 2008 - 16:55 #30
den kan i hvertil fald boote på en usb ekstern cdrom.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. februar 2008 - 17:09 #31
Ja så bliver det vel det samme, det er jo dejlig nemt. Brugeren helgec har en
anvisning på, hvordan man laver en USB boot. Jeg har ikke selv prøvet den, men
hans IT dygtighed er velkendt, så den er sikkert god nok. Jeg tror forøvrigt,
at du misforstod ham med den Linux bootdisk. Man skal ikke være Linux kyndig
for at bruge den. Nå men her er i alt fald linket: http://www.helgec.dk/usb_boot.html
Avatar billede skumle Nybegynder
13. februar 2008 - 09:20 #32
Det lyder somom din slave disk ikke er sat aktiv, i gamle dage kunne man køre fdisk /mbr og overskrive MBRen med en ny.
Avatar billede skumle Nybegynder
13. februar 2008 - 09:23 #33
fdisk /mbr sætter dog ikke din partion aktiv her skal du starte fdisk og så vælge set active partion, tror jeg nok det hedder, jeg tror jeg har været udsat for noget ligende, og ovenstående, var så vidt jeg husker, løsningen dengang
Avatar billede den33 Nybegynder
13. februar 2008 - 09:32 #34
jeg kan varm anbefale acronis. Det virker som en drøm.
Stå bare med et spørgsmål tilbage,,,,gad vide hvad der sker med de maskiner, der blevet clonet med en trial version af acronis.
Kommer de nu op efter 15 dage og sige,,,"image not working...." :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
13. februar 2008 - 14:44 #35
Hvis der ikke er en advarsel omkring det, sker der nok ingenting. Men prøv at
på denne freeware: http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=DiscWizard&vgnextoid=d9fd4a3cdde5c010VgnVCM100000dd04090aRCRD
Avatar billede den33 Nybegynder
13. februar 2008 - 14:59 #36
Forstå ikke lige hvad det link skal bruges til. :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
13. februar 2008 - 15:05 #37
Disc wizard er faktisk lavet af Acronis og svarer til True image.
Avatar billede den33 Nybegynder
13. februar 2008 - 15:08 #38
Det program kan kun køre på en seagate, mine pce'er har deskstar fra hitachi.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. februar 2008 - 15:26 #39
Der står jo ikke, at programmet ikke kan bruges til andre mærker.
Jeg har selv set på den, og det er en Acronis True image. Den er også på 104MB
True image 11, som du har, er på 136MB men der er også et ekstra program, som
hedder Drive cleanser, og så passer størrelsen.
Avatar billede den33 Nybegynder
13. februar 2008 - 15:35 #40
Efter jeg installede det, kommer den op og siger det her, når jeg starter programmet op.
"To use the product, at least one Seagate or Maxtor device should be installed in your system."
Avatar billede off-line Nybegynder
13. februar 2008 - 15:44 #41
Kan du ikke bare ignorere det, og fortsætte?
Avatar billede den33 Nybegynder
13. februar 2008 - 15:51 #42
nej, det får jeg ikke lov til. :-(
Men acrinos virke jo også fint.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. februar 2008 - 16:02 #43
Nå det var da ærgerligt. Men det var da forsøget værd. Min ene HD er Seagate,
det er så derfor jeg kunne. Men det vil så sige, at hvis man køber en Seagate,
som backup, så får man også Acronis True image.
Acronis virker fint, skriver du. Jovist, men om få dage lukker den ned, når det
kun er en trial.
Avatar billede den33 Nybegynder
13. februar 2008 - 16:08 #44
Så må chefen gribe til lommen,,,