Avatar billede janust Nybegynder
29. januar 2008 - 18:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Aktivering af Windows boot loader

Hej Eksperter.

Jeg har Ubuntu (Linux) og Windows XP kørende i dual-boot på min PC. Imidlertid har jeg besluttet mig for, at skaffe mig af med Ubuntu og her kommer problemet.

Computerens boot-loader er for tiden den som fulgte med Ubuntu - grub mener jeg den hedder. Hvis jeg sletter Ubuntu, vil computeren mangle en boot-loader og vil derfor ikke kunne starte.

Jeg har altså brug for at skifte tilbage til Windows bootloaderen, før jeg sletter Ubuntu. Er der nogle der kan hjælpe mig med det?
Avatar billede hammurabi Nybegynder
29. januar 2008 - 19:17 #1
Med mindre du sletter MBR mister du ikke din bootloader. Hvis der skulle gå noget galt kan mange linux-distributioner bruges til at installere en ny (GRUB) bootloader. Så med mindre du har meget imod at beholde GRUB skulle der ikke være noget problem!
Avatar billede janust Nybegynder
29. januar 2008 - 19:23 #2
Jeg har dedikeret 8 GB til Ubuntu og da jeg har fundet ud af, at det ikke er noget for mig vil jeg gerne "frigive" disse 8 GB - vi snakker en laptop med 80 GB HDD.

Imidlertid fandt jeg flg., som sandsynligvis vil løse problemet: http://www.softwaretipsandtricks.com/forum/other-operating-systems/25744-windows-bootloader.html
Hvis det er tilfældet vil jeg undskylde mit forhastede post af spørgsmål.
Avatar billede janust Nybegynder
29. januar 2008 - 19:49 #3
Det virkede.
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2008 - 09:00 #4
"hammurabi"  Det er helt forkert det du der skriver, la`vær med at skrive noget du ikke er sikker på
Avatar billede gammelhat Nybegynder
30. januar 2008 - 10:08 #5
hvorfor er det helt forkert det hammurabi skriver?

det er heller ikke engang sikkert, at grub er installeret i mbr
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2008 - 10:27 #6
Det var dog utroligt med alt den viden du pludselig mener at ha patent vedr. boot, måske tager jeg fejl eller måske skulle du læse lidt mere på lektien inden du vover dig ud i de store diskussioner. Og så til dit tvivlende spørgsmål
"hvorfor er det helt forkert det hammurabi skriver?" Det er det fordi at selv om du ikke rører MBR så henviser bootloaderen kun til /boot/grub/menu.lst som ligger på systempartitionen / - hvis systempartitionen er slettet kan computeren ikke boote uanset om MBR er nok så intakt - du kan læse mere om GRUB på denne udmærkede guide www.helgec.dk/grub.html
"det er heller ikke engang sikkert, at grub er installeret i mbr" Det er helt korrekt, men hvis GRUB ikke er installeret i MBR så har det krævet et indgreb fra brugeren under installationen og når brugeren bl.a. bruger udtrykket "grub mener jeg den hedder." så vurderer jeg at brugeren næppe har haft den fornødne ekspertice til at foretage et sådan indgreb. Jeg kalder det for logisk tænkning
Avatar billede gammelhat Nybegynder
30. januar 2008 - 10:56 #7
Det der med at læse på lektien, tror jeg bare vi lader ligge. Ellers får du vist smæk :)

Anyways, hvis du mener nogen tager fejl, så er du velkommen til at forklare det på en pæn måde, i stedet for de der halvfornærmene kommentarer.

Jeg indrømmer, jeg er ikke linux-mand, og sad med en ide om, at grub havde lidt flere informationer liggende i sin stage1.5-del
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2008 - 11:20 #8
Skal vi nu ikke lade være med at spamme mere i denne tråd? Det med smæk det tror jeg nok jeg vil ta helt afslappet på. Det med at forklare på en pæn måde, du har fuldstændig ret, men man kan vel ikke sidde og komme med pæne forklaringer til alle de helt åbenlyse forkerte kommentarer / svar der indløber og den kommentar jeg gjorde indsigelser imod var altså åbenlys forkert