Avatar billede uja Nybegynder
25. januar 2008 - 18:45 Der er 6 kommentarer

Opsætning af WiFi

Hejsa!

Jeg har et lille problem vedr. opsættelse af et trådløst netværk. Jeg har adgang til en stationær computer hvori der sidder en IEEE 802.11g Wireless Cardbus. Computeren er tilkoblet et LAN igennem en switch. Jeg vil gerne have oprettet et trådløs netværk fra denne computer så jeg kan bruge WiFi funktionen på min iPod. Jeg er kommet så langt som til at min iPod kan finde det netværk jeg opretter og registrerer at det er krypteret. Jeg kan så få adgang til netværket ved at taste den kode, som jeg har angivet ved oprettelsen, ind og iPod'en får så tildelt en IP som starter med 169.- hvilket jeg har fået af vide af en kammerat betyder at det ikke spiller 100%, og det virker da heller ikke da jeg ikke kan få adgang til internettet på den. Er der en venlig sjæl der har en ide om hvad der kan være galt? Jeg er næsten 100 på at problemet ligger på computeren, jeg har ikke haft problemer med at logge på andre trådløse netværk på min iPod.

Mvh. UJA
Avatar billede osigaard Nybegynder
26. januar 2008 - 00:40 #1
Du har ikke givertilladelse til deling af internetforbindelse!

Netværksforbindelser / Egenskaber for LAN-forbindelse / Fanebladet Avanceret
sæt hak i feltet "Tilad andre brugere på netværket at oprette forbindelse gennem denne computers internetforbindelse", så vil din Computer samtidig virke som DHCP- server på dit lokale netværk, og tildele din iPod en IP ( vil temmelig sikkert starte med 192.168.x.x
Avatar billede uja Nybegynder
26. januar 2008 - 01:15 #2
Hej Osigaard!

Tak for dit svar, men internetforbindelsen er altså delt =( Og ja iPod'en får tildelt en IP addresse netop som du skriver men den får altså ikke adgang til internettet på trods af dette! Jeg har prøvet at oprette et trådløst internet på en bærbar med intergreret WLAN som kører over samme LAN netværk som den stationære og dette virker uden problemer! Det er derfor jeg har mistanke til den stationære og ikke iPod'en =)
Avatar billede osigaard Nybegynder
26. januar 2008 - 13:54 #3
Det kan evt være Firewall på dan stationære, der blokerer.
Specielt Symantec/Norton, kan være en strid "abe" at have med at gøre.
Prøv evt., hvis du har Norton Firewall, at slå denne fra, aftiver Windows egen Firewall og prøv om du så kan komme på Internet med iPod.
Avatar billede uja Nybegynder
26. januar 2008 - 14:08 #4
Jeg har haft mistanke til dette, der er Bullguard installeret på computeren og jeg har prøvet både at lukke Bullguard helt ned og slå Windows Firewall fra men dette afhjælper desværre ikke problemet....

Den IP jeg får tildelt hedder 169.254.104.226 - Ved ikke om det forklarer noget....
Avatar billede osigaard Nybegynder
26. januar 2008 - 14:33 #5
Den IP du får tildelt: 169.254.104.226 indikerer klart, at der ikke er hul igennem til den stationære.
iPod og stationær snakker ikke sammen.
Avatar billede uja Nybegynder
26. januar 2008 - 14:56 #6
Det anede mig =(