Avatar billede Beach Mester
23. januar 2008 - 23:05 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Mega LED projekt

Et lille projekt der spræder sig over mange spørgsmål. Derfor er der lagt 198 point på spørgsmålet samlet.

Projekt: Jeg skal have lavet et lys-amatur til et 202L arkarie. Det skal helst kun laves med LED, men et eller flere T5 rør kan komme på tale hvis projektet bliver for kosbart. Jeg har en ide om at bygge det over Osrams Golden Dragon LED da det er forholdsvis billigt og har en god lysspredning. Som PSU har jeg kælderen fuld af gamle computerstrømforsygninger.

Lidt data om Golden Dragon->
manufacturer: Osram
manufacturer Part No.: LWW5SG
luminous intensity (typ.): 10.000mcd
power consumption: 1W
luminous flux (typ.): 21 lm
viewing angle: 120°
color temperature (typ.): 6500K
forward voltage: 3,8V
forward current (If): 350mA
housing: waterclear
material: InGaN
operating temperature: -40°C - +100°C

?1 - Dette LED skal have max 3,8V og forbruger 350mAh. Skal bruge en lille opfrisker på den gamle el-lære....Hvis jeg sætter 3 i serie = 11,4V / 1,05A. Hvor stor en effekt skal jeg regne med at der bliver afsat i formodstanden og hvor mange ohm skal den være?

?2 -  Er der bedere alternativer end formodstanden når man jo både har 5, 7 og 12V udgange at vælge imellem en en computer PSU?

?3 - Har hørt at LED i denne klasse er ekstrem følsomme over for for kraftig spænding (for meget power). Vil det være fornuftigt at bygge en strømbegrænser?

?4 - Nu har jeg endnu ikke Modt. de 10 LED jeg vil Best. til tests, kan derfor ikke ikke vide nøjagtigt hvor varmenudviklingen i LEDét er størst, men det anbefales kraftigt et bruge køleprofiler.
Limes disse bare fast med Cooltape Pads?--->
http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/79_86/products_id/454

?5 - Jeg havde tænkt mig at starte ud med en lidt anden køleprofil end den anbefalede af dotlight.de--->
http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/79_86/products_id/334
Ville det ikke være i orden at bruge disse der er lidt mindre--->
http://coolerkit.dk/product.asp?product=572&sub=40&page=1
hvis jeg alligevel har nogle 120mm. blæsere til at køre luft på dem når de er på?

Det var alle de nemme og billige spørgsmål, du kommer vi til dem jeg vil kalde langhårede:-)

For at gengive naturen bedst muligt skal jeg have bygget et system der kan dimme op og ned for forskellige grupper af mine LED´s.
Jeg skal foruden den hvide LED også vil lave nogle grupper af rød (aften) gul (morgen) og blå (nat / måne) som skal overlappe hinanden.

?6 - Nogle links til byggesæt eller diagrammer der kan hjælpe med en dimmer der kan køre på en 24 timers timer? Det skal være noget der kan forbindes til et ur (LCD) jeg kan bygge ind i amaturet, så jeg kan programmere tiderne de forskellige grupper skal starte. Kravet er også at man skal kunne programmere over hvor lang tid en gruppe skal køre fra 100% til 0% og omvendt. Ud over lyset skal jeg self. også have en dimmer til mine blæsere så de ikke køre på fuld skrue hele natten hvor der måske kun er 3 blå LED på 50% power. Forventer at dimme fra 100% til 0% over 60 minutter!

?7 - Findes der nogle dimmer-byggesæt der kan evt. kan styres over en PC?

?8 - Har mulighed for at byggen en lille PC over et MicroATX, men kan et evt. setup fra ?7 styres over netværket så jeg ikke skal have en skærm tilsluttet konstant?

Det var for mig rigtig mange ting, men da det hele jo hænger sammen har jeg valgt at ligge det hele sammen i et spørgsmål her på E.

Spørgsmål 1 til 5 + 8 må være hurtige at svare på for den rette elektroniknørd, disse afregnes med 13 point pr. stk.
Spørgsmål 6+7 kræver nok en lidt længer forklaring (læs: hjælp) og dertil er der afsat 60 point pr. stk.
13X6+2X60=198 point

Håber i er med på legen:-)

//Beach
Avatar billede oz3tl Nybegynder
24. januar 2008 - 09:27 #1
?1 - 3 Dette LED skal have max 3,8V og forbruger 350mAh. Skal bruge en lille opfrisker på den gamle el-lære....Hvis jeg sætter 3 i serie = 11,4V / 1,05A. Hvor stor en effekt skal jeg regne med at der bliver afsat i formodstanden og hvor mange ohm skal den være?

#1 - 3 de er næsten enslydende i hvertfald hvad svaret angår da de overlapper hinanden rimeligt meget, Du har fejl i din udregning, for en serie kreds der bruger alle samme strøm i dit tilfælde 350mA og ikke 1,05 A, og hvis du nu tager og sætter 4 i serie så kan du undvære den formodstand på 2 Ohm af ½W typen dette forudsætter at det er 12 volt der er tale om, din 5 volt kan godt nok levere mest strøm men så skal du have formodtand på alle dine leds og det giver også mere varmeudvikling, den med de 7 volt kender jeg godt og nej den kan ikke anbefales da den ikke er holdbar i længden og at du ikke er klar over hvor meget strøm du faktisk har til rådighed, samtidig med vil du forlænge levetiden betydeligt og jeg tvivler på at du kan se forskellen uden meget dyrt udstyr til at måle det, og for hver seriekreds du sætter i parallel lægger du dine 0,35 A til, også kan du se hvor mange du kan sætte parallelt før du når dit maks på PSU'en.

M.V.H.
TLV

P.S. der kommer flere svar men skal lige have søgt et par oplysninger først.
Avatar billede Beach Mester
24. januar 2008 - 22:22 #2
OKI, holder mig til 12V linien.

Kan jo forsøge mig uden en egentlig merudgift med at kaster 2 stk R1 2W i serie på 3 LED og sammenligne lysudbyttet med 4 LED alene.
http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/33_62_63/products_id/229

Som du rigtigt skriver (tror jeg har forstået det på den måde) så vil mindre juice på maskineriet forlænge levetiden på LEDét og kan jeg ikke med det blotte øje se nogen forskel så bliver det 4 LED i serie:-)

Takker ind til videre, glæder mig til mere viden fra Viborg

//Beach
Avatar billede oz3tl Nybegynder
25. januar 2008 - 08:53 #3
2 stk R1 2W i serie på 3 LED, Håber at du mener 1R og ikke R1 hvilket er lig med 0,1 Ohm.

Ja prøv du bare det, men har lavet mange af de finurligheder der, også med kraftige LED's og har ikke kunnet se nogen forskel, men prøv bare.

Til sammenligning kan du også tage 2 i serie og på 5 volten så kan du også sammenligene der, for på 12 volten og med 4 vil du have en spænding på 3 volt over hver og med 2 på 5 volt vil du have 2,5 volt over hver der burde du kunne se en forskel og self også hvis du tager den med modstanden og og 3 led's, men prøv alle 3 muligheder af og kom så lige med en tilbage melding på dette, kan jo være at du mener at kunne se en større forskel end jeg mindes at kunne huske fra sidste gang jeg makkede i dette.

Hvor ved du fra at jeg er bo sidende i Viborg ???? .

M.V.H.
TLV
Avatar billede Beach Mester
26. januar 2008 - 02:41 #4
Viborg--->
http://www.findu.com/cgi-bin/find.cgi?OZ3TL-9
Var selv en kort årgang OZ2FTH (QTH Roskilde) men har glemt ALT om det:-(
Forsøgte faktisk at finde den gamle bibel "Vejen til sendetilladelsen" frem, men fandt den ikke...

De sidste 12 år har jeg ikke haft duften af loddetin i næsen (ikke nødvendigt i dagens computere!) og da jeg først for 2 måneder siden har købt et sommerresidens (sommerhus) men ellers boet på "hylde" har mulighederne for at opsætte legetøj ikke været en option. Måske det kommer igen nu hvor jeg har købt den højest beliggende matrikel i Hedehusene *S*

Nå... Det var lidt snik snak.

Jeg for lige lidt hardware hjem fra Tyskland og leger lidt med det mest følsomme jeg har. En EOS400D må kunne give et hint om hvor meget der kan hives ud af disse LED.
Så kan du jo også selv på billederne se hvad der sker:-)

Regner med der går 3-4 hverdage før DPD lander en PK hos mig.

Mit dimmerprojekt? Er det helt ude på de mørke landeveje eller kan det på et fornuftigt budget lade sig gøre efter en 24 timers -timer at dimme fra 0 til 100 (50) over så lang tid (1 time) uden at skulle ud i trimning i den helt store skala?

Du lader til at have holdt fast i det at være (rigtig) radioamatør hvilket jeg jo ved nødvendiggør at man også snuser lidt til kogende tin. Håber selv at få tid til det nu hvor min sommer QTH i det mindste ikke er undskyldningen.

//Beach
Avatar billede oz3tl Nybegynder
09. februar 2008 - 21:13 #5
hva så Beach, har været travlt beskæftiget så har ikke haft tid til at finde det link jeg lige havde i tankerne, ellers så skal du i gang med pic kredse og programmering af disse og der tår jeg af for jeg har ikke arbejdet med pics, har du haft besøg af DPD og fået lavet de eksperimenter.

M.V.H.
TLV
Avatar billede Beach Mester
10. februar 2008 - 01:27 #6
Nej, har endnu ikke modtaget noget:-(

Iflg. min konto hos Dotlight.de så sker der ikke rigtigt noget, de skriver bare "     Creditcard - in process".... selv om pengene blev hævet fra min konto i onsdags.

Bliver nok nød til at smede en mail til dem om hvad der sker, kan jo ikke rigtigt komme så meget videre med projektet.

Kan forøvrigt flere steder på div. europæiske akvarie-sites se, at rigtig mange der gør det selv selv inden for den hobby, søger hjælp og vejledning / tests af netop LED belysning af deres baljer da de T5 rør de bruger nu, trods alt æder en hel del på budgettet. Men ikke et eneste sted er der gennemført et projekt i den klasse jeg er ude i. Så behovet er der, der er bare ikke rigtig nogle der tør give sig i kast med det:-)

Nu er der taget hul på det og hvis jeg kan banke noget fornuftigt sammen som ud over budgettet (pris/levetid) også kan Lev. en rigtig god lyskvalitet så er jeg ret sikker på at der kan bygges videre på det så også producenterne af lysamaturere  til DO vil bruge noget tid på at se tingene igennem.

De har i US fundet tid til at masseproducere noget af det jeg er inde på--->
http://www.aquaillumination.com/gallery.html
At det så lige er i US der jo går for at være de værste mht. ligegyldighed omkring forbrug af strøm er mig stadig en gåde, når man ikke kan finde noget ligende i EU. Men det kommer... Det ved vi alle, det er kun et spørgsmål om hvem der tør satse og kaste de første kroner i kassen der skal til for at lave noget der prismæssigt kan hænge sammen. Så langet regner jeg ikke med at komme, det kræver sikkert store indkøb mm. men hvis man kan vise alm. mennesker at det kan lade sig gøre så vil de også begynde at stille krav der hvor de handler lys *S*

Ang. pics og Prog. af disse så har jeg tidlige men ikke i forbindelse med dette projekt, været inde og ridse lidt i overfladen af det. Det anede mig nok at det var den vej vinden blæser, så vil i ventetiden på Dotlight/DPD bruge lidt tid på at opsumere lidt inden for mulighederne.

Mener at kunne huske at de eks. kan lukke op / ned for en 12V pipeline hvilket jo igen kræver at der skal bygges noget mere hvis det skal bruges til at dimme på en kanal. Men det læser jeg da lige lidt på de næste par dage, det kan jo være det ikke er så svært som man går rundt og tror. Kan muligvis også bruges i mange andre sammenhæng hvis man sætter sig lidt ind i stoffet.

Hvis du falder over gode links til pics så skal du endelig ikke holde dig tilbage:-)

Min loddekolbe er varmet op, og jeg er klar til at gå i krig straks jeg Modt. mine LED´s fra tyskland, du vil se en update her samme dag pakken er landet.

//Beach
Avatar billede olebole Juniormester
10. februar 2008 - 01:49 #7
Jeg tror ikke rigtig, du er opdateret på, hvad der foregår omkring udvikling indenfor belysning. Der bliver lavet masser af diodelys til alle mulige signal-, oplysnings- og dekorationsformål - og sågar til scenebelysning (teater, show, m.m.)! Hvis du går i 'Den Flyvende Kuffert' i Tivoli, vil du opdage, at dens kulisser stortset er oplyst af dioder  :)

Da lysstofrøret kom på markedet, var det heller ikke lige akvarieamaturer, der stod øverst på listen over oplagte emner til milliard afkastende produktioner. Sådan er det nok også med LED's, men det kommer vel med tiden  ;o)
Avatar billede Beach Mester
10. februar 2008 - 04:07 #8
Olebole--->
Jo, jeg er med.... Bare ikke inden for elektronikken bag teknologien *S*
Mener derfor ikke jeg er helt tabs bag en vogn:-)

Ved ganske udmærket at der findes LED-teknologi både til oplysnings- og dekorationsformål for at bruge dine egne ord. Som du også selv skriver er det bare ikke inden for akvarieamaturer at det går hurtigst:-)

Her i Roskilde er de ved at skifte alle lyssignalerne i vejkryds til LED og det virker super godt bortset fra når det er mørkt. Så er der på nogle afstande en blændeeffekt der er mindre heldig. Men alle arbejder på at gøre det bedere, også mig!

Jeg har selv brugt mange tusinde kroner på at købe div. spots og andre ting inden for LED-tek., men første gang jeg selv skal i krig med at bygge noget der skal bruges til et sted hvor udviklingen halter...

Et billede af min midlertide computer (egentlig bare min HTPC) og belysningen af denne. Ligger på 2 i dag helt alm. LED spots som blev dømt ude af kranen pga. den ringe sprædning af lyset--->
http://www.freestyle.dk/eksperten/images/IMG_9708.JPG

Der er sket meget siden sommeren 07, og er derfor også OBS på dette, men udviklingen inden for det jeg næsten vil kalde ekstrem LED-belysning der kan bruges til opretholdelse af livet hos levende dyr og planter.... Hvor meget mener du der er af inden for det???

Kan oplyse dig om at udviklingen er lille, trods det at du mener at jeg er "bagud" og ikke følger med.

Jo jo, inden for alm. belysning er det "nemt" da belysningen "kun" skal ses og ikke bruges, men hvis man skal bruge det for at opretholde en biologisk balance i et akvarium så stiller det mange flere krav som jeg stadig ikke kan finde nogen dokumention for inden for EU---- Kan du?

Olebole--->

Nu kan du mene at jeg er bagud inden for LED belysning, du kan også sige OK, han har sgu prøvet det før. Alt det er op til dig selv. Men mener selv at jeg er opdateret og lige netop på LED´s har brugt så meget tid og ikke mindst kroner på at finde det optimale, at jeg bliver lidt stødt af at du tror jeg er ikke aner hvad jeg skriver om!

Vil derfor også lige kaste et billede op af en malle i knægtens akvarie der ved indkøb var små 2cm. lang. Oskar som vi kalder ham er nu noget over 16cm og kræver et nyt hjem med noget mere plads--->
http://www.freestyle.dk/eksperten/images/IMG_9675.JPG

Han bliver op til 45Cm lang og kræver derfor snart at han får et nyt hjem. Dette bliver det nye 300L akvarium jeg har købt, men lys skal der til:-)

Olebole--->

Nu ved jeg godt at jeg måske træder dig over tærende, men kender du et sted inden for EU hvor man kan købe sig til det jeg ønsker? Er ret sikker på at det bliver et "nej"
Kan derfor ikke rigtigt forstå hvorfor du bryder ind med info som hverken du eller jeg kan bruge til noget konstruktivt. Du må endelig rette mig hvis jeg tager fejl, men oplever dit indlæg en "du er en tåbe!" uden at du kommer med forslag til hvordan man løser problemet. Det ville derfor være ønskeligt at du hjælper med at hjælpe og ikke oplyser mig om hvor meget jeg er med inden for LED-teknologien :-)))

//Beach
Avatar billede oz3tl Nybegynder
10. februar 2008 - 23:20 #9
Beach du skal gå efter pics med flere analoge outputs eller skal vi over i uC eks. siemens sab80515/535 hvor du har både analoge outputs og inputs, den kan sammenlignes med en 8051 fra intel og kan køre med samme instruktionssæt og har de samme port numre, men hvem vil ikke gerne have adgang til de sidste porte også :D:D men dem får man kun fat i med det rigtige instruktionssæt.

M.V.H.
TLV
Avatar billede Beach Mester
12. februar 2008 - 01:37 #10
Har de sidste dage brugt en del webtid på pics kredse, men kan ikke rigtigt finde noget der i basic hjælper en total grøn.

Er klar på at jeg skal have en til at brænde en kreds (muligvis en selv via div, kids) med nogle instruktioner, men derefter taber jeg lidt tråden da jeg "kun" kan se småforsøg med at tænde / slukke for et LED. Ikke ret meget om mine måske lidt for store ambitioner inden for det felt med at dimme.

Kunne det muligvis være en nemmere indgang at lave det hele analogt med hjælp fra noget ala en alm. timer...

Har forøvrigt endnu ikke sendt mail til dotlight (for meget job, for lidt tid) eller set noget til mine LED´s...

Opdatering følger

//Beach
Avatar billede oz3tl Nybegynder
12. februar 2008 - 08:12 #11
Ja det der arbejde er noget opreklameret fis det tager for meget af ens fritid, du kan bruge en K8000 sammen med den PLC der er lavet dertil skal nok lige finde et link når jeg har lidt WEBTID tilgode :P:P:P men har noget der er mere vigtigt på tapetet i øjeblikket end FUSK A/S.

M.V.H.
TLV
Avatar billede Beach Mester
13. februar 2008 - 01:14 #12
Jeg klapper lige hesten... Men dit keyword "K8000" gav allerede en del på Google, så har allerede nu noget mere at arbejde med *S*

Fik forøvrigt endelig en mail fra tyskland--->
2/12/2008      order completed
Your order has been processed. The goods were sent to your address. Thank you for your order.

Så du rykker jeg lidt fra her i Roskilde inden for et par dage. Opdatere når der er noget nyt herfra.

Vigtige ting, hvad er vigtigere end mit lille projekt? Har googlet mig lidt frem og tilbage på fusk.com og best. 26 timer i døgnet fremover. Har sendt det til dig direkte, så slipper jeg for ekstra porto *LOL*

//Beach
Avatar billede Beach Mester
13. februar 2008 - 01:16 #13
"Så du" = "Så nu" :-)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
15. februar 2008 - 01:55 #14
Ja Beach det kunne jo være at jeg ud over et fuldtidsarbejde er i besiddelse af et firma som også har en del at lave så ja hvad tror du selv, nysgerrig er du også hvad fandt du så da du søgte på K8000 mons tro du du faldt over den rigtige den med 16 digitale porte som man enten kan have til 16 input eller 16 output eller hvor mange man nu lyster at have af hver slags, og hvis ikke ihukommeren husker forkert så har den 5 analoge input og 5 analoge output gæt selv hvad alle de dejlige porte kan bruges til, mener at PLC'en dertil hedder K8032 men det vil jeg ikke lægge hovedet på blokken for.

M.V.H.
TLV
Avatar billede Beach Mester
21. februar 2008 - 01:31 #15
Så skete det endeligt, fik endelig mit stuff hjem:-))

Har sådan meget hurtigt kastet 4 hvide led på en lille trafo jeg havde liggende for sådan at få en fornemmelse af hvor meget power der er på. Må sige at der er noget der vil noget *S*

Først et billede af dem alle--->
http://www.freestyle.dk/eksperten/led/bill04.jpg
Et par nærbilleder--->
http://www.freestyle.dk/eksperten/led/bill03.jpg
http://www.freestyle.dk/eksperten/led/bill02.jpg
Et hurtigt billede sådan fra én meters penge--->
http://www.freestyle.dk/eksperten/led/bill01.jpg
Så til det lidt sjove, har lavet to billeder på 1 sek / bl F2,8. Det er altså nøjagtig samme eksponering og kan derfor sammenlignes mht. lysudbyttet af en alm. 60W glødelampe bag en materede glasbørge kontra 4 bitte små LED´s--->
http://www.freestyle.dk/eksperten/led/bill05.jpg
http://www.freestyle.dk/eksperten/led/bill06.jpg

Syntes selv det er bare lidt sexet:-)

Jeps, det er ikke rigtig nogen hyggebelysning der kommer ud af sådanne nogle sataner, men da de skal illudere sollyset så er den kolde farve fra dragerne lige netop det jeg  søger, som ellers kun kan fanges med HQI lamper som hurtigt æder 150-400W og varmer noget mere end dragonerne...

Når vi så kommer til varmen, så er det mit næste (nyeste) problem der skal løses før jeg kan komme videre.

De blå køleprofiler jeg har monteret dem på, var i forvejen påsat en termisk tape som jeg forsøgte at presse LEDét ned på. Men pga. modstanden (elastik-effekten) i ledningerne så kunne jeg se at de efter kort tid uden spænding på kredsløbet slap tapen og derfor ikke havde fuld kontakt.
Jeg forsøgte så at ligge et mellemlag af de termiske tapestykker dotlight.de har, det var bedre med ikke super. Sætter power på og efter 3-4 sek slipper det første LED tapen og jeg afbryder straks. Mærker efter på bagsiden af LEDét og det er meget varmt uden at jeg brænder mig.

Er derfor klar over at de ikke vil leve længe hvis ikke der er tæt kontakt til en køleprofil, og at denne ventileres fornuftigt for at køle ned til et fornuftigt leje.

Nogen ide til hvordan jeg både midlertidigt (og senere fastmontere) dem på køleprofilerne så de ikke flytter sig når de bliver varme?

Bortset fra det, så tror jeg at den kraftige varme de små sataner kan udvikle er noget mere end de små profiler jeg havde i tankerne kan klare uden en mindre orkan af kold luft fra mine blæsere i armaturet. Tror derfor jeg må på jagt efter gamle køleprofiler i en noget større målestok end det man ellers ser. Har du hørt om nogle der har sådanne i metermål eller skal man ud og klunse noget rundt omkring?

Ikke mere sådan lige nu, jeg er også hængt op både til højre og venstre på jobbet. Så her er der heller ikke tid til at bruge alt for mange timer på hyggeleg. Håber forøvrigt ikke du misforstod hvad jeg skrev den 13/2... "hvad er vigtigere end mit lille projekt". Det var kun ment med et smil på læben, absolut ikke et krav om at du skulle slippe alt hvad du har i hænderne. Jeg sætter meget pris på den hjælp jeg kan hente fra dig, så vil absolut ikke pisse dig af på nogen måde:-)

//Beach
Avatar billede oz3tl Nybegynder
21. februar 2008 - 08:44 #16
Beach sånt cirka 60 - 100 K det anser jeg for at være mere vigtigt end dine dioder :P:P:P, du kan lige melde tilbage når du har afprøvet nogle af mine tidligere opskrifter, da de dioder er så specielle at jeg er nysgerrig efter at vide om tidligere eksperimenter også holder vand på disse dioder der, fuck mand sæt dem da i dine forlygter på bilen og der lyses op :D:D.

M.V.H.
TLV
Avatar billede Beach Mester
13. juli 2010 - 01:35 #17
Er midlertidig gået helt kold på projektet, og i mellemtiden er der også kommet LED med endnu mere power i.
Syntes derfor ikke jeg kan trække den længere, så kan du ikke kaste et svar ind i debatten så vi kan få lukket tråden?

//Beach
Avatar billede Beach Mester
24. juli 2010 - 03:57 #18
OK, kan se det er 1½ år siden du sidst var på her på E, så tillader mig at lukke af nu:-)

Takker for de ting du allerede er kommet med.

//Beach