Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
22. januar 2008 - 21:42 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Fejlmelding ved opstart og skal trykke f2 for at komme videre

Ved opstart af gl. hp pavilion a210.dk kommer der en foruroligende fejlmelding ved opstart.

Fejlmelding:
Primary Slave Hard Disk S.M.A.R.T Statud Bad.
Warning: Immediate back-up your data and replace
your hard disk drive. A failure may be imminent.

Jeg skal så trykke f2 for komme videre, og pc'en starter tilsyneladende fint nok op. Fejlmeldingen er det samme uanset hvilken disk jeg har sat i (jeg har 2 at vælge mellem). Jeg har nu begge diske i og i enhedsoplysningerne er der ikke problemer at spore og chkdsk f og r giver heller ikke fejlmeldinger og løser heller ikke problemet og det gør sfc /scannow heller ikke.

Kender nogen til problemet og til en løsning?
Avatar billede tafkab Nybegynder
22. januar 2008 - 21:46 #1
Prøv evt. i BIOS at vælge noget med Load Default Settings og gem og se om det kunne gøre det.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
22. januar 2008 - 21:47 #2
Fejlmelding uden stavefejl:
Primary Slave Hard Disk S.M.A.R.T Status Bad.
Warning: Immediate back-up your data and replace
your hard disk drive. A failure may be imminent.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
22. januar 2008 - 22:01 #3
jeg har prøvet at det i bios, men uden resultat.

Jeg er ret sikker på at ingen af diskene er defekte, men er alligevel noget urolig ved det.
Avatar billede tafkab Nybegynder
22. januar 2008 - 22:12 #4
Jeg har ikke flere bud, men måske kommer der en forbi med en god ide :-)
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
22. januar 2008 - 22:16 #5
jeg har rodet med kablerne, kan det mon være en kabelfejl?
Avatar billede tafkab Nybegynder
22. januar 2008 - 22:28 #6
Det er da en mulighed, du kan jo prøve at se om de sidder ordentlig fast
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2008 - 23:03 #7
Jeg ville helt klart tilskrive det som en kabelfejl, prøv at disable SMART og se om fejlen forsat optræder
Avatar billede tophat Nybegynder
22. januar 2008 - 23:54 #8
prøv at gå til stifinder, højreklik på drevet,vælg egenskaber > fanebladet funktioner og vælg at undersøge enheden for fejl.Sæt flueben i "ret fejl i filsystemet automatisk" og i "søg efter/genopret beskadigede sektorer" .
23. januar 2008 - 18:11 #9
Hard disken mener selv at den er defekt.
S.M.A.R.T = Self Monitoring and Analysis Reporting Technology.
Det betyder at disken overvåger sig selv. Og det du får er en pre-failure warning, hvilket betyder at disken har overskredet nogle grænse værdier
Imminent betyder kommende, eller ovehængende. Dvs. at du evt. får et disk nedbrud.

såhh, som den siger: Tag backup af din data og skift disken.

Det kan godt være at du tror du ikke har en defekt disk, men disken mener noget andet.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
23. januar 2008 - 21:51 #10
Jeg har tjekket kablerne de sidder ok.

Tophat, jeg har kørt chkdsk via egenskaber/funktioner på begge diske - desværre uden det ønskede resultat.

Helgec, jeg kan ikke umiddelbart disable SMART, den er grå og ikke til at komme ned til.

Rogerrabbit, jeg er med på diskens melding, jeg synes dog bare ikke sandsynligheden for at det er en rigtig melding er stor, fordi den kommer selvom jeg kun har en disk i af gangen, og med begge i på en gang. Jeg har således prøvet med 2 forskellige diske med forskellig alder og størrelse.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2008 - 21:57 #11
Har du også prøvet med et andet kabel
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
23. januar 2008 - 22:01 #12
Jeg prøver lige med et andet kabel - er tilbage om lidt
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
23. januar 2008 - 22:06 #13
Desværre det hjalp ikke med et andet kabel - øv
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
23. januar 2008 - 22:14 #14
nu siger den samme fejl til at starte med - efter tryk på F2 siger den DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Kan det være fordi jeg har sat diskene på de forkerte stik?
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
23. januar 2008 - 22:18 #15
det hjælper ikke at bytte om på stikkene, så jeg prøver at nøjes med den disk som har xp på.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
23. januar 2008 - 22:22 #16
Nu starter den direkte op - uden fejl - altså med 1 disk i, underligt. Kan det skyldes slavediske har en defekt mon?
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
23. januar 2008 - 22:37 #17
nu har jeg prøvet med en anden slavedisk - og nu er problemet løst.

Tak for hjælpen allesammen - rogerrabbit var nok tættest på, men i har alle hjulpet, så læg et svar allesammen.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2008 - 08:00 #18
:o)
Avatar billede tophat Nybegynder
24. januar 2008 - 16:55 #19
svar
24. januar 2008 - 17:41 #20
Så er du kommet frem til at det er slave disken, der fejler?
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
24. januar 2008 - 23:32 #21
Ja rogerrabbit, eller den fejler ikke, men den siger at der er en fejl/nedbrud på vej, og det gør den ikke med en anden disk.

Så du har ret, sådan som jeg lige er i stand til at vurdere det. Og jeg har derfor valgt ikke at gøre brug af denne defekte disk - for at undgå ærgelser ved et kommende disknedbrud.

Tak for hjælpen.
25. januar 2008 - 16:53 #22
Det er disken, som fejlmeldingen kommer fra. S.M.A.R.T ligge på disken, det er en del af dens firmware.
Så enten er der en fjel på disken, eller en fejl i firmwaren.
En firmware fejl, kan man opgradere sig ud af.
Er der en fejl på disken, så vil den enten går i stykker på et eller andet tidspunkt, eller den vil køre for evigt med den fejl.

Det kloge valg er at få den væk, som du har gjort :)

Du kan evt. prøve at finde en ny firmware, hvis du gidder bruge tid på det.

Velbekomme, og god weekend.