Avatar billede nyside Nybegynder
20. januar 2008 - 15:10 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Kraftig computer til video redigering

Min Svoger skal investerer i ny computer
Den skal bruges primært til videoredigering med
Pinnacle 9.4 el. nyere
Hvilken er bedst idag ?
Amd Athlon 64X2 dual core og
Intel core 2 duo selvfølgelig også Intel core 2Quad
prisleje ca. 6000.kr
Nogen der har et bud?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. januar 2008 - 15:47 #1
Avatar billede thov Forsker
20. januar 2008 - 18:32 #2
Hold dig fra Phenom indtil videre, der er en fejlkonstrukrion :-(
En BIOS opdatering kan afhjælpe fejlen, men kan til gengæld reducere ydelsen med op til 50% - læs om det her: http://www.tech.co.uk/computing/upgrades-and-peripherals/processors/news/bug-fix-squishes-amd-phenom-performance?articleid=57927114
Avatar billede trav4u2 Novice
21. januar 2008 - 18:11 #3
Hvis det var mig der var så heldig at skulle investere i en PC til videoredigering ville jeg ikke lægge noget større beløb til CPU’en.

Det der tager tid ved bearbejdning er primært renderingen, og der taler vi typisk om at det enten tager 1 time eller 1 time og 12 minutter - eller noget i den stil.

Jeg synes det er sigende at hastigheden efter 2008 chart’et mellem min 4 år gamle CPU (P4, 3.0) og topmodellen ”kun” er en fordobling. For mig er det ret ligegyldig om det tager én eller to timer. Jeg sidder alligevel ikke ved PC’en imens!

Så jeg ville hellere bruge pengene på nogle gode ram, på et godt bundkort og på en hurtig nr. 2 harddisk.

Bortset fra det, ser det ud til at en 2.66 pt. har et godt ydelse / pris forhold.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389793
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
21. januar 2008 - 19:44 #4
trav4u2: Både og.. det afhænger af CPU & programmet der anvendes.
Med TMPGEnc 4.Express til videoredigering, har jeg opnået femdobbelt hastighed på en AMD X2 2,3GHz i forhold til en Sempron 2500+ (1,7GHZ), og en firedobbelt hastighed i forhold til en Athlon 2500+ (1,8GHz). Og så længe min nye dual core kan arbejde 100% med en IDE harddisk, vil CPU hastighed & ram være nr. 1 her.

Men jeg vil give dig ret i at en ydelse på f.eks ½ hurtigere ikke har den store betydning. Især hvis der skal redigeres HD. Her kommer vi alligevel til at tale om jobs som skal køre natten over.
Avatar billede trav4u2 Novice
21. januar 2008 - 20:44 #5
Ja, jeg var vist ikke tydelig nok ;-) Jeg vil klart anbefale en dual core, men der er ingen grund til at købe toppen-af-poppen. De vil altid være for dyre.

Den anden dag havde jeg i øvrigt også fornøjelsen af en 5-6-dobling. Fra P4’eren til en Duron 1100.

Så taler vi ikke længer om natten over. Så er filmen måske færdig når man kommer hjem fra skiferie :-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
21. januar 2008 - 21:33 #6
:-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. januar 2008 - 01:41 #7
nyside?
Avatar billede nyside Nybegynder
31. januar 2008 - 11:33 #8
I skulle have point begge
hvordan gør man det ?
Der bliver nu sammensat en Computer med rigeligt ram over 2MB
Intel core 2 duo og ekstra køling
+ et godt grafikkort OG på XP (ikke Vista)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. januar 2008 - 12:29 #9
Du skal vente på vi begge smider et svar som dette. Så markerer du begge navne i den lille boks i bunden af siden, og tildeler point.
Avatar billede trav4u2 Novice
31. januar 2008 - 12:35 #10
Vi er vel egentlig 3 ;-)

Husk endelig at du skal have 2 fysiske hardiske og så tror jeg altså at 2 Mb ram er i underkanten. Men hvis du mener 2 Gb er det helt fint :-)

God fornøjelse!
Avatar billede nyside Nybegynder
31. januar 2008 - 13:28 #11
Undskyld deles i 3
Jo 2mb ram det var da en tastefejl
jeg mener selvfølgelig 2GB måske 3GB ram
Avatar billede nyside Nybegynder
03. februar 2008 - 12:09 #12
hej thov
smid lige et svar, så jeg kan lukke
Avatar billede norbert_ Nybegynder
03. februar 2008 - 12:48 #13
Aldi har en kraftig Pc til salg på onsdag, ganske vist med Vista, den må da kunne bruges til det formål..?
Avatar billede trav4u2 Novice
03. februar 2008 - 14:25 #14
norbert > Nu må du ikke lokke spørgeren i uføre ;-)

Så længe Aldi trækker denne slags overskrifter:
http://epn.dk/privatokonomi/article1224478.ece
Ville jeg ikke røre ved Pc’en med en ildtang.

Hvis Aldi bare brugte samme energi på service som de åbenbart bruger på at hente tidligere sportsjournalister ind som tekstforfattere ;-) - Ja, så ville sagen måske være en anden.

Men udtryk som:
-”Original” Windows (Ja, det modsatte ville jo være en piratkopi), Kraftigt overbevisende, Til de umættelige, Gigantisk harddiskkapacitet, Enorm … hukommelse, Grænseløs fjernsynsnydelse, Ekstremt rolig -
Får i hvert fald mig til at bladre hurtig videre :-)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
03. februar 2008 - 14:49 #15
Sorry, det var ikke meningen ... :-) men det var mere styrken af pc'en, prisen og  hardware osv. jeg tænkte på og ikke så meget reklamen - eller Aldi - jeg tænkte på.
Forøvrigt har jeg i tidens løb købt 4 pc'er hos Aldi uden at have nogen problemer i stil med det link, du hentyder til - men det er en hel anden snak :-)
Avatar billede nyside Nybegynder
03. februar 2008 - 15:02 #16
trav4u2
Jeg giver dig ret med
(”Original” Windows (Ja, det modsatte ville jo være en piratkopi), Kraftigt overbevisende, Til de umættelige, Gigantisk harddiskkapacitet, Enorm … hukommelse, Grænseløs fjernsynsnydelse, Ekstremt rolig)
Men det står så at sige på samme måde både hos Elgiganten,Fona,Merlin
Hvor skal de uvidende så købe, jeg har været med købere i både Fona og Elgiganten
hvor de (køberen) også har fået utrolig dårlig behandling(hjælp)
Men alt ialt gælder det om at købe der hvor man har tiltro samt håber på at der ingen problemer bliver med den købte varer
Jeg personligt har selv 3 forskellige computere fra Aldi(Medion)
har heldigvis kun haft fejl på en (hardisk efter 2 dage)
Kontaktede min Aldi fik tilsendt pakkelabel sendte computeren ind og efter          8 arbejdsdage kom den retur med ny hardisk!
Og til sidt jeg har på ingen måde tilknytning til ALDI på nogen måde!
Til sidst
trav4u2 hvor ville du købe ?
Avatar billede trav4u2 Novice
03. februar 2008 - 16:21 #17
Det er korrekt at andre forretninger også bruger store ord om deres produkter, men slet ikke i samme grad som Aldi. Hos Aldi er der tilsyneladende ikke noget der er normalt - Alt er ”Enormt” ;-)

Det er helt fint at nogle har et ok forhold til PC-køb hos Aldi, men når vi taler om anbefalinger her på Eksperten, bør citater som:
”Aldi skiller sig ud som den butik, Forbrugerrådet har fået flest henvendelser om.”,
nu alligevel vække til eftertanke.

Når vi taler om mærkevarer / stangtøj, som en ny dvd-brænder ol., køber jeg den normalt der, hvor prisen er rigtig, men når jeg køber en ny PC, bruger jeg altid en specialforretning.
Avatar billede nyside Nybegynder
17. februar 2008 - 23:58 #18
Lukker