Avatar billede neverknow Nybegynder
18. januar 2008 - 18:26 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

DNS Problemer efter Active Directory Install - Win2k3

Hej Eksperter,

/OT/

Jeg er blevet nød til at sætte mig ind i Win2K3 hvor end meget det piner mig, har været vandt til udelukkende at arbejde med Linux, men nye opgaver tvinger mig til at bruge Win2k3 og det skader jo aldrig at få erfaringen med det.

/OT/

Server setup:
Amd 2450
2Gb Ram
2 Netkort - Intel 1000PT Pro

Netkort 1 Ekstern forbindelse 82.x.x.x
Netkort 2 LAN forbindelse 10.0.0.1

Jeg har fulgt en guide på technet der hedder "Installing Windows Server 2003 as a Domain Controller".

- Først sættes DHCP op og den virker faktisk den tildeler ipadresser til clienterne.
- Dernæst DNS serveren
- Dernæst Active Directory

Før DNS og Active Directory sættes op virker det hele fint men bagefter kan jeg på ingen måde lave dns lookups. Jeg kan fint pinge ipadresser internt men kan heller ikke pinge eksterne ipadresser.

Nogen ideer? Jeg er blank og ved ikke hvor jeg skal lede.
Avatar billede neverknow Nybegynder
18. januar 2008 - 18:37 #1
C:\Documents and Settings\Administrator>ipconfig /all

Windows IP Configuration

  Host Name . . . . . . . . . . . . : neverhomeserv
  Primary Dns Suffix  . . . . . . . : Never.home
  Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
  IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
  WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
  DNS Suffix Search List. . . . . . : Never.home

Ethernet adapter Local Area Connection:

  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/1000 PT Desktop Adapter
NIC
  Physical Address. . . . . . . . . : 00-1B-21-35-55-03
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  IP Address. . . . . . . . . . . . : 82.x.x.x
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Default Gateway . . . . . . . . . : 82.x.x.x
  DHCP Server . . . . . . . . . . . : 82.x.x.x
  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 82.143.192.20
  Lease Obtained. . . . . . . . . . : 18. januar 2008 17:31:05
  Lease Expires . . . . . . . . . . : 21. januar 2008 17:31:05

Ethernet adapter Local Area Connection 2:

  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/1000 PT Desktop Adapter
  Physical Address. . . . . . . . . : 00-1B-21-05-13-D1
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
  IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.1
  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2
Avatar billede daniboy Nybegynder
18. januar 2008 - 19:45 #2
Jeg går ud fra at tingene ikke virker når du står ved selve serveren og er logget ind lokalt?

Du kan ikke ping ekstern IP? - Har du prøvet at disable intern netkort?

Siden DNS Server på Intern lan er konf til 10.0.0.2 har du så en DNS server på anden server?
Avatar billede daniboy Nybegynder
18. januar 2008 - 19:56 #3
Den guide du har fulgt antager at du har en router i dit netværk som adgang til internettet.
"Select Use the following IP address, and then type 10.0.0.2 for the IP address. Press the Tab key twice, and then type 10.0.0.1 for the Default gateway. Type 127.0.0.1 for the Preferred DNS server, and then click OK. Click Close to continue."

Har du opdateret til SP2??? --> http://support.microsoft.com/kb/897616

Har du opsat Internet Connection Sharing?
Avatar billede neverknow Nybegynder
18. januar 2008 - 20:55 #4
Ja det er lokalt når jeg logger ind på den at det ikke virker.

10.0.0.2 var bare et mislykket forsøg jeg havde gang i. Har prøvet med at sætte den til 10.0.0.1 og 10.0.0.2 men uden held.

Nu kommer det sjove så når jeg disabler mit Lan netkort så virker det igen og jeg kan lave lookups og få forbindelse igen.

Er det så fordi at serveren ikke ved hvilken forbindelse den skal bruge?
Avatar billede neverknow Nybegynder
18. januar 2008 - 20:55 #5
og 127.0.0.1
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2008 - 21:09 #6
AD og DNS hænger sammen som ærtehalm.
Din AD server vil gerne i DNS zonen skrive nogle såkaldte SRV records. Altså en form for service-til-ip lookup. Den skal vise dine klienter vej til en domain controller som de kan logge på.
Så det første du gør er i TCP/IP indstillingerne at sætte din AD server til at benytte en DNS server som er compliant med det her system. Der er visse versioner af BIND der kan, men i reglen er det anbefalelsesværdigt at benytte MS' egen DNS server til det.
Dvs. ganske kort sagt: Sæt i TCP/IP indstillingerne AD serveren til at benytte sig selv som DNS server.

Når det er gjort, så kan du åbne administrative tools -> DNS. Højre klik serveren og vælg properties. Gå til fanebladet forwarders, og vælg så hvilken eksterne DNS server som DNS queries på dit net skal forwardes til. Dette er din ISP's DNS server.
Avatar billede daniboy Nybegynder
18. januar 2008 - 21:12 #7
På din DC skal du bruge serverens egen ip som DNS, det gælder også ud til klienterne i dit DHCP scope....

Har du opdateret til SP2?

Ønsker du at denne DC/Server skal dele din internet forbindelse med klienterne?

Evt. post output fra CMD: route print?
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2008 - 21:15 #8
Jeg har lige læst "når jeg disabler mit Lan netkort så virker det igen".

Den her kasse, er det en small business server, eller er det en regulær windows?
Avatar billede daniboy Nybegynder
18. januar 2008 - 21:16 #9
Fjern default gateway fra Intern net kort?
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2008 - 21:21 #10
hehe ja, daniboy har ret. Du kan jo kun have een default gateway på en maskine. Default gateway er det sted som pakker sendes hen, hvis der ikke er en rute til lokationen i routing tabellen. En maskine funker kun med een default gateway pr. routing tabel, også på linux. =)
Avatar billede neverknow Nybegynder
18. januar 2008 - 21:22 #11
OI! hehe jeg falder af ved DC dannyboy? Jeg er ikke inde i windows forkortelser ;)

Ja, serveren er fuldt opdateret med alle patches ETC.

Det er Windows 2003 Enterprise Edition jeg leger med, de har en 180 dages trial man kan hente gratis.

Hvordan fjerner man den som default gateway?
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2008 - 21:24 #12
i TCP/IP indstillingerne for dit LAN netkort kan du fjerne default gateway. Tag properties på netkort, marker tcp/ip på listen, og klik properties.
Avatar billede neverknow Nybegynder
18. januar 2008 - 21:25 #13
Jepp den var under Advanced derunder korrekt? Nu ser det ud til at virke :) Så kan jeg begynder at overveje at sætte noget sharing og nat op :D
Avatar billede neverknow Nybegynder
18. januar 2008 - 21:39 #14
Smid nogle svar efter mig, jeg synes i skal dele point? :)
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2008 - 21:41 #15
daniboy skal have det hele.
Avatar billede daniboy Nybegynder
18. januar 2008 - 21:41 #16
DC = Domain Controller -  aka. den server du lige har konfigueret.:-)

Windows er også noget grimme noget, holder mig også mest til Linux når jeg kan komme til det. Min chef er desværre 100% MS fanboy :S
Avatar billede daniboy Nybegynder
18. januar 2008 - 21:42 #17
^_^ Svar
Avatar billede neverknow Nybegynder
18. januar 2008 - 22:49 #18
Jeg siger tak og håber nogle andre kan bruge tråden.