Avatar billede iidomainii Nybegynder
16. januar 2008 - 09:53 Der er 13 kommentarer

Varm/døende CPU

Hej eksperter,

Har købt et brugt bundkort (Asus A8N32-sli deluxe) med CPU (AMD Ahtlon 64 X2 4600+ og std. køler). Stumperne har iflg. tidligere ejer kørt fint på hans system (i øvrigt uden problemer med varme). Da jeg modtog pakken var bundkort i org. emballage med CPU monteret og køler ved siden at i org. kasse – begge kasser lagt i en større kasse hvor det desværre havde raslet en del rundt pga. postmanden.

Efter montage af varerne (CPU og køler flader blev renset og ny pasta påført) resatte jeg BIOS og startede op. Skal lige nævne at jeg ikke afinstallerede Windows (XP) men rensede for tidligere bundkortdrivere. Comp startede og da jeg var kommet i Windows installerede jeg alle nye bundkortdrivere (nVidia nyeste versioner) og i øvrigt en AMD CPU optimeringsdriver. Comp bruges hovedsagelig til spil (det er sønnens) og kørte fint i 3-4 dage – bla. MOH Airborne og Crysis uden problemer.

Så pludselig slukker comp midt i spillet og ved genopstart stopper den meget hurtigt (straks efter BIOS). Jeg mistænkte straks varme og afmonterede køler og CPU – rensede – påførte pasta – samlede og genstartede. Samme problem, efter første start køre den et par minutter men slukker så. Gentog som før – gik i BIOS hardware monitor – CPU temp. stiger først jævnt og så hurtigt til over 80 grader og så slukker systemet (som det vel skal). Køler fan løber konstant ca. 3100 rpm. Har afmonteret og renset, monteret og startet mange gange med samme resultat.

Tror I CPU’en er død?
Avatar billede peet-49 Novice
16. januar 2008 - 10:32 #1
Det kan også være et PSU problem.
Avatar billede iidomainii Nybegynder
16. januar 2008 - 10:37 #2
pett-49: Glemte at skrive at jeg har monteret et helt ny 500W PSU så jeg tror ikke at det er problemet.
Avatar billede peet-49 Novice
16. januar 2008 - 11:02 #3
Lav en ny ren indstallation af windows og hent den nyeste driver til grafikkortet.
Avatar billede jingles Nybegynder
16. januar 2008 - 11:16 #4
Tvivler på det ville hjælpe med en nyinstallation... Hvad ligger den på i bios idle ?
Avatar billede iidomainii Nybegynder
16. januar 2008 - 11:41 #5
peet-49: Er for såvidt enig i at det er det bedste når man skifter bundkort. Dog tror jeg ikke at dete er det der er problemeet her. Det er et helt nyt grafikkort (Inno3D - GeForce 8600GT, 512MB DDR2) og sidste nye drivere.

jingles: Når jeg går ind i BIOS, hardware monitor, og lader den køre idle starter den på rumtemp. (selvfølgelig) og så stiger den bare støt til omkring 65 grader hvorefter det går hurtigt til over 80 grader og så slukker den. Køler køre hele tiden ca. 3100 rpm.
Avatar billede peet-49 Novice
16. januar 2008 - 11:46 #6
Bliver den fysisk så varm, eller er det bios, der siger det, kan du holde en finger på bunden af køleren?
Avatar billede iidomainii Nybegynder
16. januar 2008 - 11:59 #7
peet-49: den bliver fysisk så varm!
Avatar billede peet-49 Novice
16. januar 2008 - 12:18 #8
Tja - det kan være både cpu og bundkort, du har tjekket at fsb og corespændinger til cpu er rigtige i bios. Din standard køler, hvilken cpustørrelse kan den klare?
Avatar billede iidomainii Nybegynder
16. januar 2008 - 12:37 #9
peet-49: det burde de være da jeg jo resatte BIOS og bundkort er bygget til AMD Ahtlon 64 X2 men hvis jeg kan holde liv i den længe nok kan jeg da prøve st se. Køler str. har jeg ikke lige men det er en AMD køler originalt leveret med CPU (In a Box).
Avatar billede jingles Nybegynder
16. januar 2008 - 14:11 #10
Jeg tror cpu'en er til skraldespanden desværre... enten det eller det er en meget dårlig køler.

3100RPM er da os tæt på fuld skrue.. Har en ven med en X2 3800 og den ligger på 32grader idle, med en zalman lownoise køler.

Måske en fabriksfejl ?

Hvor meget kølepasta har du puttet på ?
Avatar billede jingles Nybegynder
16. januar 2008 - 14:15 #11
Hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg tro den var blevet oc'et og det gik galt.
Avatar billede iidomainii Nybegynder
16. januar 2008 - 14:31 #12
jingles: Har prøvet alle variationer af pasta. Ingenting - meget lille smule - lidt mere - og lidt mere - så rense og næsten ingen ting. Kan heller ikke tro at det skulle være det. Har prøvet tidligere at påføre for meget og ved at man skal være varsom. Tror desværre også den er død og har købt en ny. Men det jeg egentlig var intresseret i er om det at den bare bliver varmere og varmere er et typisk symptom på at CPU er afgået ved døden?

Iflg. tidligere ejer har den ikke været oc'et - men man ved aldrig. Dog er det mærkeligt at den så kørte fint i nogle dage før den pludslig blev syg.
Avatar billede jingles Nybegynder
16. januar 2008 - 14:42 #13
Ja det er godtnok uheldigt :(

Den generation er ellers beskyttet mod overophedning, men man kan vel aldrig vide sig 100% sikker.

Men held og lykke med den nye cpu, den er nemlig slet ikke så tosset normalt :)