Avatar billede excel_desperado Nybegynder
16. januar 2008 - 08:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

lopslag på tidspunkter giver problemer

Jeg står med følgende problem:
Har to kolonner; én med tider i formatet tt:mm løbende fra 00:00 til 23:45, altså med intervaller på kvarter, og én med numre (1 - 96)
Når jeg så slår tider op via lopslag for at få nummeret tilbage får jeg ex nr 58 for 14:30 når jeg skulle ha haft nr 59...
Samme problem med 16:00 hvor jeg får 64 i stedet for 65.
Omvendt giver 09:00 f.eks. det rigtige tal (37)...Dvs. fejlen forekommer kun ved nogen tidspunkter...

Er der nogen der har oplevet noget lignende, og evt har en forklaring?

Mvh
Avatar billede excel_desperado Nybegynder
16. januar 2008 - 08:57 #1
skulle måske lige tilføje at mit lopslag ser sådan ud: LOPSLAG(D7;A1:B96;2;SAND).
Hvis jeg skriver falsk returneres I/T på de nævnte tider. Det vil vel sige at den ikke kan finde tiderne i kolonnen, og derfor returnerer værdien der er mindre end eller lige med, altså tidspunktet før. Men hvorfor kan den ikke finde værdien? og Det kun i nogen tilfælde
Avatar billede jlemming Nybegynder
16. januar 2008 - 09:01 #2
Du kan evt. prøve at sende det, så skal prøve om jeg kan få fejlen frem.

ellers hvad er din formel, og hvad søger du på (din indtastning)

lemming,j(a)gmail,com

,=.
Avatar billede jlemming Nybegynder
16. januar 2008 - 09:05 #3
Ja det skal være falsk.
Det kan så være at dine klokkeslet ikke stå med det samme format, eller din indtastning ændre format.

det skal nok være tekst det hele, taster du din søgning ind, eller hentes den et sted fra.
Avatar billede excel_desperado Nybegynder
16. januar 2008 - 09:11 #4
har lige sendt dig et eks på mit opslag
Avatar billede excel_desperado Nybegynder
16. januar 2008 - 09:11 #5
og prøver lige med tekst som format imens
Avatar billede jlemming Nybegynder
16. januar 2008 - 10:28 #6
Jeg kan ikke lige se det i 1. omgang med hvis du vil det som en formel kan det gøres således:

i E1: 14:30 format time
i F8: 00:15 format time
resultat celle: =E1/F8+1 format tal
Avatar billede jlemming Nybegynder
16. januar 2008 - 10:48 #7
Hvis jeg taster klokkeslet ind igen i din tabel, virker det. så det har noget med formatet at gøre
Avatar billede excelent Ekspert
17. januar 2008 - 05:44 #8
Prøv lige læs denne artikel

http://www.version2.dk/artikel/4283

Har selv oplevet følgende ved test :

Indtast fx. 3 intervaller i A1 00:00, A2 00:15 og A3 00:30
marker de 3 celler og træk ned (fyld serie)

Indtast så i kolonne B manuelt alle intervaller

Formater begge kolonner til tal med 18 decimaler og prøv sammenlign.

Ikke sært at vi får problemer med Opslag !!!
Avatar billede jlemming Nybegynder
17. januar 2008 - 08:34 #9
--> excelent: Hmmm Interesant artikel, (så noget bras!!:o)
Avatar billede excel_desperado Nybegynder
17. januar 2008 - 11:34 #10
Hmm prøvede lige din test excelent, det er da noget juks (altså ikke testen, men resultatet :-)

Jlemming: Forklar mig lige hvorfor din løsning virker (for det gør den). Hvorfor gir feks. 00:00 / 00:15 nul?

Så med lidt høkerregning kan man da i det mindste finde de rette tal.
Avatar billede jlemming Nybegynder
17. januar 2008 - 12:49 #11
jaaa. Godt spm. !!! Det må være fordi excel regner et døgn fra 00:00 til 23:59, og 00:00 for at være 0 timer, 0 minutter, 0 sec ( og 0/2 er jo også 0).
Jeg ville jo tror at et døgn er fra 00:00:01 til 24:00:00, men det er der jo nok mange holdninger om.!!

fra hjælp:

TIME(hour,minute,second)

Hour    is a number from 0 (zero) to 32767 representing the hour. Any value greater than 23 will be divided by 24 and the remainder will be treated as the hour value
Avatar billede excel_desperado Nybegynder
17. januar 2008 - 12:58 #12
ok. tak for hjælpen!!