Avatar billede martinsir Nybegynder
15. januar 2008 - 00:37 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Bruger jeg 50% af min CPU?

Hej har spørgsmålet, om jeg kun bruger 50% af CPU'en og hvis ja.

Kan man ændre det så den kan udnytter dens fulde potentiale?

Hvis ja!

Hvordan gør jeg?

                    ----------Info----------

PSU:
NorthQ
1000 W (Husker ikke andet om PSU'en)

Bundkort:
ASUS
Striker Extreme, nVidia nForce680i SLI, Dual GLAN, 8 Channel Surround Audio, SATAII RAID, eSATA, SLIx32 Dual PCI-Express VGA, Passive Cooled Northbridge, Dual DDR2-800, LGA775 - Core 2 Duo Supported

CPU:
INTEL
Core 2 Duo (Conroe) Model E6600 (2.400GHz), EM64T (Extended Memory Technology 64), 1066FSB, 4MB Cache (LGA775)

GPU:
XFX
GeForce 8800GTS ”XT” 530M (Overclocked), 640MB GDDR3, Dual DVI, TV-Out, HDTV, HDCP Ready, PCI-Express

RAM:
CORSAIR
Twin2X 2x1024MB DDR2, PC6400 DDR800, CAS 4-4-4-12, TWIN2X2048-6400C4D (Dominator, DHX Technology)

Hvis i mangler flere detaljerede oplysninger, skriver i bare det i mangler.

På forhånden TAK!
Avatar billede summer Mester
15. januar 2008 - 00:41 #1
Jeg vil mene det går helt automatisk. Med den maskine, som ligner meget min, er det "svært" presse de to kerner til 100%
Avatar billede martinsir Nybegynder
15. januar 2008 - 03:16 #2
det er så svært at det ikke har kunnet lykkes mig endnu. :(

Troede nemlig også det ville køre automatisk, men det er som om jeg skal tvinge den til at yde de resterende 50 %.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2008 - 03:24 #3
For at udnytte en dual core CPU fuldt ud skal du enten have mindst 2 CPU intensive
processer eller 1 process med mindst 2 CPU intensive threads.

Men har du det så sker det helt automatisk.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2008 - 03:27 #4
Det er først de sidste par år at man er begyndt at skrive desktop apps
så de kan udnytte multi core CPU'er (det har været almindeligt for server
apps i 20 år).
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2008 - 03:27 #5
Det er iøvrigt ikke svært at få CPU'en op i omdrejninger.

1)

lav en BAT fil med:

@echo off
:top
goto top

2)

åben 2 kommando prompte og kør BAT filen i begge
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2008 - 06:21 #6
hvis man vil gøre lidt nytte mens man presser sin cpu, så kan man hente boinc
http://boinc.berkeley.edu/
http://boinc.berkeley.edu/download.php

forskellige projekter
http://distributedcomputing.info/projects.html
http://boinc.berkeley.edu/projects.php

så vil man kunne presse cpu'en til 100% på flere kerner
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. januar 2008 - 08:32 #7
http://www.softpedia.com/get/Others/Home-Education/Prime95.shtml kør prime95, vælg torture test, så kommer de helt sikkert op på 100%
Avatar billede summer Mester
15. januar 2008 - 10:05 #8
Hvis du bruger drgonzo's link, kommer din cpu og ram på max prøve.
Meningen med flere kerner er jo, at man f.eks. kan køre to krævende programmer samtidig - uden overbelastning og med kapacitet til samtidig at lave andre mindre opgaver. Sådan oplever jeg i al fald min pc.
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. januar 2008 - 10:12 #9
ja det er ikke meningen de skal banke op på 100% ved alm brug, så bliver com sløv
Avatar billede summer Mester
15. januar 2008 - 12:30 #10
martinsir -> Prøv lige drgonzo link. Hvis din cpu ryger i top med det program, tjah så skal du jo kun være glad for, at din pc har så gode ressourcer.
Avatar billede martinsir Nybegynder
15. januar 2008 - 19:56 #11
Mange tak til jer alle, men de fine kommentar.
Jeg starter med at prøve dragonzos link,
arne jeg har ikke så meget forstand på BAT fil og @echo off :top goto top, må have det udbybbet til som det er for dummies :D
men ang. BAT fil skal jeg bare åbne en notebookfil og lave den om til BAT, og hvor der står @echo off :top goto top ?
Avatar billede martinsir Nybegynder
15. januar 2008 - 20:12 #12
Det rigigt nok summer, men ser bare ikke hvorfor man ikke bare bruger 50 % fra hver af  kernerne?
er det ikk det samme?
eller belaster cpu'en sig selv med den metode hvis den overhovedet findes?
Avatar billede summer Mester
16. januar 2008 - 00:14 #13
Hvis du belaster din cpu med 50%, mener jeg det er begge kerner tilsammen
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2008 - 01:16 #14
Ja.

Altså på 3 linier.
Avatar billede martinsir Nybegynder
16. januar 2008 - 19:56 #15
hmm.. jamen summer har en ai booster fra asus og den måler på begge kerner, og der vises at en gang i mellem er det kun den ene der kører på 50%

Arne jeg har fået lavet filen, men den del med
"åben 2 kommando prompte og kør BAT filen i begge" er jeg usikker med. tror ikke jeg ved kommando prompte er. :/

dragonzo jeg prøvede progammet men det tog en evighed at komme igennem.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2008 - 20:03 #16
en "sort DOS box"
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. januar 2008 - 06:19 #17
ja det kører jo så længe som du vil have det til. Overclockere brugere det for at teste system stabilitet. Kør Prime95 torture tests, Samtidig kan du åbne joblisten og kigge under ydeevne så burde dine cpu kerner køre 100%

Åben kommando prompt - Åben startmenuen, vælg kør, skriv CMD
Avatar billede martinsir Nybegynder
21. januar 2008 - 18:27 #18
ok tak.
Avatar billede martinsir Nybegynder
21. januar 2008 - 18:28 #19
hvordan afslutter jeg det her ? :D
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. januar 2008 - 18:42 #20
du beder dem du mener skal have point om at ligge et svar, så kan du markere deres navne i boxen til venstre for indlæg boxen og vælge accepter
Avatar billede martinsir Nybegynder
22. januar 2008 - 15:03 #21
drgonzo hvis du ville være så venlig at give mig et svar.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. januar 2008 - 16:13 #22
her :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. januar 2008 - 16:54 #23
Hvad brugte du forresten til at teste med og hvordan gik det?
Avatar billede martinsir Nybegynder
22. januar 2008 - 17:08 #24
prime95 kom også op på 100% tak for det.