Avatar billede japping Nybegynder
14. januar 2008 - 22:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjemme-server med lavt strømforbrug.

Hvordan får jeg en hjemmeside-server til .NET, Access database o.l. som ikke bruger så meget strøm ? Serveren skal i første omgang kun anvendes privat og trafikken er derfor meget begrænset.

- Jeg har en ældre PC som jeg kunne sætte en større HD i, men strømforbruget er nok i overkanten. Måske jeg skulle få den til at køre på standby så længe den ikke bruges og "vågne op" nå der er netværksaktivitet ? Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre.

- Kan man købe en forholdsvis billig server, hvorpå jeg kan installere MS Server, .NET o.l. ? Hvad kan anbefales mht. hardware/server og hvad koster det (gerne link til indkøbssteder)?
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
15. januar 2008 - 13:21 #1
Nu spørger du godt nok i den forkerte kategori, men hvis det var mig ville jeg da finde en bærbar som det kan installers på. Den "sluger" langt mindre end en ældre PC.
Avatar billede japping Nybegynder
15. januar 2008 - 14:14 #2
Hvilken kategori vil du anbefale ?
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
15. januar 2008 - 14:32 #3
Ikke nogen speciel kategori. De flest laptops kører Windows 2003 fint. Husk dog at check kompatibilitet med netkort, grafikkort etc. Du skal bare have tilstrækkeligt RAM og nok diskplads.
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2008 - 23:52 #4
Så ville jeg ha reconfigurert meg selv i toppetasjen og skiftet over til Linux.
SME server er satt opp på 0,nix og den har automatisk konfigurering. Enklere og hurtigere enn Win 2003 og mye rimeligere. http://wiki.contribs.org/SME_Server:Download

Når det gjelder gamle og nye PC'er så kan det variere en del hvor mye strøm de trekker. Lapops trekker selvsagt minst, men de er vel ikke de beste serverne.

Hvis man tar utgangspunkt i en ordinær PC og kopler fra alle de tingene som ikke behøver å være der, og så sjekker om det utvikles varme noen steder, så kan man i ugangspunktet si en del om den er en stor strømsluker. Hvis man kjenner med fingeren rundt om på hovekortet, på eventuele grafikkort, på utblåsningen fra strømforsyningen osv, og det kjennes kjølig ut over det hele, da er det ingen stor strømsluker, kanskje typisk 40-50 Watt på det jamne. Kjenner man der i mot at det blåser godt og varmt ut i fra strømforsyningen, og at det er godt og varmt på hovedkortet og rundt prosessoren, da er det en strømsluker.

Den enkle regel er at allt stømforbruk gjøres om til varme og der hvor ingen varme er så er det heller ikke noe større strømforbruk. (Jeg pleier selv å kople fra kjøleviften til prosessoren for å bedømme hvor hurtig varmeoppbyggingen er, men med denne metoden så kan man godt også ødelegge prosessoren.)

Har sjekket med wattmeter at regelen varme er lik strømforbruk faktisk stemmer.

Hvis man uansett bruker elektrisk oppvarming om vinteren så koster driften av serveren faktisk tilnærmet ingen ting pga alt strømforbruk går til oppvarming.
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
16. januar 2008 - 08:43 #5
Jeg er fuldstændig enig i at laptops ikke er de bedste servere - og jeg ville også selv til enhver tid vælge Linux frem for Windows. Men nu spørges der jo direkte efter en en Windows server med lavt strømforbrug, lille trafikmængde og som kun skal bruges privat. Hvis man ikke har yderligere krav til performance og man selv skal betale for strøm, så ville jeg til enhver tid køre det på en laptop.
Avatar billede japping Nybegynder
16. januar 2008 - 15:58 #6
Gode input mht. frakobling af kort der ikke anvendes. Det vil jeg prøve og derefter måle strømforbruget. Ydermere vil jeg have harddisken til at stoppe når den ikke anvendes. Det vil selvfølgelig give en længere opstartstid, men det er ikke et problem i starten.
Jeg vil ligelesde undersøge muligheden for at sætte pc'en i dvale og starte op ved net-aktivitet.

Mht. styresystemet havde jeg hænkt mig Apache med tilhørende windows programmer til .NET og Access. Men det vigtigste lige nu er, at jeg skal reducere strømforbruget.
Derfor overvejer også at købe en server, men hvad er pris og strømforbrug på en server ? Jeg kunne evt. indsætte en SSD disk (http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=408583).

Jeg ser frem til flere gode input og kommentarer.
Avatar billede jkrjank Nybegynder
17. januar 2008 - 11:30 #7
Hvad med en netwærks harddisk som denne her som kan købes for under 1000 kr. her er to link
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?LinkID=2823&ID=92312#
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=439
Avatar billede japping Nybegynder
17. januar 2008 - 23:41 #8
Jeg har forstået at disse netværksharddiske ikke kan anvendes som servere indeholdende hjemmesider. Er det forkert ?
Avatar billede japping Nybegynder
21. februar 2008 - 09:43 #9
Nej, det har du ikke forstået korrekt. Men du er åbenbart blevet klogere og fortjener derfor point.