Avatar billede mattfan Nybegynder
06. januar 2008 - 20:13 Der er 14 kommentarer

Ny på E + Ny computer

Først af alt hej til alle her på Eksperten. Har kigget lidt og folk her virker hjælpsommelige, perfekt, idet jeg også står og mangler lidt hjælp.
Jeg skal til at have en ny computer idet min er blevet alt for gammel til at trække de spil jeg beskæftiger mig mest med.
Jeg har selvfølgelig mine krav, men det komme jeg til ;-)
Ud fra hvad jeg har læst i andre spørgsmål og svar her på E, har jeg selv forsøgt mig med at samle en computer, på shg:

Asus P5N32-E/SLI/PLUS, Nforce 680i SLI
Intel C2Quad Q6600
Corsair 650Watt PSU
XFX GeF 8800GT 512mb PCI-e / 2 styks
Corsair Quad2X4096-PC8500C5DF (4x1024)
WD Raptor 36GB - til styresystem
Samsung SpinPoint 160GB SATAII 8MB - 2 styks
Kabinet: ThermalTake Armor Jr, Black
Styresystem: Windows Vista Home Basic 64Bit

Har desuden også valgt at give de 450 for at få den samlet da jeg ikke selv har nogen erfaring med det.
Virker det som et godt valg? Til pengene? Nogle ting jeg kan få bedre, muligvis endda billigere? Vil køler til gfx kort og CPU være en god idé/nødvendigt? Skal jeg måske endda overveje vandkøling? Ellers er alt feedback og hjælpsomme svar velkomne, såvel som ris/ros ;P

Ellers er mine krav; Meget høj grafik da jeg mener det er en af de største dele ved gaming, så SLI + DX10. Og så selvfølgelig skal den kunne trække diverse spil. Jeg vil derudover invistere i Crysis da min clan i CS også spiller det, og mener det spil skal opleves med dejlige grafikker - grunden til SLI og DX10. Mit budget er godt og vel 13K, men jeg vil meget gerne se bud på PC'er til 9K eller mindre. Hvis nogen desuden vil tage sig tid til det, at lave en PC til omkring 3-5K (uden SLI osv.) da jeg overvejer at tage en midlertidig PC indtil alt det nye grej vi hører om nu udkommer og er lidt mere udviklet.
Tak på forhånd!
Avatar billede peet-49 Novice
06. januar 2008 - 20:17 #1
Det behøver du ingen hjælp til, det har du selv styr på, det ser alt OK ud.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. januar 2008 - 21:23 #2
Det eneste jeg har at tilføje til din PC er at dual ram så at sige ingen effekt har til spil. Derudover er jeg som mange andre her enig om at SLI i princippet ikke kan betale sig, da udviklingen går så stærkt at din SLI løsning kan udskiftes med et enkelt nyt grafikkort inden for måneder, der yder bedre. Så spar dine penge.
Avatar billede strych9 Praktikant
07. januar 2008 - 00:32 #3
enig med akyhne - køb et enkelt større grafikkort, men hold alligevel fast på SLI bundkortet. Så kan du kaste et ekstra grafikkort i til dumping pris om et års tid.

Du er klar over at vista home basic ikke inkluderer Aero brugerfladen? Hvis du vil have den med skal du have vista premium.

Synes også du skal overveje et EAX5 lydkort. Behøver ikke at være det helt store. Mener at Creative Fatal1ty gamer kort er i en relativt spiselig pris nu.
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. januar 2008 - 06:18 #4
Hvilken skærm har du og hvilken opl kører den?

Jeg ville helt droppe SLI bundkortet. NForce chipsæt er bare ikke særligt gode. Så ville jeg klart foretrække et bundkort med Intel chipsæt evt understøttelse af CrossFire. Crossfire kører også bedre og skalerer bedre end SLI.. Så evt køre med 2 stk HD3870 kort.. Desuden giver Intel baserede bundkort væsentligt bedre OC muligheder.

Jeg ville droppe den dyre Raptor disk og i stedet køre RAID med 2 eller 3 stk 80GB diske. Samme pris, bedre ydelse.

Købe minimum Vista Home Premium

Sådan et lydkort som Strych9 foreslår er alle pengene værd. Spil bliver bare bedremed god lyd og især med EAX
Avatar billede mattfan Nybegynder
07. januar 2008 - 14:52 #5
Hvad er forskellen på SLI og Crossfire? Altså grafik messigt... hvad ser bedre ud?

Jeg har aldrig OC'et, og aner ikke noget om hvordan man faktisk gør :P

Jeg havde nemlig også tænkt på at vente med at købe en PC til Penryn udkommer, eller Phenom for den sags skyld. Har også hørt noget om nye gfx kort? Ville det være værd at vente på dem?

Kunne jo vente til efter min fødselsdag og se om man nu har lidt bedre råd der, den ligger trods alt lige inde i Februar måned.
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. januar 2008 - 17:05 #6
Phenom skal du holde dig fra, den flopper pænt fælt..

Der kommer 8800GT GX2 snart (2 stk 8800GT på 1 kort)
Radeon kommer med det samme kan bare ikke huske hvad det hedder..
Så sammen med Penryn er det slet ikke dumt at vente lidt. Mener det nye GForce 8800GT GX2 kommer 11 feb

SLI og CrossFire er meget det samme, SLI er nvidia kort, CrossFire er Radeon kort. Radeons drivere virker noget bedre til dette end nvidias ditto, samtidigt kører Radeon på de nyeste Intel Chipsæt, hvor SLI kører på nforce chipsæt, så crossfire skalerer bedre end SLI
Avatar billede mattfan Nybegynder
07. januar 2008 - 17:27 #7
Ok... altså regner med jeg så venter til Penryn og de nye gfx kort er udkommet.

Lyder som om det bliver et varmt gfx kort? :S Men skal man så ikke have nForce chipset til det nye gfx kort?

Ved for resten heller ikke helt hvordan det her pointtildeling fungerer. Har forstået nok til at vide den der har været mest hjælpsom eller løst mit problem (el. lign.) skal have pointene. Så det er vel drgonzo? :P

Tak for hjælpen, skriver nok igen når det nye er udkommet ;-) Gonzo, du har min +karma!
Avatar billede eckhardt Nybegynder
07. januar 2008 - 17:39 #8
lige et lille spørgsmål her fra

har intel lavet en 64bit cpu ?
Avatar billede peet-49 Novice
07. januar 2008 - 17:49 #9
Ja.
Avatar billede peet-49 Novice
07. januar 2008 - 17:50 #10
De nye til socket 775 er 64 bit.
Avatar billede eckhardt Nybegynder
07. januar 2008 - 17:53 #11
ok tak
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. januar 2008 - 13:16 #12
Status?
Avatar billede mattfan Nybegynder
20. januar 2008 - 14:27 #13
Ja jeg tænkte nemlig - skal jeg ikke lukke den tråd? Men som sådan har jeg ikke fået løst "problemet". Som sagt ville jeg skrive igen når nu det nye kom ud (CPU'en er her jo, venter bare på gfx kortet.) Så laver jeg et nyt spørgsmål med samme point. Ville bare ikke give pointene til mig selv bare sådan :P
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. januar 2008 - 14:33 #14
Hvis du ikke er afklaret, må du jo bare spørge videre.