Avatar billede thomashansen Nybegynder
05. januar 2008 - 18:34 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Beskyttelse af tekst-fil

Jeg skal sende et dokument og vil sikre at modtager IKKE kan rette i dette og ej heller kopiere uddrag.

Hvilken løsning er anvendelig ?

MVH

Thomas
Avatar billede vejmand Juniormester
05. januar 2008 - 18:40 #1
Hvis modtager kan se dokumentet, kan det vel ikke undgås at vedkommende også kan kopiere uddrag???

For at sætte kode på:

Funktioner -> Indstillinger -> Gem
Avatar billede jkrons Professor
05. januar 2008 - 19:10 #2
Den nemmeste løsning er formodentlig at konvertere til PDF format, men dette kan der ændres i og det kan også kopieres. Alternativt kan du tage et "billede" af din fil, men den kan også ændres. D
Den eneste absolutte sikkerhed mod at andre ændrer i din fil ller kopierer fra denne er at undlade at give den til nogen.
Avatar billede thomashansen Nybegynder
05. januar 2008 - 19:19 #3
Det jeg søger er den løsning der er mest gængs.
Som udgangspunkt ville man jo tænke PDF, men man kan jo altså godt kopiere fra en PDF. Kan det evt. slås fra ?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
05. januar 2008 - 19:23 #4
Jeg er helt på linje med jkrons. Du kan reelt ikke sikre dig uden at lade være med at udlevere dokumentet.

Modtageren kan f.eks. tage et billede af den fremsendte tekst.
Avatar billede jkrons Professor
05. januar 2008 - 19:29 #5
Uanset hvad du slår fra kan du ikke forhindre at modtageren indlæser din fil i et OCR progranm, og så har han det som formateret tekst i en fil han kan gøre hvad som helst med. Fxc rette i weller kopiere. Denne kan han så gemme under samme navn og med samme filtype som den, han har fået - og så er du lige vidt.
Avatar billede thomashansen Nybegynder
05. januar 2008 - 19:59 #6
OK.
Hvad ville I så vælge at gøre her. Det er jo ikke sådan, at jeg ikke stoler på modtageren, men jeg skal sende elektronisk på sikrest mulig måde.
Det drejer sig om et manuskript, der indgår i en større helhed som andre også skriver på.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
05. januar 2008 - 21:46 #7
Lav et vandmærke i dokumentet, så det fremgår på alle sider. I en fornuftig størrelse (lad det f.eks. fylde diagonalt på hele siden), i en gråtone, som i hvertfald er til at se uden at ødelægge teksten. PDF derefter dit dokument.
Avatar billede jkrons Professor
05. januar 2008 - 23:19 #8
Hvis du skal sende til nogen du stoler på, kan dui vælge at kryptografere med en nøgle som også nmodtageren kender.
Avatar billede thomashansen Nybegynder
06. januar 2008 - 13:49 #9
Tak for hjælpen begge 2. I får 30 points begge 2 hvis i lægger svar.
Avatar billede jkrons Professor
06. januar 2008 - 14:37 #10
Her er et svar :-)
Avatar billede word-hajen Nybegynder
06. januar 2008 - 18:21 #11
Og her kommer et mere :-)

pst! vil da gerne høre, hvad du ender ud med at gøre