Avatar billede oleg Nybegynder
04. januar 2008 - 10:05 Der er 3 kommentarer

Efterlyser god måde at gemme DV video

Hej!

Jeg har optaget 8 miniDV bånd som jeg skal redigere på et senere tidspunkt (!), men i stedet for at blot at købe nye bånd, vil jeg gerne gemme det jeg har optaget.

Men hvad er den bedste måde?

Jeg kan importere det til min computer. Det fylder dog 13 gb pr bånd, så det løber hurtigt op. Jeg kan gemme det på DVD'er men det bliver hurtigt til mange dvd'er.

Samtidigt har jeg brug for mindst en sikkerhedskopi, inden jeg begynder at overskrive DV bånd igen.

Hvad gør I?
Hvad er nemt, gerne billigt og især praktisk måde at gemme disse digitale optagelser?

Glæder mig til at høre jeres forslag.

Mvh. Ole Gregersen
Avatar billede trav4u2 Novice
04. januar 2008 - 10:55 #1
Du kan jo fint konvertere dv til et format der fylder mindre, men det vil altid medføre kvalitetstab.

Jeg synes det eneste rigtige er at gemme båndene. De fylder ikke ret meget, koster under en tyver stykket og så har du altid adgang til at redigere ud fra den originale kvalitet.

Hvis du absolut VIL konvertere :-), vil jeg foreslå at du gemmer i mpeg2 (DVD-kvalitet). På den måde kan du have 2 bånd på hver DVD.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
04. januar 2008 - 11:12 #2
Hvis du først vil redigere senere, ville jeg som ovenstående også gemme båndene. Det er her, den bedste kvalitet er. Vent med at konvertere til du har redigeret og klippet. Hvis du konverterer nu, vil du få dårligere kvalitet, når du så til sin tid vil klippe/redigere, da DVD jo ER et komprimeret format.
Avatar billede henninga Novice
05. januar 2008 - 20:39 #3
Jeg tror den billigste måde at gemme optagelser på er en harddisk.
Overfør dine optagelser til en ekstern harddisk i DV kvalitet.

Prisen for en ekstern harddisk starter på ca. 1,50 Kr/GB.

/Henning