Avatar billede frewald Nybegynder
03. januar 2008 - 12:47 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvilken Linux firewall?

Jeg søger en NEM Linux firewall. Den skal kunne understøtte flere interne netværk, hvor der skal routes mellem disse netværk, og så naturligvis internet+dmz

Har kigget lidt på Smoothwall, men det lader ikke til at den kan ha flere interne net.

Jeg er ikke Linux-haj, så det skal helst være en Linux-distribution beregnet til firewall.
Avatar billede noob2003 Nybegynder
03. januar 2008 - 12:53 #1
Avatar billede frewald Nybegynder
03. januar 2008 - 12:54 #2
noob2003> Er det en du kan anbefale? Sad og læste lidt om den da du skrev :)
Avatar billede frewald Nybegynder
03. januar 2008 - 13:21 #3
Nogen der har erfaringer med Smoothwall i en konfiguration alá ovenstående?
Avatar billede leif Seniormester
03. januar 2008 - 19:07 #4
Det burde den kunne klare.
Avatar billede frewald Nybegynder
04. januar 2008 - 13:30 #5
leif: Har nu rodet en del med den, men finder den meget låst i dens opbygning (predefineret funktion; red,green,purple)
Avatar billede leif Seniormester
04. januar 2008 - 14:12 #6
Er det ikke den man selv kan tilføje flere Interfaces på. Men den kan da håndtere forskellige regler mellem de forskellige interfaces. Eller er det mig som forveksler den med en anden.
Avatar billede langbein Nybegynder
06. januar 2008 - 19:11 #7
Endian ser ut til å være beregnet for 4 kort som default.

http://www.endian.com/en/community/

(Egentlig wan+lan+wireless+dmz)
Avatar billede langbein Nybegynder
06. januar 2008 - 19:12 #8
Ellers så kunne vi godt lage en 4 eller 5 porter her, bare for show :-)
Avatar billede frewald Nybegynder
07. januar 2008 - 09:48 #9
langbein> Den ser lidt 'fixed' ud i configurationen. Kan Zonerne laves om, så der er 1 WAN og eks 4 seperate LAN (med enkelte routes tilladt)?
Avatar billede langbein Nybegynder
07. januar 2008 - 22:04 #10
Har den ikke kjørende akkurat nå, men mitt intrykk det var at man hadde såpas stor frihet til å kunne konfigurere at man i praksis kan få den til å virke som wan, lan1, lan2, lan3. (Er dog ikke 100 % sikker, for jeg testet det jo ikke ut.)
Avatar billede langbein Nybegynder
07. januar 2008 - 22:05 #11
Det med å lage en her på eksperten var ellers ikke en 100 % spøk heller. Vi laget en 3 porter for en tid siden, og den vil sakens kunne utvides til 4-5 porter. Det kreves en del testing. Det ville gi full kontroll av trafikken mellom segmentene.
Avatar billede frewald Nybegynder
22. januar 2008 - 09:58 #12
langbein> tak for input - vil prøve Endian, ser ud til at ha fået gode anmeldelser.
Avatar billede frewald Nybegynder
11. februar 2008 - 22:36 #13
efter at ha leget en del med forskellige distributioner, kan jeg klart enbafale pfSense - kan ha MANGE netkort/zoner, DHCP server på alle dem man vil ha, let integration af OpenVPN m.m.
Den er baseret på FreeBSD og virker super stabil, med rigtig god WebGUI