Avatar billede jornp Nybegynder
31. december 2007 - 15:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forskelligt datoformat i samme celle

Jeg skal have celle A30 til at skrive en dato.

Den henter datoen i Lopslag ud fra tekst.

Men nogen produkter skal hedde f.eks. 10-01-08 og andre produkter skal hedde januar 2008.

Jeg har prøvet at lave 2 forskellige celler ved siden af A30 som hvert har sit format, og derefter lavet en HVIS funktion i A30, og forsøgt mig at formatere celle A30 til TEKST, dette skulle jo skrive teksten/tallet i A30 som den står, men det virker ikke.

Nogen der har et bud på den?
Avatar billede be_nice Juniormester
31. december 2007 - 15:19 #1
Du skal formatere dine celler som brugerdefineret på følgende måde:
januar 2008 formateres som dddd åååå
10-01-08 formateres som dd-mm-åå
Sig til hvis du skal have mere hjælp.
/Be_Nice
Avatar billede jornp Nybegynder
31. december 2007 - 15:25 #2
Jeps, men problemet er jo at det er samme celle, og jeg kan jo ikke formatere en celle på 2 forskellige måder, kan jeg?
Avatar billede excelent Ekspert
31. december 2007 - 15:28 #3
nu ved jeg ikke hvilken betingelse der udløser den ene eller anden format men noget i denne stil :

=HVIS(DAG(B3)>3;TEKST(B3;"mmm-åååå");TEKST(B3;"dd-mm-åå"))
Avatar billede be_nice Juniormester
31. december 2007 - 15:29 #4
Nej - men hvis du laver en makro til hver af de formater du skal bruge, så kan du kalde den makro der lige passer til den aktuelle "opgave".
/Be_Nice
Avatar billede jornp Nybegynder
31. december 2007 - 15:31 #5
I celle A30 skal der stå "januar 2008" hvis jeg skriver rugbrød i celle A22, og hvis jeg skriver franskbrød i celle A22 skal der i A30 stå "10-01-08"

Altså 2 formater i samme celle.

Jeg har så brugt 2 celler ved siden af ( A35 & A36 ) som er i henholdsvis dddd åååå og dd-mm-åå.

Så har jeg brugt en HVIS funktion med A22=rugbrød;A35 & HVIS(A22=frankbrød;A36

og så har jeg formateret celle A30 som tekst, den skriver jo at hvis man formaterer det som tekst, så skriver den det nøjagtigt som det står i den celle den henter det fra, men det kan jeg ikke få den til.
Avatar billede jornp Nybegynder
31. december 2007 - 15:32 #6
Hmm, ja god ide, det prøver jeg lige at lege lidt med :o)
Avatar billede excelent Ekspert
31. december 2007 - 15:47 #7
=HVIS(A22="rugbrød";TEKST("1-1-8";"mmmm-åååå");HVIS(A22="franskbrød";TEKST("10-1-8";"dd-mm-åå");""))
Avatar billede jornp Nybegynder
31. december 2007 - 15:59 #8
JA DA!!

Jeg har desværre givet pointene til be nice, men det er jo lige det her der virker :o)
Avatar billede be_nice Juniormester
31. december 2007 - 16:11 #9
Hej igen,
Ja, så lige at du havde givet point til mig, inden du havde fundet den "rigtige" løsning. Men det er der da råd for - jeg opretter lige en spørgsmål til dig excelent, så du kan få dine retmæssige point :o)
/Be_Nice