Avatar billede jalaba Nybegynder
28. december 2007 - 20:11 Der er 9 kommentarer

Aktie - hvordan og hvorledes

Hvis et firmas aktiekurs er 70 kroner. Hvad betaler jeg så for en enkel aktie?
Hvad hedder "Kurs" på engelsk?

Kan det være rigtigt, at eksempelvis Parken Entertainments kurs ligger på omkring 700 kroner, og Mærsks ligger på 50.000?

Hvor gammel skal man være for at erhverve sig aktier?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2007 - 20:46 #1
70 kroner

stock price eller share price

det skal nok passe - mærsk har ikke lavet aktiesplit

ved jeg ikke - 18 år så man er myndig lyder da sandsyneligt
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2007 - 20:47 #2
PS: du tror vel ikke at det er nemt at tjene penge på aktie spekulation ? Det er det ikke !
Avatar billede vejmand Juniormester
28. december 2007 - 21:17 #3
A.P. Møller Mærsk A 54.100
A.P. Møller Mærsk B 54.400
PARKEN Sport & Entertainment 1.216

http://www.euroinvestor.dk/stock/marketOverview_dk.aspx?Stocklist=KAX
Avatar billede smeeden Nybegynder
28. december 2007 - 21:20 #4
Nu ville jeg ikke lige anbefale Parke for der er P/E 72,25 og det er ikke så godt .
Avatar billede jalaba Nybegynder
28. december 2007 - 21:53 #5
Jeg har ikke tænkt mig at handle med aktier nej. Jeg ville bare prøve at forstå det :D

Men er en kurs ikke altid ud af 100? Så hvis jeg køber en aktie hos firmaet hvis kurs var 70 kroner. Burde jeg så ikke betale mere for den end den egentlig er værd?

Kender i en side der forklarer om "Kurs" helt generelt?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2007 - 22:04 #6
Hvad en aktie er værd og dens pålydende værdi har ikke meget med hinanden at gøre.

http://da.wikipedia.org/wiki/Aktie
http://en.wikipedia.org/wiki/Stock

må have lidt info.
Avatar billede hojben Novice
29. december 2007 - 07:42 #7
eller min gamle arbejdsplads www.saxobank.com
Avatar billede hojben Novice
29. december 2007 - 07:50 #8
infosiden for aktier http://www.saxobank.com/?id=920&Lan=DA&Au=1&Grp=5

Du kan ovenikøbet downloade en trial prøve at deres handelsplatform som har vundet en del priser i udenlandske pengeblade og afprøve din evne til at handle (dog med fiktive penge) det er faktisk ret sjovt.. :)
Avatar billede vejmand Juniormester
11. januar 2008 - 07:34 #9
Kan spørgsmålet lukkes?