Avatar billede gargantua Nybegynder
28. december 2007 - 17:42 Der er 7 kommentarer

Vista genkender kun 3,25 GB af mine 4 GB RAM

Jeg kører Vista 32-bit, og har det problem at kun 3.25 GB af mine 4 stk 1 GB klodser bliver genkendt når jeg checker systemoplysninger. Hvordan får jeg Vista til at bruge de sidste RAM? Jeg har prøvet at søge på nettet, men kunne ikke finde nogle nemme løsninger. Nogen foreslog at installere Vista 64-bit, men punkt 1 så har jeg ikke den, og punkt 2 har jeg ikke lyst til at slette alt på min harddisk.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
28. december 2007 - 17:49 #1
punkt 3) Det er nemmere at installere 64-bit udgaven, end at overtale Microsoft til at understøtte mere end 4GB, som skal til, for at give plads til det hele
Avatar billede gammelhat Nybegynder
28. december 2007 - 17:51 #2
Selv med 64-bit udgaven er det ikke sikkert, det afhænger af din hardware
Avatar billede soes Nybegynder
28. december 2007 - 17:56 #3
Tag evt. et kig på denne artikkel fra MS:
http://support.microsoft.com/kb/929605/en-us

Her fortæller de hvordan det hele hænger sammen.
Avatar billede gargantua Nybegynder
28. december 2007 - 19:21 #4
Ok tak for det soes, nu kan jeg bedre se sammenhængen. Desværre understøtter mit chipset ikke 8 GB, så det kan være jeg sætter den 4. ram klods i en anden computer.
Avatar billede strych9 Praktikant
28. december 2007 - 22:28 #5
Det hukommelsesområde man kan addressere med 32 bit er præcist 4GB. Men man skal huske at hukommelse på grafikkort også tælles med, så derfor er der typisk reserveret ca 750MB af området til PCI-Express bussen. Derfor vil det typisk være 3.1 - 3.25GB man har til rådighed, når der sidder 4GB i. Reservationen er af fast og ikke dynamisk størrelse.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
28. december 2007 - 22:41 #6
Der ligger også en anden artikel et sted, hvor de skriver hvorfor, de ikke vil bryde med de 4G (hvis hardwaren tillader det). De nævner dårlige drivere, som den primære årsag
Avatar billede lunde78 Nybegynder
28. december 2007 - 22:47 #7
Har også læst et sted, at du sagtens kan få (fejl)oplyst en ram mængde i systemoplysninger som normalt er for lille, selvom alle 4 Gb bliver brugt i praksis.