Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 12:18 Der er 48 kommentarer og
2 løsninger

VHS-C til digital

Hej

Ved godt der efterhånden er mange af denne type spørgsmål, men har selv søgt lidt rundt, uden dog helt at finde svar på det jeg ønsker, så bær over med mig.

Vi har i min familie en masse gamle hjemmevideooptagelser som vi meget gerne vil have lagret digitalt både på dvd-skiver og harddisk, og jeg vil derfor gerne høre hvilken metode i anbefaler. Har prøvet at søge lidt rundt, og som jeg ser det er der generelt 2 løsninger som anbefales:
- Overspilning til dvd via harddiskoptager.
- Køb af TV-tuner eller bare videokort til computeren.

Vi har allerede en Philips harddiskoptager på 250 gb som vist nok er denne her: http://www.consumer.philips.com/consumer/da/dk/consumer/cc/_productid_DVDR3590H_58_DK_CONSUMER/Hard-Disk-DVD-Recorder+DVDR3590H-58

Videoerne skal helst lagres i den bedst mulige kvalitet, og vil derfor godt vide om det er harddiskoptageren, tv-kortet, eller en helt tredje løsning som er bedst til formålet.

Med vores harddiskoptager, er jeg i tvivl om forskellige ting.
- For det første lagrer den jo på en dvd-skive, og er det derfra muligt at overføre det fra dvd til computer uden at miste kvalitet?
- For det andet (hvis man benytter videomaskinen) skal signalet gennem nogle scartkabler, og skal disse være af god kvalitet for ikke at forringe billedet, eller er dette i kraft af det analoge format så dårligt at kvaliteten på scart-kabler ikke gør nogen forskel?
- For det tredje så har vi et adaptor VHS bånd hvor man kan indsætte VHS-C båndet og afspille det på videomaskinen. Er der forskel på om man bruger dette, eller om man overfører fra det gamle videokamera til optageren?

Jeg er interesseret i både forslag til den bedst mulige løsning, samt eventuelle bud på TV-kort eller andet hardware som kan løse problemet (har selv set mange anbefale Hauptpage, men de har tilsyneladende lavet en masse forskellige kort, som jeg ikke kan finde hoved og hale i)

Har sikkert glemt nogle relevante oplysninger, men så må i bare spørge

På Forhånd Tak..
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. december 2007 - 13:55 #1
Et godt scartstik til harddiskoptageren er efter min mening et must for at få den korrekte overførsel. Om du vil overspille fra kameraet eller via vhs-c adaptoren vælger du ud fra, om hvad der står pænest. Nogle videoer har lidt dårlig tracking med "fremmede" bånd, så hvis det står pænere fra kameraet, ville jeg bruge dette.
Hvis du bruger sp-hastigheden (eller 2-timeres hastigheden) på din hd-recorder, får du en udmærket kvalitet, som du vil være tilfreds med. Prøv dig frem.
Du kan sagtens lægge din film over på pc fra dvd'en, det gør du ved at kopiere dvd'en over på, og du mister ingen kvalitet. Men er det fordi du vil redigere i det? Og hvad redigering vil du lave?
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 14:06 #2
okay.. så umiddelbart er man bedst stillet ved at overføre direkte fra kameraet? da man jo ikke skal igennem nogle scartstik, og desuden heller ikke risikerer problemer med "trackingen".

Altså lige på nuværende tidspunkt kan jeg ikke rigtigt overskue at skulle redigere i de mange timers optagelse vi har, men måske bliver det en realitet med tiden. I første omgang er det ihvertfald bare for at have dobbelt backup, og så når blueray og andre og bedre diskformater bliver mere tilgængelige kunne jeg forestille mig at videoerne blev overspillet til sådan nogle.

Ved du om computeren kan dele optagelserne op ligesom når man overfører fra digitalt videokamera? (altså hvor den opdeler efter om klippene er optaget på forskellige tidspunkter), altså hvis man overfører via et tv-kort. Går ud fra at dette går tabt hvis man overfører fra dvd?
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 14:17 #3
forresten.. hvis jeg endelig beslutter mig for at redigere i dem kan jeg ikke forestille mig at det består i andet end at opdele klippene og lave en hurtig menu. har ikke evnerne til at forbedre lyd og billede osv. hvis det overhovedet kan lade sig gøre
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. december 2007 - 14:40 #4
Når du overspiller til din harddiskrecorder, kommer dine mærker ikke med over. Det er ligesom når du overspiller til VHS fra kameraet, der kommer mærkerne heller ikke med over.
Hvis du vælger at overspille fra kameraet, slipper du ganske vist for scart og bruger andre ledninger. Men de skal altså også være i god kvalitet. Brug SVHS-udgangen fra kamera og SVHS-indgang i harddiskrecorderen, hvis du har det.
Forøvrigt burde du kunne sætte mærker bagefter på dine optagelser. Det kan du gøre på din hd-recorder. Her kan du også klippe og overspille de sekvenser over på DVD-skiven, du vil have og klippe de dårlige scener væk. Alt det må du kunne finde i din manual til harddiskoptageren. Så i realiteten kan du klippe den helt klar i hd-recorderen inden du overfører den til DVD.  Det er ligesom at klippe reklamer væk fra en udsendelse, optaget fra tv3.
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 15:15 #5
okay.. men da vi på mange af båndene har mange forskellige klip, ville det være rart at bevare disse datomærker både for at finde ud af hvornår det er optaget, samt for lettere at opdele dem. redigeringen på optageren er meget ringe, og jeg orker ikke at gøre det derfra, da det eneste den stortset kan er at opdele og slette klip, samt sætte dem ind i en kedelig standart menu.

Jeg er i øvrigt blevet i tvivl om vores gamle kamera overhovedet kan tilsluttes til vores optager. I manualen nævner de ikke noget om gamle kameraer, men kun om DV-kameraer, og på maskinen er der de 3 farvede stik (rød, gul, hvid) samt USB, FireWire og et sidste som jeg ikke kender.. kan du se ud fra følgene oplysninger om det overhovedet kan lade sig gøre?
http://www.p4c.philips.com/files/d/dvdr3460h_58/dvdr3460h_58_pss_dan.pdf
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 15:16 #6
tror desuden heller ikke at vores optager er i stand til at opdele klippene automatisk ved hjælp af datomærkerne.
Avatar billede trav4u2 Novice
22. december 2007 - 15:36 #7
Du vil typisk få den bedste kvalitet, ved at overføre fra kameraet til harddiskrecorderen. Jeg har selv en Philips 3450 og den laver en glimrende kvalitet ud af analoge klip. Hvis dine bånd er 60 minutter bør du bruge HQ (60 min.) på Philips’en.

Hvis du ender med at ville redigere i optagelserne er det klart lettest på PC’en. Prøv evt. et program som Videostudio - http://www.ulead.com/vs/trial.htm - Her kan du lave enkle justeringer af lyden og alle de video-manipulationer du har lyst til. Du kan bruge programmet gratis i 30 dage :-)

Hvis du vil lave ”en hurtig” DVD af materialet kan du, på PC’en, samle DVD’ens vobs til mpg med vob2mpg - http://www.svcd2dvd.com/downloads.aspx#VOB2MPG - og så lave DVD’en med en af disse gratis-programmer:
http://www.sothinkmedia.com/movie-dvd-maker/
http://sourceforge.net/projects/avstodvd/
http://www.dvdflick.net/
Avatar billede trav4u2 Novice
22. december 2007 - 15:43 #8
Hvilke udgange har dit kamera?
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. december 2007 - 15:45 #9
Firewire er til digital kamera.
Du skal bruge de tre-farvede stik. Den gule er til video, men de skal være af rimelig god kvalitet.
Du kan sætte manuelle kapitler ind bagefter optagelsen. Eller optage afsnitene enkeltvis.
Menuen er ikke noget at råbe hurra for, det giver jeg dig ret i.
Jeg bruger selv et program, der hedder tmpgenc DVD Author, hvor du både kan lægge mærker, klippe ud og lave en menu, fuldstændig som du selv vil have. Og så kan du lægge undertekster på, hvis du vil det. Så overspiller du bare fra harddisken over på en sletbar DVD, lægger DVDen over på PCen og redigerer derfra. Uden kvalitetstab. Og du kan også brænde direkte fra programmet.

Her er en prøveversion:
http://tmpgenc.pegasys-inc.com/de/product/tda3d.html
Her er en trial:
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. december 2007 - 15:50 #10
trav4u2 siger du skal bruge HQ til overspilning. Det ville jeg også gøre, hvis råmaterialet var digitalt. Men da det er analogt materiale, vil du ikke se nogen forskel på HQ og SP, det er ihvertfald min påstand. Så det må komme an på en prøve.
trav4u2, kan man klippe i vobberne i ulead?
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 15:51 #11
okay.. så det vil sige at det ikke er noget problem at sætte kameraet til optageren. Foregår det så bare via de rød, hvid, gule stik? (med dette videokamera er det vist monolyd ifølge min far, og der skal måske kun bruges 2 af stikkene? - billedstikket og et af lydstikkene. Dette må du gerne forklare hvis du gider)

Som jeg også skrev til norbert, kunne jeg godt tænke mig at bevare datomærkningen på optagelserne, hvis jeg senere hurtigt vil dele dem op på computeren, eller ønsker at vide hvornår et bestemt klip er fra (vi har dog datostempel i bunden af mange optagelser så vidt jeg ved)
Ved du om dette kan lade sig gøre ved at bruge et TV-kort til computeren? eller vil det gå tabt uanset hvad fordi det er analogt?
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. december 2007 - 15:51 #12
Og kan man redigere i lyden, som jo er AC3 fra recorderen?
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. december 2007 - 15:54 #13
Det vil nok gå tabt, fordi det er analogt.
Du skal nok bruge alle tre ledninger, selv om det er mono, ellers får du kun lyd i den ene højttaler.
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 15:57 #14
trav4u2/norbert, jeg har selv Pinnacle Studio 11 til at redigere med, kan dette program ikke erstatte dem i foreslår?

En af jer må i øvrigt meget gerne uddybe det trav4u2 skrev om vob, for det forstod jeg ikke rigtigt. (har redigeret nyere videoer med Pinnacle, hvor man kan sammensætte filerne til "video_ts" mapper eller iso filer. Så vidt jeg husker hedder nogle af filerne i video_ts mappen vob, betyder det så bare at man samler disse videoklip til en samlet fil?)
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 16:03 #15
norbert >> okay. Så der er ikke umiddelbart nogen fordel ved at købe et TV-kort til computeren, da man sikkert alligevel ikke kan bevare datostemplerne, og samtidigt ikke taber kvalitet ved at overføre fra dvd til computer.
I vores gamle videokamera er der kun 2 stik, et rødt og et hvidt, og det kabel vi tidligere har brugt for at overspille fra kameraet til VHS bånd, har også kun 2 stik i hver ende. Hvad gør jeg ved dette?
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 16:04 #16
undskyld, stikkene er gule og hvide, men går ikke ud fra det gør nogen forskel?
Avatar billede trav4u2 Novice
22. december 2007 - 16:14 #17
norbert >> Nej, Videostudio redigerer ikke i vobs. Når jeg redigerer en DVD, samler jeg først vobs med vob2mpg, og arbejder med video og lyd i Videostudio. De mere avancerede lydjusteringer laver jeg i Audacity.

demoknud >> Jeg tror desværre du må være forberedt på at vinke farvel til dine dato-mærkninger ;-(

Efter min opfattelse vil du ikke få nær så god en kvalitet ved at købe et kort til PC’en

Videomaterialet i en DVD ligger i filer med betegnelsen *.vob. Det er reelt mpg-filer og med vob2mpg kan man konvertere vob’berne i en DVD til én mpg - uden tab.

Du kan sagtens bruge Pinnacle Studio :-)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. december 2007 - 16:16 #18
Jeg forstår hvad du mener :-)
Jeg ved ikke, om man kan klippe i pinnacle med vob eller/mpeg, som i bund og grund er det samme. Et tv-kort er godt at have, hvis du har digital kamera, men ikke nødvendigt. Hvis dit kamera var digitalt og du har firewire i din pc, kan du overføre udenom tv-kortet.
Nogle optagere har vist nok muligheden for at kunne optage mono med de forbindelser, du har. Når du tilslutter dit kamera til recorderen, så er den gule til video. Og den anden tilsluttes til audio (lyd). Prøv når du tilslutter lyden, om du kan høre lyden i begge højttalere, når du tilslutter f.eks. den røde. Hvis der ikke er lyd i begge højttalere, så tilslut den til den anden indgang. Måske er du heldig.
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 16:33 #19
øv, det er irriterende når man lige har skrevet et svar som så forsvinder fordi der kommer fejl i internet explorer, men jeg prøver igen

trav4u2 >> okay.. det lyder altså som om at harddiskoptageren er min bedste mulighed. Men hvis jeg har forstået det ret, så den fremgangsmåde du foreslår er: At kopiere VHS-C båndet til dvd via harddiskoptageren, for derefter at omdanne vob filerne fra dvd'en til en samlet mpg fil via "vob2mpg", for til sidst at redigere videoen i Pinnacle Studio?

norbert >> er ikke helt sikker på at jeg forstår det. altså jeg prøver først at optage noget fra et VHS-C bånd på optageren hvor jeg bruger det kabel med 2 stik i hver ende og indsætte det ene i det gule, og det andet i et af lydstikkende. derefter ser jeg optagelsen igennem og tjekker om er er lyd på begge højttalere, for derefter at skifte til det andet lydstik hvis det ikke er tilfældet?
Hvis begge muligheder giver "dårlig" lyd, hvad gør jeg så? er der andre alternativer, eller må jeg prøve at leve med det?
Kan man ikke på en eller anden måde omdanne mono til stereo, f.eks. via et kabel med 2 stik i den ene ende og 3 i den anden?
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. december 2007 - 16:44 #20
Du behøver ikke at optage for at høre, om der kommer lyd ud af begge højttalere. Det kan du høre, når du har tilsluttet det, og afspiller kameraet.
Lyden bliver ikke dårlig eller dårligere end den lyd, der er i dit kamera.
Men ja, når du har tilsluttet den ene lydledning som du har, lytter du om den afspiller i begge højttalere. Hvis ikke, skifter du over til den anden lydudgang og prøver der. Hvis heller ikke det virker, skal du have en splitter, som deler stikket over i to, så du på den måde får lyd i begge højtalere. Eller sådan en ledning, som du taler om, men der er jo ingen grund til at investere i det, hvis det andet kan lade sig gøre. Selvom lyden kommer ud af to højttalere er der jo ikke tale om stereo, da det er den samme lyd, der kommer ud af højttalerne.
Hvis du ikke skal redigere i lyden, er mit forslag om tmpgenc dvd author den nemmeste løsning. Her skal du ikke konvertere til mpeg, og her kan du lave dine menuer, som du ønsker. Men et rigtigt redigeringsprogram som trav4u2 nævner, er altid det bedste. Her kan du manipulere med lyd og billede som du ønsker. Men det kræver mere arbejde. Og lyden skal konverteres til wav for at du kan klippe i lyden i de programmer. Og det kræver flere programer.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. december 2007 - 16:47 #21
Hvis din kamera var digital, ville et rigtigt redigeringsprogram, som trav4u2 nævner (der er flere forskellige, jeg selv bruger adobe premiere) være nr. 1.
Avatar billede trav4u2 Novice
22. december 2007 - 17:09 #22
norbert >> Jeg tror nogen vil slå sig lidt i tøjret hvis ikke demoknuds program Pinnacle Studio 11 bliver anset for at være et rigtigt redigeringsprogram :-)

I øvrigt for lige at være præcis; så kan man godt arbejde med vobs (DVD’er) i Videostudio. Det foregår blot ved at man importerer de dele af DVD’en (Audio, undertekster, vinkler) man ønsker og så står Videostudio for at konvertere materialet. Jeg bruger bare vob2mpg fordi min PC synes det andet er for tungt :-)

demoknud >> Yeps ;-)

I ”gamle dage” var redigering af mpg-filer så vidt jeg husker, et tilkøb i Pinnacle Studio, men jeg vil da tro at de er blevet kloge nok til at inkludere det i købet i dag :-)
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 17:12 #23
okay.. jeg må lige prøve det du har beskrevet ved lejlighed. Med hensyn til redigering.. så har jeg ikke den ringeste anelse om at redigere i lyd, og det lyder umiddelbart også ret omfattende. Men harddiskoptageren laver automatisk menuer, kan disse fjernes igen uden problemer?
Hvis det er forholdsvis ligetil at konvertere til mpg, ville jeg foretrække at bruge Pinnacle Studio da jeg i forvejen er godt inde i programmet og dets funktioner, men hvis du meget kraftigt anbefaler det andet, vil jeg da prøve at kigge på det.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. december 2007 - 17:21 #24
Prøv da at kigge på det, når du nu har muligheden. Her trækker du vobfilerne ind i programmet og redigerer/klipper, hvis du vil. Derefter laver du en menu og kører det ud på disk. Den gamle menu kommer slet ikke med over - i nogen af programmerne. Og det er de orginale vobfiler, der bliver kopieret over på den nye disk.
Jeg er ikke helt sikker på om du kan redigere i pinnacle studio uden at skulle konvertere bagefter - med forringet resultat til følge, men det ved trav4u2 måske?
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. december 2007 - 17:24 #25
trav4u2: Jeg siger ingen steder, at pinnacle studio ikke er et rigtigt redigeringsprogram. Men jeg kender bare ikke mulighederne i det, da jeg er lidt gammeldags og klipper i dv-avi, derfor bruger jeg adobe premere, som er et relativt svært program :-)
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 17:30 #26
trav4u2 >> okay.. så er jeg vist efterhånden ved at have styr på fremgangsmåden, så må vi bare se om jeg kan finde ud af det når det kommer til stykket.

Ja, jeg er også ret sikker på at det følger med i programmet nu, så det burde ikke være noget problem. Synes ikke jeg vil ud og investere i Videostudio, så jeg forsøger mig bare med det der vob2mpg, og derefter Pinnacle, måske har Pinnacle Studio ovenikøbet også den funktion så jeg kan springe mellemleddet over.
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 17:33 #27
nu hvor jeg lige sidder og kigger i programmet, er der under filer noget der hedder "importer medie fra enhed", og det ser umiddelbart ud til at den funktion er til at importere dvd-skiver med, da standardsøgelokationen er D drevet.
Avatar billede trav4u2 Novice
22. december 2007 - 17:41 #28
demoknud >> På min Philips bliver der kun lavet menuer hvis jeg lægger flere klip på samme skive; så det lader jeg bare være med.

Hvis du af en eller anden grund får en menu med over, er det helt enkelt at klippe den væk i et redigeringsprogram.

Du kan fint bruge Pinnacle Studio.

Mht. lydredigering så laver jeg det som sagt i det gratis program Audacity - http://audacity.sourceforge.net - Hvis du har et klip en gennemgående fejl, støj ol findes der mange muligheder i programmet. Og det er såmænd ikke så svært :-)

Du eksporterer bare klippets lyd til en wav-fil, redigerer filen i Audacity og importerer den derefter samtidig med at du slukker for den oprindelige lyd.

norbert >> Hæ, hæ. Du har ret. Det sagde du ikke :-) Og ja, indlæringskurven i Premere er temmelig stejl, men når folk spørger hvorfor jeg ikke bruger det, plejer jeg at gnide tommel- og pegefinger mod hinanden med en bemærkning om at ”Det har jeg ikke tid til” ;-)
Avatar billede trav4u2 Novice
22. december 2007 - 17:46 #29
demoknud >> Det lyder da som om Pinnacle Studio også kan arbejde direkte med skiver, men ellers falder du bare tilbage på vob2mpg.
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 17:49 #30
trav4u2 >> det kan godt være du har ret i det... vi har kun lavet en dvd med programmet og der havde vi netop flere klip.. men hvis vi bare overspiller et bånd af gangen, burde man kunne undgå det så. Men hvis man optager i HQ hvor meget fylder 1 times optagelse så i modsætning til hvis man optager i SP?

Det er utroligt lang tid siden jeg har set mange af filmene, så ved ikke rigtigt hvor god lyden er, men i første omgang tror jeg bare at jeg fokuserer på at få videoerne digitaliseret
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 17:51 #31
ja.. det håber jeg ihvertfald på at det kan, men ellers må jeg som du siger benytte mig af det andet program.
Avatar billede demoknud Nybegynder
22. december 2007 - 18:29 #32
jeg er nødt til at smutte nu, men hvis i hver smider et svar skal jeg se om jeg kan huske at acceptere det i morgen... i skal ihvertfald have mange tak, i har begge været en stor hjælp.
Avatar billede trav4u2 Novice
22. december 2007 - 18:32 #33
På min HQ er der til én time på en skive og 2:07 på SP.

Det bliver da helt kanon at få genoplivet sådan nogle gamle klip ;-)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. december 2007 - 19:12 #34
Du får også et svar herfra :-)
Hvis du benytter dig af trav4u2's fremgangsmåde, så benyt HQ til optagelse og ikke SP. Jo bedre originalkvaliteten er, når der skal konverteres igen, desto bedre kvalitet i den sidste ende.

Go' jul til jer begge :-)
Avatar billede demoknud Nybegynder
23. december 2007 - 11:43 #35
okay, jeg tror bare jeg bruger HQ, da det i så fald lige præcist passer med et bånd pr dvd-skive, så kommer det godt nok til at fylde lidt på harddisken, men det gør ikke noget da det jo er uvurderlige minder vi snakker om :)

Endnu en gang tak, og god jul begge 2

P.S. er der mulighed for at i kunne abonnere på dette indlæg, hvis jeg nu skulle have et enkelt spørgsmål til nogle af jeres forslag, når jeg begynder på projektet?
Avatar billede norbert_ Nybegynder
23. december 2007 - 12:18 #36
Det gør du vist allerede - jeg vil ihvertfald få en mail fra dette spørgsmål, hvis du skulle spørge mere :-)
Avatar billede trav4u2 Novice
23. december 2007 - 12:22 #37
Det er helt ok. Du skriver bare hvis du løber ind i problemer.

God jul til jer begge :-)
Avatar billede demoknud Nybegynder
23. december 2007 - 12:42 #38
jeg har faktisk allerede et lille lynspørgsmål.. vi prøvede lige at sætte kameraet til vores harddiskoptager og optage det hvilket fungerede fint med lyd og billede (dog var der utroligt meget skratten "motorstøj" fra kameraet - kan dette rettes via det lydprogram du snakkede om trav4u2?)
Vi sad og faldt lidt i staver over videoklippet, og da min søster kom skulle hun også lige se det fra starten, hvorefter vi så spolede båndet tilbage. Da vi så startede forfra var der desværre nu kommet "striber" på filmen (tror i ved hvad jeg mener? - en enkelt stribe der løber vandret hen over billedet i ca. hvert 5-10 sekund). Striberne er for det første lidt irriterende og se på, og samtidigt medvirker de til at lyden falder ud enkelte sekunder.
Vi prøvede at spole lidt frem og tilbage, og endte vist med at få billedet tilbage til normal.

Min lange forklaring ender så ud i dette forholdsvis enkle spørgsmål: Ved i om det er båndet, videokameraet, eller kablet der er skyld i dette? Det skal siges at videokameraet har set meget bedre dage, og er efterhånden i pensionsalderen, og kablet er en smule hjemmelavet.
Avatar billede trav4u2 Novice
23. december 2007 - 13:56 #39
Striben på billedet kan evt. skyldes at båndet er for løst. Det kan du korrigere ved at spænde det med en én-krone el., men vær nu forsigtig! Gamle bånd kan være skrøbelige.

Hvis båndet har været opbevaret liggende kan det dog også skyldes at bånd-kanten er lidt beskadiget.

Du kan evt. checke om striben også er der hvis du afspiller fra en VHS-adaptor.

Audacity har et meget fint redskab under Effekter - Støjfjerning, hvor du kan prøve at fjerne noget af motorstøjen.
http://www.podtopia.net/gettingstarted/removenoise.shtml
Avatar billede norbert_ Nybegynder
23. december 2007 - 14:10 #40
Det er altid en god ide at spole båndene igennem min. 1 gang, før du afspiller. Det gjorde jeg altid med mine bånd, dengang jeg brugte vhs. Netop for at stramme op som trav4u2 nævner.
Avatar billede demoknud Nybegynder
23. december 2007 - 14:46 #41
trav4u2 >> okay, jeg går ud fra at du mener man kan rive selve båndet over hvis man strammer for meget?, båndet har ligget i en beskyttelseskasse og er vist ikke blevet set særligt meget, da det i sin tid er blevet spillet over på VHS.
Det lyder lovende med det der audiocity, og det vil jeg helt sikkert forsøge mig med når jeg engang får alle båndene overført til computeren(jeg går ikke ud fra at støjen ligger permanent på båndet og ikke skyldes det dårlige kabel eller lignende?).
Prøver i øvrigt at tjekke hvordan resultatet bliver med VHS-adaptoren inden så længe.

Vi mangler stadig at få købt et kabel af ordentlig kvalitet hvilket sikkert først sker sidst i juleferien, og derefter begynder jeg selve overspilningen.

norbert >> altså spole båndet fra start til slut og tilbage igen? jeg forestillede mig bare at det sled på båndet, men det hjælper altså til at stramme op?
Avatar billede demoknud Nybegynder
23. december 2007 - 14:49 #42
er der forresten nogen chance for at kameraet eller VHS-adaptoren kan ødelægge båndet? har hørt nogle snakke om at deres videomaskiner smadrede deres videobånd.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
23. december 2007 - 15:14 #43
Jeg har ALTID spolet mine bånd igennem for netop at undgå det, som du var ude for. Om det slider på båndet kan jeg ikke svare på, men jeg tror ikke, det slider mere, end når du afspiller det. Men jeg undgår for det meste krøllede bånd.
Det sidste har jeg ikke hørt før, at adaptoren skullle ødelægge båndet. Under alle omstændigheder skal du jo bruge den, når du overfører.
Avatar billede demoknud Nybegynder
23. december 2007 - 15:30 #44
okay, det vil jeg forsøge så. Adaptoren havde jeg kun tænkt som en nødløsning hvis det viste sig at kameraet enten forringede kvaliteten, eller kunne risikere at ødelægge båndet. (hvis du hører hvordan det lyder når kameraet spoler vil du sikkert dele min bekymring)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
23. december 2007 - 15:57 #45
Grunden til at den larmer som en jetjager, er nok fordi de har stået længe uden at blive brugt. Hvis du spoler dem igennem to gange, lyder de nok anderledes anden gang. Så har båndet lagt sig som det skal. :-)
Held og lykke :-)
Avatar billede demoknud Nybegynder
23. december 2007 - 16:05 #46
okay.. forhåbentligt har du ret, det kan være det også hjælper lidt på "motorstøjen" på videoen.
Avatar billede demoknud Nybegynder
28. december 2007 - 11:53 #47
I dag prøvede vi at afspille videobåndende ved hjælp af vores VHS adaptor, og fandt ud af at "motorstøjen" fra kameraet forsvandt på den måde, og altså ikke var noget der lå permanent på båndet. Planen om at købe et godt kabel til overførsel fra videokameraet til harddiskoptageren er altså droppet, og i stedet benytter vi os af VHS adaptoren, da vi i forvejen også har et scart kabel af høj kvalitet som burde bevare optagelsen bedst muligt.

Desværre har vi ikke kunnet gøre noget ved "linierne" på det bånd som jeg beskrev tidligere i indlægget. Vi har spolet det igennem 2 gange, og prøvet at justere lidt på "skruen" på båndet, men det har kun gjort kvaliteten lidt dårligere, og billedet er nu begyndt at flimre og gå sort hvid enkelte steder. Ved i om vi har nogen forhåbninger om at redde båndet, eller er det på trods af sin alder (1993) dødsdømt? (det skal lige siges at det jo virkede uden streger første gang vi afspillede det.
Vi har forhåbentligt en VHS kopi af det et sted, så selvom VHS-C båndet er fortabt, burde optagelsen kunne findes frem.
Avatar billede demoknud Nybegynder
28. december 2007 - 14:40 #48
Nu er der opstået endnu et lille problem som en af jer måske kan give en forklaring på?
Mens vi sad og så noget video fra de gamle VHS-C bånd, begyndte der pludselig at lugte voldsomt (den velkendte elektroniklugt som i sikker kender), og det virker som om det kommer fra videoen. Tilsyneladende er der ikke gået noget i stykker, for videoen kan stadig afspille uden problemer. Er det et faresignal vi bør reagere på, eller er det bare noget gammelt støv eller lignende der lige skulle brændes af?
Avatar billede demoknud Nybegynder
09. januar 2008 - 18:03 #49
vi har faktisk fået det til at fungere nogenlunde nu, så endnu en gang tak for hjælpen
Avatar billede huusom_2008 Nybegynder
10. november 2008 - 15:00 #50
Hej

Er der nogen som har en VHS-c adapter man kan købe eller låne/leje?
Jeg har bare 6 bånd som skal over. :-)