Avatar billede jgthb Nybegynder
14. december 2007 - 01:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

kommandoprompt genvej

Hej

Er det mulig selv at lave nogle genvejskommandoer, så man hurtigt kan åbne en fil eller en mappe i kommandoprompten?

F.eks. kan jeg huske, at man i DOS kunne skrive "win" og så åbnedes windows.
Avatar billede levich Nybegynder
14. december 2007 - 01:11 #1
Der er allerede masser af kommandoer. Prøv at skrive "help".
Avatar billede hcm Nybegynder
14. december 2007 - 01:23 #2
En  mulighed er at lave en .bat fil. Put en kommando i bat filen som
cd "c:\Documents and Settings\hcm\desktop\pictures\thosestrangeonesnooneelseshouldsee"
Kald bat filen noget let at huske: nixpille.bat
saa kan du fra kommando prompten bare skrive nixpille.bat, og vupti :-)
Kan sikkert goere smartere, men det virker...
Under linux kan man bruge en alias kommando, men kan ikke finde noget tilsvarende i win
Avatar billede jgthb Nybegynder
14. december 2007 - 01:36 #3
Er ikke tilfreds med denne løsning, hcm. Men kan jo blive nødt til at bruge den, hvis der ikke kommer andet. Men afviser umiddelbart
Avatar billede hcm Nybegynder
14. december 2007 - 02:16 #4
Nej, jeg er heller ikke tilfreds med den loesning, saa nu koerer jeg linux :-) Der virker alias ganske glimrende.
Held og lykke med jagten
14. december 2007 - 11:49 #5
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx ->
"Open Command Window Here - This PowerToy adds an "Open Command Window Here" context menu option on file system folders, giving you a quick way to open a command window (cmd.exe) pointing at the selected folder." ->
http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/CmdHerePowertoySetup.exe
Avatar billede jgthb Nybegynder
14. december 2007 - 12:44 #6
En mulig løsning, karise larry. Dog heller ikke hvad jeg præcis eftersøger. Bare så der ikke er forvirring. Det er altså når jeg allerede er inde i kommandoprompten, at jeg vil kunne skrive disse genvejsord
Avatar billede jgthb Nybegynder
14. december 2007 - 12:46 #7
Måske skal løsningen findes i registreringsdatabasen. Er der en erfaren bruger, som evt. kan finde et sted, hvor sådanne kommandoer står?
Avatar billede jgthb Nybegynder
06. november 2008 - 01:01 #8
lukkes. fandt ikke svar