Avatar billede bobber0001 Nybegynder
10. december 2007 - 22:03 Der er 9 kommentarer

Er min harddisk død? (BSOD's, boot failures etc.)

Hej!

Jeg har i de sidste to måneder haft større problemer med min computer. Min computer er en Core2Duo 6320, 2048mb Kingston DDR-2 800 (pc5300), Asrock ConRoe1333-GLAN, Club3D ATI HD2600 XT 256mb GDDR-4. Harddisken er en Samsung Spinpoint HD160HJ. Jeg bruger, eller forsøger at bruge, Windows XP Prof. SP2. Jeg vil starte med at opremse de problemer jeg har haft, og derefter opremse de ting jeg har prøvet for at fixe problemerne.

De problemer jeg har haft er "including, but not limited to:"

5-6 forskellige BSOD's, mest 0x00000000F4.
Disse BSOD's indtræffer enten før Windows loading screen er færdig med at loade, eller 0-20 minutter efter startup.

"Disklæsningsfejl, tryk Ctrl+Alt+Delete for at genstarte."
Denne fejl kommer umiddelbart efter den første "bootskærm" der viser ram, cpu-hastighed, IDE/SATA devices etc.

"Please insert proper specified boot device and restart to continue"
Denne fejl kommer samme sted som ovenstående.

Ekstrem langsom "read" hastighed på harddisk.
Dette problem eksisterer som regel kun indtil jeg får en BSOD.
Med dette tager det op til 15 sekunder at åbne en mappe, og 3-4 sekunder at højreklikke. Booot fra tryk på power-knap til klar på skrivebord er 10-15 minutter.

Windows installations-CD kan ikke finde min harddisk.
Dette er sket 3-4 gange.

Harddisken findes ikke under boot. Dette leder til "Disklæsningsfejl"-fejlen.

Jeg har blandt andet prøvet nogle af disse ting for at løse problemerne. Jeg har prøvet så meget at jeg ikke kan huske det hele, så selvom det ikke er skrevet på listen betyder det ikke at jeg har overset eller glemt det.

CHKDSK med /F /R
MemTest
Defragmentering
Kigget herinde
Kigget i Microsoft Knowledge Base
Geninstalleret (nyeste) drivere til alt i computeren.
Geninstalleret Windows.
Formateret harddisken.
Ompartitioneret harddisken.
Tjekket for løse kabler, samt prøvet med et andet kabel.
FORSØGT at køre Samsungs diagnosticeringsværktøj. Programmet melder fejl. (Ikke windows "vil-du-sende-en-fejlrapport"-fejl)
Kørt utallige andre harddiagnostigceringsværktøjer.
Scannet for spyware med Ad-Aware.
Scannet for virus med AVG Anti-virus.
Kørt BOOTFIX. (eller FIXBOOT, whatever)
- flere ting jeg ikke kan komme i tanke om.

Det skal nævnes at jeg 3-5 uger inden de første symptomer begyndte erstattede alle dele i min computer bortset fra harddisk, CD-RW, DVD-drev og kabinettet.
Jeg fik kun et problem efter dette, som var forårsaget af programmet Alcohol 120% (daemon tools lignende program), og blev løst ved en geninstallering af Windows XP. Efter dette kørte computeren hurtigt og upåklageligt til arbejdsbrug såvel som i Elder Scrolls 4: Oblivion på max indstillinger.

Jeg har for et par timer siden forsøgt at indstallere computeren endnu engang, men den ville nu ikke finde min WLAN USB-dongle, en Netgear WG111v2, hvilket er et nyt problem. Mens jeg geninstallerede driveren fik jeg en ny fejl, en "FATAL ERROR" på BSOD, dog uden "STOP:"-kode. Jeg slukkede computeren og ved nu ikke om den vil starte.

Harddisken ER sat i "Sata-0" på bundkortet, og den ER Master.

Jeg skriver dette fra min bærbare, som heldigvis fungerer fint, bortset fra at Adobe Acrobat konstant crasher - men det er heldigvis et andet problem.

Jeg er hjemme (ved min computer) hver dag kl. 17, og går i seng omkring 22.
Jeg er også på nettet mellem 8 og 15, men har ikke min computer til rådighed, så kan ikke prøve ting af på den.

Fortæl mig endelig hvis i har brug for flere informationer - hvad som helst.

På forhånd tak,
Christopher Hagedorn.
Avatar billede jtt Nybegynder
10. december 2007 - 22:15 #1
Det er ihvetfald samme tanke jeg får ! Jeg ville prøve at skifte harddisken for at indkredse fejlen yderligere. Har du skiftet ram ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. december 2007 - 22:22 #2
Hvorfor er AsRock bundkort så populære??? Langt de fleste problemer her på E er computere med det mærke af bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 08:20 #3
"Hvorfor er AsRock bundkort så populære" De er billige og derfor i stort flertal hvilket også giver mange henvendelser vedr. netop dette produkt (tror jeg)
Jeg har en mulig løsning, du finder sikkert en måde at kontakte mig på hvis du er interesseret
Avatar billede bobber0001 Nybegynder
12. december 2007 - 13:05 #4
Jeg vil lige nævne et par ting mere som jeg kom i tanke om:

Da jeg geninstallerede windows for sidste gang prøvede jeg tre gange at formatere harddisken med NTFS, men dette kunne windows ikke, da den fandt fejl ved 99%.
Jeg valgte derfor NTFS (hurtig) i stedet, som ikke tjekker for fejl, og der kunne windows godt installere.

For det andet, så kunne windows ikke køre CHKDSK i genoprettelseskonsollen (windoes CD i drevet, vente og trykke "R"), da dar var "utallige uoprettelige fejl" på disken.

For det tredje, så kom jeg i tanke om at min harddisk ikke kørte i UDMA mode, eller endda DMA mode, når den går i den der "slow mode" jeg forklarede om, hvor det tager adskillige sekunder at åbne en mappe.

Jeg håber at i kan bruge dette til noget,

Christopher.
Avatar billede bobber0001 Nybegynder
13. december 2007 - 17:06 #5
Jeg fik igår efter adskillige genstartninger fået lagt nogle drivers ind på min computer. Den kørte upåklageligt i de 4-5 timer, som jeg brugte på at lægge gamle backups over på den igen.

Nu kører den elendigt. Driveren til mit grafikkort (ati hd2600 xt) vil ikke indlæses. Jeg får også en fejl om at "user32.dll" er blevet flyttet, men tror at jeg får den fixet nu med en windows hotfix.

Min harddisk vil kun køre i PIO-tilstand, og det er LANGSOMT. Vil prøve at genstarte nogle gange, og se om jeg kan få den tilbage i Ultra-DMA.

Christopher.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. januar 2008 - 16:52 #6
Slet den i enhedshåndteringen, og genstart. Hvis det ikke hjælper, må det være hdd kablet der har en fejl.
Avatar billede bobber0001 Nybegynder
07. januar 2008 - 08:17 #7
Har prøvet at slette den i enhedshåndteringen flere gange: og jeg er sikker på at det er den rigtige enhed!

Har også prøvet med andet hdd kabel.

Køber en ny på et tidspunkt sidst i måneden.
Nogle anbefalinger? SATA-II, 3,5", 300-600kr, 250-500GB.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. januar 2008 - 13:12 #8
Der er ikke den store forskel på ydelsen.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. februar 2008 - 00:48 #9
Fik du handlet?