Avatar billede intel4004 Novice
10. december 2007 - 21:48 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvilket udstyr til trådløs lokal-netværk?

Jeg har planer om at, som julegave, at give en god ven noget ydstyr så han kan få et trådløst netværk i huset. Men jeg er faktisk blank på hvad udstyr der passer bedst sammen.

Han har i øjeblikket en ADSL-router (uden switch) og det han er interesseret i er egentlig en wireless accesspoint. Men jeg er tvivl om hvad jeg skal have fat i, for at forbinde hans router til accesspoint.

Han har en stationær (PC1) som fortsat skal have kablet adgang (lige nu koblet direkte til router), og ideen er så at PC2 (som står andet sted) skal have trådløs adgang. Denne PC2 skal selvfølgelig også have et wifi-netkort.

Men hvordan kobles et accesspoint til routeren?

Kan man købe en kombineret accesspoint+switch?

Jeg vil nødig tvinge ham til at udskifte routeren.

Mvh Intel4004
Avatar billede doublejoble Praktikant
10. december 2007 - 22:16 #1
De fleste accesspoints fungerer ikke som en switch - de har kun et stik på bagsiden, som man kan koble sit netværkskabel på, men mangler flere stik så man kan koble flere maskiner til dem kablet.
Hvis du køber en trådløs router til ham kan han konfigurere den til at fungere som et accesspoint,dvs slå hele routerdelen fra- - får han samtidig switch funktionaliteten med. Man kan som regel koble 4-5 maskiner på kablet til en trådløs router.

Netkablet, som går fra hans adsl-router og ind i hans computer, kan han bare sætte ind i den trådløse router (accesspoint) og så et netkabel derfra ind i computeren.
Hvor stort er hans hus?
Avatar billede intel4004 Novice
10. december 2007 - 22:26 #2
Ok - så det vil sige at jeg bør købe en trådløs router som så konfigureres som accesspoint?

Kunne du foreslå mig et produkt som helt sikkert kan dette?

Er det overhovedet muligt at købe en accesspoint, og derefter sætte den til en ekstern 150kroners switch, og så derefter tilslutte routeren?

Og hvad er dette her eventuelt?:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=45826

Hvad er en bridge egentlig?

Huset et blot en lille lejlighed faktisk, kun stue-etage. Der bliver ikke mere end 20-30 meter imellem accespoint og "klient-maskine".

Mvh Intel4004
Avatar billede doublejoble Praktikant
10. december 2007 - 22:43 #3
Ja, denne kan det
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=199866
Det er jo et spørgsmål om temperament, hvor hurtigt skal netværket være, og pris...
Jeg har aldrig set en trådløs router, som ikke kan dette..

Ja, du kan også købe en switch og så sætte et accespoint til switchen. Men jeg ved ikke om det bliver billigere..

Jeg aner ikke hvad forskellen er på en bridge og et Accesspoint..
Avatar billede renehinsch Praktikant
11. december 2007 - 00:33 #4
Et access point ER en bridge - mellem ethernet og det trådløse netværk.
Avatar billede smartebenny Nybegynder
11. december 2007 - 09:47 #5
Et access point er ikke en bridge. Men mellem to access points kan man lave en bridge.
Mht. hvilken router/access points der skal invisteres i:
- Hvad er budgettet ?
- Hvad skal det trådlöse netvärk bruges til ? (spil osv)
- 20-30 meter kan väre langt. Kommer helt an på vägge osv.
Avatar billede renehinsch Praktikant
11. december 2007 - 10:18 #6
smartebenny har ret :-) Marketingmæssigt benytter man "wireless bridge" når et access point kan kobles sammen med et andet access point. Det giver en trådløs forbindelse mellem to ethernet. Et AP er dog også selv en bridge. Hvis det ikke var tiolfældet kunne den ikke flytte datapakker fra ethernet til WLAN og omvendt.
Avatar billede intel4004 Novice
11. december 2007 - 11:39 #7
Budgettet er max. 600kr :)

Jeg har kigget på edbpriser.dk og det er muligvis et meget presset budget til dette :)

Jeg er også interesseret i at vide om der nogen meget billige fabrikanter, som man skal holde sig væk fra.

Netværket skal bruges til fildeling og almindelig internet-trafik (email, surfing). Spil tror jeg ikke bliver relevant.

Angående distancen, så tror jeg ikke vægge bliver et problem. Og 20 meter er nok i overkanten egentlig, måske 10 meter. Og der vil sandsynligvis være næsten frit udsyn fra accesspoint og til PC2.

Min ven vil egentlig bare undgå kabler og så have et et trådløst netværk lidt for sjovt. Det kunne sagten ordnes med en kablet løsning på en time :)

Mvh Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
11. december 2007 - 12:37 #8
Og så kan jeg oplyse om at hans router er en Zyxel 2602R-61.
Avatar billede smartebenny Nybegynder
11. december 2007 - 13:25 #9
De 3 største brands er vel D-Link, NetGear og Linksys.
Har selv D-Link router, ingen Access Point.
Men Se:
- http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=71&Sort=&Soegeord=%22dwl%2Dg700ap%22&chkSoegSaetning=on
- http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=74487
Avatar billede doublejoble Praktikant
11. december 2007 - 13:55 #10
6oo kr er rigeligt til en router til dit (hans) behov. Den jeg anbefalede før, fås til 491 kr og man kan sagtens købe en trådløs router til 3-400 kr. De er fine i forhold til,hvad de skal bruges til.
Du skal måske også have et netkabel eller to alt afhængig af, hvor tingene kommer til at stå i forhold til hinanden.
Avatar billede intel4004 Novice
12. december 2007 - 13:12 #11
Jeg skal lige være sikker på om alle (de fleste) trådløse routere understøtter at man kan disable router-delen og blot bruge den som en "trådløs-switch"?

Hvad med routere fra D-Link, eksempelvis denne her: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=238198

Og hvad er jeres erfaring trådløse routere fra ASUS?

Mvh Intel4004
Avatar billede doublejoble Praktikant
12. december 2007 - 14:19 #12
ja, den kan også fungere som et accesspoint:
Overensstemmelsesstandarder:     IEEE 802.11b, IEEE 802.3, IEEE 802.3U, Wi-Fi CERTIFIED, IEEE 802.1p, IEEE 802.11g
Produkttype Type:     Router, Access Point
Avatar billede smartebenny Nybegynder
12. december 2007 - 16:49 #13
D-Link DSL-G624T skal du ikke købe. Søgte på D-Links hjemmeside i DK og der findes den ikke. Kiggede så andre steder og så det var et ADSL Modem med router, og det skal du ikke bruge.
Du skal finde et Access Point. Og det kan du nemt til 3-400 kr. om det så er fra D-Link, Linksys, Netgear eller andre.
F.eks.  http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=71&Sort=&Soegeord=%22dwl%2Dg700ap%22&chkSoegSaetning=on
Der findes vist også et dansk mærke der hedder Jensen.
Avatar billede doublejoble Praktikant
12. december 2007 - 20:15 #14
smartebenny - intel4004 kan ikke bruge et accespoint.
Accesspoints giver kun et trådløst netværk, men mangler den indbyggede switch til et kablet netværk.
Intel 4004, du skal bruge en router, hvor du disabler routerdelen og bruger den som et trådløst AP og en kablet switch. Det er den billigste og bedste løsning.
Du kan f.eks. bruge:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=105402
eller
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=128607
Belkin er et godt mærke
Avatar billede intel4004 Novice
17. december 2007 - 13:02 #15
I skal have tak for jeres kommentarer.

Jeg har dog valgt at give noget andet i julegave.

De 80 point er stadig ude.

Hvis i smider et svar hver, inden 1 døgn, så kan tre i deles om dem. Hvis ingen svar, tager jeg dem selv igen, ellers bliver de givet til dem der har svaret.

Mvh Intel4004
Avatar billede doublejoble Praktikant
17. december 2007 - 21:29 #16
:-)
Avatar billede intel4004 Novice
19. december 2007 - 15:58 #17
Hov! Det her havde jeg helt glemt :)

De 80 point går altså til doublejoble. Tak for hjælpen.

God jul!

Mvh Intel4004
Avatar billede santronics Nybegynder
05. februar 2010 - 22:51 #18
Se på klinter og WiFi bridges fra www.wifi-shop.dk