Avatar billede kim-hansen Nybegynder
10. december 2007 - 19:33 Der er 4 kommentarer

Samling af flere internet forbindelser?

Hej Eksperter.

Jeg er i den heldige/uheldige situation at jeg har flere internetforbindelser (netværkskabler der hver har en internetforbindelse). Jeg kan kun få windows til at udnytte den ene, selvom jeg sætter flere til).

Findes der en "omvendt" switch/router som kan samle internet forbindelserne og komme ud med en samlet forbindelse?
Avatar billede noob2003 Nybegynder
11. december 2007 - 15:55 #1
der findes router med 2 Wan indgang
Avatar billede pendec Nybegynder
13. december 2007 - 00:16 #2
du burde også kunne sætte 2 routere på samme netværk, ie.
router 1:  ip 192.168.1.1
router 2:  ip 192.168.1.2
I router 1, som formodes at have 4 switch porte, kan du sætte router 2 til.
På pc'rne kan du under avanceret opsætning, konfigure din TCP/IP til at have flere gateways.. du skal dog vælge metric her,  ie. metric 1 er bedst, metric 2 "sekundær"
Med metric menes cost, og derfor vil metric 1 være billigst og foretrukken. Har dog aldrig selv ført teorien ud i livet, så jeg taler lidt i teorier og hvorledes det nok gøres i praksis.

Jeg mener også at routere skal køre RIP, for at pc'n kan regne ud hvilke route den skal vælge når du har flere gateways.. det vælges ud fra hvilke route som er kortest.

Dog er det ikke loadbalacing på forbindelsen, og du kan ikke forvente at opnå dobbelt hastighed bare fordi du har 2 forbindelser. (på windows) eller uden at supplere med et firewall produkt med load balacing funktionalitet.

Kører du linux er det en anden sag, så findes der her flere muligheder for dette, dog kræver det vist så 2 netkort i linux pc'n istedet så linux kan "balancere" trafikken for dig.
Avatar billede noob2003 Nybegynder
15. december 2007 - 15:47 #3
Avatar billede kim-hansen Nybegynder
03. januar 2008 - 22:25 #4
Mange tak... Lig lige et svar.