Avatar billede tos Praktikant
09. december 2007 - 22:43 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Læse fra ext3 på iMac

jeg har en iMac med Leopard og en ekstern USB disk som er formateret med ext3... kan jeg hente filerne fra disken og evt. hvordan?

/Torben
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. december 2007 - 06:28 #1
Det kan godt være jeg lyder en anelse dum her, men det er da vist noget med et stik i disken, som går hent til disken!
-men det svar er da vist ikke 30 point værd . . .
Avatar billede tos Praktikant
10. december 2007 - 09:21 #2
jeg satte disken til... men kan den kommer ikke frem under "Enheder".... skal jeg mounte den manuelt eller skulle den ikke selv komme frem?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. december 2007 - 09:41 #3
Den burde selv dukke op på dit skrivebord, men . . .

Prøv lige at åbne > Programmer > Hjælpeprogrammer > Diskværktøj
-her burde den dukke op i vinduet (venstre side), hvis din Mac kan læse den.

Det kan den som regel . . .
Avatar billede tos Praktikant
10. december 2007 - 10:19 #4
disken vises i Diskværktøj, men hvordan mounter jeg den, så jeg kan flytte data fra den til iMac'en (USB disken skal bruges til Time Machine)?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. december 2007 - 10:39 #5
Prøv at klikke på Førstehjælp (vælg den pågældende disk først)
-vælg herefter "Reparer tilladelser"

Hvis den godt kan mountes, plejer den at komme til syne på skrivebordet efter et par sekunder, efter du har valgt den i billedet til venstre.
Avatar billede tos Praktikant
10. december 2007 - 22:11 #6
Når jeg sætter USB disken til, kan Diskværktøj se disken og fortælle at den:
- ikke er aktiv
- partitionstype er Linux
- kapacitet/størrelsen

jeg kan ikke reparere disken eller andet (alle knapper er inaktive).
Er jeg nød til at overføre data til en Linux der kan læse ext3 eller hur?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. december 2007 - 10:19 #7
Er der set ingen muligheder f.eks:
-slet
-formattering
-andet ?

Er der intet du kan få lov til ?
-i nogen af fanebladene ?
Avatar billede tos Praktikant
11. december 2007 - 11:00 #8
nej... jeg har fundet et sted på nettet, hvor de skriver at ext3 ikke kan læses fra osx - kun ext2.... så jeg må vel køre det omkring min freebsd server, og den vej videre til min mac... øv
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. december 2007 - 11:54 #9
Ja øv.
Jeg formatterer altid mine diske til FAT32, så jeg kan læse dem fra min WINDOWS XP gennem BootCamp (også på Mac'en)

Dette format kan de fleste styresystemer læse . . .
Avatar billede tos Praktikant
11. december 2007 - 11:56 #10
men fat32 kan vist ikke håndtere store filer fx 5GB (eller det mig?)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. december 2007 - 12:01 #11
der er et eller andet på WINDOWS, men det er synligt ingen problem på Mac!

Se f.eks her:
http://www.eksperten.dk/spm/740039