Avatar billede 4zaken Novice
09. december 2007 - 00:30 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

Partition vil ikke forsvinde igen

Hej eksperter!

Jeg har næsten lige fået min Macbook Pro, og er utrolig glad for den, men jeg har et problem.
Jeg har roddet lidt med Parallels/Boot Camp for at få installeret Vista.
Men på en eller anden måde har jeg fået oprettet en partition som jeg ikke kan slette igen.
Parallels viser den ikke, og Boot Camp fortæller mig at harddisken ikke kan partioneres eller gendannes som en enkelt partion.

Helt præcist:
Startdisken kan ikke partitioneres eller gendannes som en enkelt partition.
Startdisken skal være formateret som en enhed i formatet Mac OS - udvidet (Journaled) eller allerede være partitioneret af Boot Camp Assistant til installering af Windows.

Jeg har ledt omkring på nettet men kan intet finde.
Min partion som skal slettes hedder disk0s3.

Hvordan får jeg fjernet denne partion? Jeg skal ikke have installeret Windows på min Mac før jeg får Vista, og der går et par uger endnu :)

På forhånd tak :)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
09. december 2007 - 09:16 #1
Stop CD'en med Leopard på i maskinen og start forfra.
-du kan jo altså roligt lave en partition 14 dage før du får vista.

Husk nu at gøre det rigtigt!
-følg vejledningerne med FORMAT-type o.s.v. som er med i Installationsfilen
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2007 - 09:18 #2
www.helgec.dk/livecd.html klik på linket "Sådan bruger du gparted "
Avatar billede 4zaken Novice
09. december 2007 - 22:38 #3
aeblenet: Lyder nemt, men skal jeg til at sætte Leopard op igen?
Jeg har lavet mange ting om allerede :)

helgec: Det virker lidt for indviklet til mig, kan ikke engang få det igang.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. december 2007 - 06:30 #4
Hej 4zaken.
-brænd evt en disk med de ting du har forberedt til gemmere.

Og ja. Det nemmeste for os dødelige er; forfra med Leoparden

Hvis din gubbi dør er du jo nødt til at købe en ny, hvis du ikke ligefrem er dyrlæge!
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2007 - 07:44 #5
"helgec: Det virker lidt for indviklet til mig, kan ikke engang få det igang." OK! højreklik og slet er måske også en lovlig stor udfordring i julemåneden
Avatar billede 4zaken Novice
10. december 2007 - 10:10 #6
helgec: Well ikke så meget a det er svært, men iflg. den guide der skal jeg klikke på et blåt skrivebord (ehhhh?) og så skriv nogle ting i Terminal.. Fint jeg finder Terminal, skriver lortet, den skriver nogle kommandoer, skriver udført og programmet (ui) starter ikke? Men jeg roder med det nu
Avatar billede 4zaken Novice
10. december 2007 - 10:28 #7
Jeg kan slet ikke få programmet til at starte op, skal det bootes igang eller hvordan? Jeg er ikke den store haj til Terminal i Mac, er ret ny Macbruger
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. december 2007 - 10:41 #8
4zaken
-hvis isen er tynd skal man ikke gå på den!
Avatar billede 4zaken Novice
10. december 2007 - 10:55 #9
:)
Jeg er bare ikke meget for reboot, så hvis det kan fikses uden ville det være rigtig lækkert
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2007 - 11:05 #10
" skriver lortet, den skriver nogle kommandoer" Nu skal man være forsigtig med at skrive "rent sludder" i dette forum som rummer mange sarte sjæle, men hvis du i din terminal skriver
gparted    -> enter

så bør der i løbet af få sekunder åbne sig en grafisk brugerflade hvor du kan arbejde med dine partitioner, helt som beskrevet på http://www.helgec.dk/gparted.html
Avatar billede 4zaken Novice
10. december 2007 - 12:41 #11
-batch: gparted: command not found
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2007 - 15:08 #12
altså - du højreklikker -> Terminal session -> Aterm super user -> skriv -> gparted -> enter

Og jeg holder to juleøl på at den "command is known"
Avatar billede 4zaken Novice
10. december 2007 - 15:12 #13
så må jeg så stå frem som en newbie og spørge hvor jeg højreklikker for der hvor jeg højreklikker sker der intet :)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. december 2007 - 15:29 #14
ja. og nu kunne din maskine ha været formatteret og sat op på ny. 2 gange.
Højreklik på Mac:
hold CTRL nede mens du klikker med den ene tast der er på en Mac-mus!
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2007 - 15:33 #15
"så må jeg så stå frem som en newbie og spørge hvor jeg højreklikker"

PÅ DET BLÅ SKRIVEBORD
Avatar billede 4zaken Novice
10. december 2007 - 17:46 #16
jeg beklager meget men jeg har ikke en mulighed der hedder terminal session i min CTRL+KLIK på skrivebordet
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2007 - 19:11 #17
Nu ved jeg ikke hvem du henvender dig til, men kan du boote på den cd som jeg gav dig et link til??
Avatar billede 4zaken Novice
11. december 2007 - 11:49 #18
jeg har forsøgt og ser ud til at helgecs forslag virker fint, men jeg hlder mig til den nemme løsning og formaterer.
vil gerne give point til begge, men helgec får størstedelen da hans forslag var konkret istedet for "geninstallér".
Så smid lige et svar
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. december 2007 - 11:56 #19
Du bør ikke vurdere ud fra hvad der kunne have været et godt svar, men ud fra det svar du rent faktisk har gjort brug af!

Jeg skrev bør. Helge må såmænd gerne få point, hvis du synes . . .

Hvad gjorde du så ? egentlig ! ! !
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 12:13 #20
"Hvad gjorde du så ? egentlig ! ! !"  Forhåbentlig det jeg startede med at anbefale ellers skal jeg ikke ha` point
Avatar billede 4zaken Novice
11. december 2007 - 15:26 #21
jeg geninstallerede, men jeg deler dem ud for helgecs løsning virkede ligeså godt, jeg valgte bare den nemme.
Tak for tiden