Avatar billede rune_b Nybegynder
06. december 2007 - 08:55 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

vista og hd-forbrug

Kære eksperter,
Måske nogen af jer, kan hjælåpe mig her:
- jeg har en få måneder gammel thinkpad-bærbar med 100GB harddisk, hvor der nu kun er 4gb ledig, selvom jeg ved at se på mapperne på c-drevet kan se at mine programmer og filer kun fylder ca. 40gb ialt.
Thinkpad'en kommer desuden med et såkaldt 'predesktop-area' hvorfra styresystem mv. kan reinstalleres, som fylder 16gb - men det giver mig fortsat et sort hul på ca. 40GB, som jeg ikke aner hvad bruges til?!

Jeg tænker to ting:
- kan det være virus? (hverken avg eller nod32 finder noget)
- eller er det vistas måde at håndtere harddisken på (a la en swap-fil ude af kontrol eller andet)?

Håber I kan hjælpe...

mvh rune
Avatar billede rune_b Nybegynder
06. december 2007 - 08:58 #1
skulle måske lige tilføje at maskinen har 2gb ram - modellen er T61p http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=1638
Avatar billede sherlock Nybegynder
06. december 2007 - 09:14 #2
Hvis du har lagt mange updates på, kan de fylde en del. Prøv at se i systemgendannelse. Der kan være mange gendannelsespunkter, som kan slettes.
06. december 2007 - 09:33 #3
... kig også efter "skjulte" filer/mapper ...
Avatar billede rune_b Nybegynder
06. december 2007 - 18:41 #4
hej,
hjemme fra arbejde for en kort bemærkning - tak for svar: sletning af gendannelsespunkter frigjorde små 10gb - men alle filer og mapper, jeg kan finde og tælle (inkl skjulte) kommer stadig kun op på 42GB - og den viser et forbrug på c-drevet på nu 70gb...
andre gode forslag til forskellens årsag? næsten 30gb er jo stadig et ret stort svind, der vel går langt ud over hvad windows ellers har brug for af virtuel hukommelse osv...?
Avatar billede bo_elkjaer Nybegynder
06. december 2007 - 20:03 #5
Det kan være denne mulighed:

Kør Thinkvantage-programmet Rescue and Recovery og se, om det kører automatisk backup. Det kan hurtigt fylde godt og grundigt op på harddisken. Backup-filerne bliver lagt i en skjult mappe og de er frygteligt utilgængelige, hvis du vil slette dem manuelt.

Programmet Rescue and Recovery er for så vidt smart nok - det giver mulighed for at gendanne data, hvis maskinen kollapser. Men det fylder hurtigt godt op.

Mvh
Bo Elkjær
Avatar billede rune_b Nybegynder
07. december 2007 - 09:12 #6
Hej Bo Elkjær,
Det ser i den grad ud til at du har ret. I Thinkvantage-oversigten fremfår at den tager mere en 30GB til sikkerhedskopier af hele systemet - bl.a. nogle helt tilbage til da jeg lige havde installeret det hele, og som dermed er ret ligegyldige for mig - og som fylder 11 og 15GB hver... hvordan får jeg slettet dem, jeg synes ikke det lader til at der er en funktion til manuelt at gøre det - endsige vælge dem fra?
Mvh
Rune
Avatar billede bo_elkjaer Nybegynder
07. december 2007 - 09:18 #7
I Rescue & Recovery: Vælg "udvidet" eller "advanced" alt efter udgave. Her er der mulighed for at slette sikkerhedskopier.

Det kan også gøres manuelt, hvis Rescue & Recovery skulle stå af, men det er lidt omstændeligt.
Avatar billede bo_elkjaer Nybegynder
07. december 2007 - 09:23 #8
Nå ja, i feltet "Sikkerhedskopier" skal du huske at gå ind i tidsplan og indstillinger og slå planlagte sikkerhedskopier fra. Der er et flueben, der skal knipses væk.

Den manuelle sletning består i at genstarte i sikker tilstand, finde den mappe i roden, hvor filerne bliver gemt - den er skjult, men hedder c:\rr eller lignende - og slette alle filerne.

HUSK: HER SKAL DU VÆRE SIKKER PÅ, HVAD DU GØR!

Mvh
Avatar billede rune_b Nybegynder
07. december 2007 - 09:27 #9
Hej igen,
tak for dit hurtige svar - jeg valgte i mellemtiden en lidt anden model, nemlig at etablere min eksterne hd som primært mål for sikkerhedskopierne i stedet, og dermed slettede den de allerede eksisterende gemte kopier på c-drevet - og vupti, nu bruger jeg kun halvdelen af min diskplads!

Tak for hjælpen!
Rune
Avatar billede rune_b Nybegynder
07. december 2007 - 09:29 #10
-
hvorfor kommer feltet med pointgivning ikke frem?
Avatar billede rune_b Nybegynder
07. december 2007 - 09:30 #11
i skal vist lige svare i stedet for blot at kommentere...
Avatar billede bo_elkjaer Nybegynder
07. december 2007 - 09:40 #12
Modellen med at bruge eksternt drev kan anbefales. Netværksdrev kan også bruges.

I øvrigt:

Jeg bruger Rescue & Recovery til backup af systemet. Her kan programmet klart anbefales. Det er nemt at udføre backup og det er let at gendanne systemet.

Men det er åbenbart svært, grænsende til umuligt at bruge programmet til at tilbageføre backup-filer til andre computere.

Derfor bruger jeg Windows indbyggede backup-program til dokumenterne.

På den måde kan computeren tilbageføres med R&R, hvis systemet går ned - og dokumenterne kan reddes med Windows Backup, hvis computeren skulle blive stjålet eller på anden måde gå tabt.

Livrem og seler, med andre ord.

Mvh
Avatar billede sherlock Nybegynder
07. december 2007 - 11:11 #13
Jeg afstår..