Avatar billede gonk Nybegynder
03. december 2007 - 11:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lumen/cd

Hej, har et problem. Jeg har søgt de fleste steder på nettet nu og kan stadig ikke finde en glødepære på 25 cd / 25 Lumen.

Det ville være fantastisk hvis i også kunne fortælle hvordan jeg måler Watt , Ampere og Volt / Hvor meget en 25 Cd / Lumen kræver.

MVH Theis Madsen :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. december 2007 - 11:25 #1
Watt måles med et wattmeter, ampere med et amperemeter og volt med et voltmeter - eller er det ikke det du mener?

Candela og lumen er ikke det samme, så skal det være 25 cd eller 25 lumen?
Avatar billede gonk Nybegynder
03. december 2007 - 12:23 #2
Problemet er at det er til en projekt opgave. Så kan ikke få fat i en som jeg kan måle selv. Med mindre jeg køber en.

Og det skal være en 25 Cd :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. december 2007 - 12:29 #3
En 25W glødepære udsender ca. 25 cd
Avatar billede gonk Nybegynder
03. december 2007 - 12:33 #4
Okay, kan du så også fortælle mig hvor mange volt / Ampere den er på? eller kender du en side hvor jeg kan udregne det? :)
Avatar billede gonk Nybegynder
03. december 2007 - 12:35 #5
Altså, uden at have nogle x-meter målere.
Avatar billede gonk Nybegynder
03. december 2007 - 12:36 #6
Okay, fandt ud af det selv tror jeg. Du mener lysnettet ikk? '
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. december 2007 - 12:43 #7
P = U x I x cos phi

P = effekt = 25W
U = spænding = 230V
I = strøm = ampere
cos phi = 1

I = P/U
I = 25/230 = 0,109A = 109mA
Avatar billede gonk Nybegynder
03. december 2007 - 12:44 #8
Mange tak det var lige det jeg skulle bruge ! :D

Efter som jeg er newbie herinde ville jeg lige spørge om en sidste ting.

Hvordan giver jeg dig de der point, og hvordan lukker jeg denne tropic?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. december 2007 - 12:47 #9
Det kan du først gøre, når jeg har lagt et svar :)

Du markere mit navn i den grå boks til venstre og vælger accepter.

Læs meget gerne denne faq om Eksperten:

http://expfaq.dk/

Og specifikt om svar:

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede gonk Nybegynder
03. december 2007 - 12:51 #10
okay, Mange tak :)