Avatar billede fogh Nybegynder
28. november 2007 - 23:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sletning sker kaskadevist selv det ikke er angivet!

Hej!

Jeg har 2 tabeller: tblOpkraevninger og tblDeltagere de er bundet sammen via DeltagerID.

Jeg opretter fx 4 opkrævninger i tblOpkraevninger for 4 DeltagerID'er fra tblDeltagere.
Nu plejer jeg uden problemer at kunne slette en record i tblOpkraevninger. Det kan jeg også - problemet er at recorden i tblDeltagere også slettes!!

Jeg har ikke aktiveret kaskadevis sletning så jeg fatter ikke hvad der foregår!

Det skal siges at jeg bruger Access 2003 og aldrig har oplevet dette før i tidligere versioner! En bemærkning: Jeg har brugt Guiden opslag fra tblOpkraevninger mod tblDeltagere da jeg oprettede tblOpkraevninger. Og jeg har bemærket (under tabeldesgin og feltet DeltagerID i tblOpkraevninger) at retter jeg "Kontrolelement" fra Kombinationsboks" til "Tekstboks" har det indflydelse på resultatet.

Hvorfor slettes der i den relaterede tabel når hverken gennemtving referentiel integritet eller kaskadevis sletning er slået til?
Avatar billede terry Ekspert
29. november 2007 - 08:44 #1
Just to make sure I understand your relationships.
tblOpkraevninger has a foreign key field (relationship) which contains the value of the primary key in tblDeltagere?

If that is correct then even if cascade delete was active then this shouldnt happen. If you deleted a record in tblDeltagere then relaed records in tblOpkraevninger would be deleted if cascade delete was active.
Avatar billede fogh Nybegynder
29. november 2007 - 22:51 #2
Ja, det er præcist sådan det plejer at forholde sig. Men i dette tilfælde, når jeg sletter i tblOpkraevninger så slettes "kilde"-recorden i tblDeltagere også - meget mystisk.
Avatar billede terry Ekspert
30. november 2007 - 09:40 #3
any chance of seeing the dB?
ekspertenATsanthell.dk

AT = @
Avatar billede fogh Nybegynder
08. januar 2010 - 17:27 #4
Hej Terry,
jeg skal undskylde mit årelange fravær i denne post, kunne ikke huske jeg havde de point "ude".
Du (og de andre "faste" herinde under Access) skal vide at jeg sætter stor pris på jeres hjælp og bidrag.

Jeg har lige fundet DB'en frem igen, og jeg kan ærlig talt ikke genskabe mit problem nu. Jeg må jo have gjort "et eller andet" der har løst problemet dengang. Så denne tråd er nytteløs.
Skal jeg tildele point eller skal vi have dette indlæg slettet af en adm.? - hvordan lukker jeg den ellers?
Mange hilsener fra Thomas
Avatar billede terry Ekspert
08. januar 2010 - 19:06 #5
Hi Thomas, long time no see (Hear) :o)

You cant delete the question but you can close it by acceping an answer if there is one given. You could place one yourslef and accept and you get your points back.
Avatar billede fogh Nybegynder
08. januar 2010 - 20:08 #6
Selvfølgelig, den havde jeg ikke lige tænkt på, så det vil jeg gøre. Undskyld ulejligheden.