Avatar billede jjensen Juniormester
04. december 1999 - 00:20 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Domæne ejer.

Hej,
Hvad gør jeg når jeg ikke kan få fat i ejeren af et domæne, der tiulsynelalednde ikke bliver brugt. Alle oplysninger jeg har har kunnet skaffe på ejeren er ikke brugbare (gamle)

admin@domæne.dk og webmaster@domæne.dk kommer retur...

Desværre har jeg samme problem med 3 andre domæner jeg er interesseret i. Det kan da ikke passe at man bare kan registrere et domæne - ej bruge det, ej opdatere sine oplysinger nogen steder (DK hostmaster etc.).
- Så får vi da hurtigt samtlige navne brugt, men ej udnyttet....

John
Avatar billede rodriguez Nybegynder
04. december 1999 - 00:29 #1
Først til mølle. Sådan er reglerne.

Du kan som regel finde både adr. samt tlf. nr. ved at søge på domænet (www.netsite.dk) ellers prøv info@domæne.dk eller domæne@domæne.dk de er også gængse.
Avatar billede jjensen Juniormester
04. december 1999 - 00:47 #2
Ja først til mølle....
Men hvis vedkommendet der i sin tid (1½ år siden) lod det registrere men aldrig har brugt det, og måske aldrig kommer til det...

Jeg står måske og vil tilbyde ham en stor pose penge for at overtage navnet - men kan simpelthen ikke finde manden....

Samme 'gamle' personoplysinger på netsite.dk - domæne@domæne.dk & info@domane.dk kommer retur!

Men OK; det kan tænkes at der er rent anerki på dette område :-(
Avatar billede rodriguez Nybegynder
04. december 1999 - 00:53 #3
Det er der. Du kunne i princippet gå ud og købe carlsberg.dk og derpå nægte at sælge det til Carlsberg. Selvom de har rettighederne til navnet, har de ikke automatisk rettighederne til domænet.

Nedtur at du ikke kan få fat i det domæne du gerne vil have. Har selv været ude for det samme. Men sådan er reglerne.

Står der også hvor det er blevet registreret? Kunne du så ikke rette henvendelse til det firma og måske gennem dem finde din mand?
Avatar billede jjensen Juniormester
04. december 1999 - 01:01 #4
Jeg forstår at man har retten til at købe hvilket som helst domæne navn her i Danmark - i USA er domæner nu beskyttet af samme regler som gælder for varemærkning - (F.eks.har levis retten til www.levis.com, da levis er et registreret varemærke)

Det jeg ikke forstår, er at man ikke i DK er forpligtiget til at lade nogen vide hvor man befinder sig.

Mobilixnet kan ikke hjælpe mig, de slog op i kraks og kom med de samme 'gamle' oplysninger...
Avatar billede rodriguez Nybegynder
04. december 1999 - 01:07 #5
Man kan ikke tvinge folk til at vidregive oplysninger omkring deres boligforhold bare fordi de har en rettighed. Man kan jo, hvis det kommer dertil, bare købe domænet under et falsk navn.

Desuden lov om varemærkning, her gælder jo også først til mølle princippet omkring navnet, det ligger bare længere tilbage.

Men kunne du ikke finde din mand gennem firmaet hvor domænet er blevet registreret fra?
Avatar billede jjensen Juniormester
04. december 1999 - 01:12 #6
Ja, det kan der vel være noget om - .com navne styres med hårdere hånd af inec, da der mindst hvert andet år skal betales afgift...

Nej - callback.dk er blevet registret hos mobilixnet af Jesper Granzow Andersen, CallBack future Communications i Århus.

Længere kan jeg ikke komme... ej heller hos mobilixnet
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
04. december 1999 - 01:13 #7
>>jjensen  samme regler gælder i DK, der hjar netop været en sag hvor firmaet der havde retigheder på navnet fik domainet vel og mærke til den pris vedkomende der registerede det gav for det
Avatar billede rodriguez Nybegynder
04. december 1999 - 01:20 #8
1271... --> Hvor langt er den sag gået. Til højesteret som en princip-dom? Men stadig gælder først til mølle princippet når det gælder om at registrere et varemærke.

jjensen --> Jeg har ikke rigtig nogle gode forslag. Med mindre at den sag 1271.. taler om er en principsag, at du ejer varemærket bag, og er klar på en tur i retten.
Men manden skal jo under alle omstændigheder findes først. :-/
Avatar billede jjensen Juniormester
04. december 1999 - 01:20 #9
>> 127144146281  Ok, det virker absolut også fornuftigt

Men hvad gør jeg? Der findes ingen firmaer i DK der hedder det samme som domænenavnet jeg leder efter ejeren til...
Avatar billede klas Juniormester
04. december 1999 - 02:08 #10
tag kontakt til dk hostmaster  - -  og se om de vil fortælle hvor de peger det hen . . og spørg så der hvem der betaler regningen :o)
Avatar billede rodriguez Nybegynder
04. december 1999 - 02:11 #11
klas --> Hvilken regning?? Du betaler kun en gang for et domæne, og det navn (adr.) er forældet!
Avatar billede klas Juniormester
04. december 1999 - 02:27 #12
du betaler een gang til dk hostmaster. . Men navnet peger vel et sted hen . .
Avatar billede rodriguez Nybegynder
04. december 1999 - 02:30 #13
klas --> Til et navn (adr.) der er forældet.

jjensen --> Hvis du har navnet er det så ikke muligt at spore din mand via folkeoplysningsregistret eller på oplysningen?

1271.. --> Det er ikke sådan at du har et nummer på den dom du omtaler? Eller bare cirka hvor og hvornår den er blevet afsagt? (Jeg har en vis interesse inden for området)
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
04. december 1999 - 02:31 #14
>>rodriguez den sag er helt færdig

find det selv på www.computerworld.dk
Avatar billede jjensen Juniormester
04. december 1999 - 02:33 #15
Rodriguez, du har ret...

Jeg kommer dog i tanke om et råd jeg fik i en anden anledning...

Måske skulle jeg glemme alt om at manden ejer et domæne og blot gå efter det navn og den (gamle) adresse jeg _har_ - hos folkeregisteret!

Jeg har ladet mig fortælle for et lille gebyr (40 kr.el. lign.) kan de finde adressen på enhver, blot man har en tidligere adresse. (bare denne ikke er registreret hemmelig)

Det lader umiddelbart til at være for "let" men det er måske et forsøg værd - kommentarer ???
Avatar billede rodriguez Nybegynder
04. december 1999 - 02:35 #16
God ide. Du kunne evt prøve oplysningen først. De kan vist også nogel triks med at kigge tilbage.
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
04. december 1999 - 02:37 #17
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
04. december 1999 - 02:38 #18
Avatar billede rodriguez Nybegynder
04. december 1999 - 02:44 #19
1271--> Du har ret, men der er her tale om et .com domæne og ikke .dk men tak for dine links!
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
04. december 1999 - 02:49 #20
Ja men der har også været en dansk sag, kunne bare ikke lige finde det på computerworld
Avatar billede rodriguez Nybegynder
04. december 1999 - 02:51 #21
Jeg har skrevet til journalisten og håber der igennem at få svar. Men jeg siger tak for hjælpen!
Avatar billede cyigen Nybegynder
04. december 1999 - 10:25 #22
Ja det som de andre siger er rigtigt.
Avatar billede hojben Novice
04. december 1999 - 13:05 #23
Jeg vil lige komme med en indskydelse!! Man "EJER" IKKE sit domæne.dk selv om man har købt og betalt det.... DK-Hostmaster kan til en tid tage det tilbage!!!!
Avatar billede lrj Nybegynder
04. december 1999 - 15:32 #24
Var der ikke en sag for nyligt med www.forsvarsministeriet.dk og www.fvr.dk (eller hvad det nu hedder). FIL påstod at forsvarsministeriet havde krav på førstnævnte adresse, og de kunne få den bare ved at spørge - og den eksisterende ejer så måtte lægge sag an for at få det tilbage.

Nogen der kan bruge det til noget?
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
04. december 1999 - 16:47 #25
jeps det er vist den sag jeg snakker om
Avatar billede lrj Nybegynder
04. december 1999 - 20:16 #26
Aah, brugte ikke lige tid på at følge linksene ;o)
Avatar billede hojben Novice
05. december 1999 - 20:04 #27
Fortsættelse af min kommentar.. Den som køber/registrerer et donæne.dk er KUN ibrugtager af dette...
Avatar billede benny.dk Nybegynder
07. december 1999 - 09:11 #28
hojben>> dk-hostmaster administrere bare, man ejer skab det man har købt.
Avatar billede hojben Novice
07. december 1999 - 09:26 #29
Nope... Nedenstående er et uddrag af en mail fra DK-Hostmaster:

Når i beder om ejerbeviser er det helt galt, man ejer ikke et domæne,
man er ibrugtager af domænet, gider du bringe det videre.

I må heller ikke oplyse til jeres kunder at de ejer, de ibrugtager domænet.

Så nej man ejer ikke domænet!!!!
Avatar billede rodriguez Nybegynder
09. december 1999 - 22:33 #30
He he om man ejer det eller ej. Det hjælper sq ikke noget hvis man har rettighederne til navnet så er er ikke så meget at rafle om.
Hojben->> Såfremt man kun bruger navnet, burde det så ikke være noget udbyderen man typisk registrerer sit domæne hos bør oplyse. Jeg har aldrig fået noget sådant oplyst.
Avatar billede hojben Novice
10. december 1999 - 07:52 #31
Rod >> Jo som det også fremgår af min sidste kommenter, beder DK-Hostmaster mig sørge for at sælgerne fortæller dette...
Avatar billede rodriguez Nybegynder
10. december 1999 - 10:58 #32
Hojben->>Kender du så de regler der er i forbindelse med brugen af domæner. Jeg mener du skriver at DK-Hostmaster til enhver tid kan tage domænet tilbage, det kan vel ikke ske uden at man overtræder nogle retningslinier, regler eller lign.
Og med hensyn til at udbyderen bør oplyse at man ikke ejer domænet, mener jeg bare at jeg selv har registreret flere, forskellige steder uden at så noget sådant oplyst.
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
10. december 1999 - 14:39 #33
se selv regler på;

http://www.dk-hostmaster.dk/