Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
22. november 2007 - 13:52 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Domaine alias?

Hej eksperter

Kunne godt bruge en ord forklaring i bukket neon og strøget i pap så selv jeg forstår det :)

Hvad er domaine alias?

PF tak :)
Avatar billede bacardil Nybegynder
22. november 2007 - 14:02 #1
Kunne være admin.domain.dk - altså et subdomain / domæne alias
Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
22. november 2007 - 14:05 #2
Subdomain så bare med et mere fancy navn?
Avatar billede bacardil Nybegynder
22. november 2007 - 14:06 #3
Ja, mon ikke det er noget i den retning :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. november 2007 - 14:16 #4
Ville også være mit gæt. Mail alias har jeg hørt, men ikke domain alias.
Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
22. november 2007 - 14:28 #5
Avatar billede leif Seniormester
22. november 2007 - 14:31 #6
Domain Alias / Mail Alias kan forståes på mange måder

Jeg forstår i Domain Alias ved at domain2.tld svarer det samme som domain1.tld
Avatar billede bacardil Nybegynder
22. november 2007 - 15:07 #7
I surftown tilfældet er det at man kan oprette flere domæner som leif siger. domain.tld.

Du kan så pege det ned på en undermappe eller hvad du nu løster.
Avatar billede bacardil Nybegynder
22. november 2007 - 15:08 #8
Eller nej faktisk ikke :)  hver gang du opretter et domæne vil der blive oprettet et subftp mappe med dit domæne navn
Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
22. november 2007 - 16:54 #9
huh? husk det skal bukkes i neon hehe

Det vil sige vis jeg ejede www.aaa.dk og købte www.bbb.dk så vis man skrev www.bbb.dk i sin browser vil man blive sendt til bbb.aaa.dk ?
Avatar billede agermose Nybegynder
22. november 2007 - 17:12 #10
ja, subdomæne og domænealias er ikke det samme. hvis dit domæne er aaa.dk, så hedder det dit "top level domæne" eller TDL.

alt, der skrives på formmen XXX.aaa.dk er subdomæner til topleveldomænet aaa.dk, det gælder f.eks. www.aaa.dk eller ftp.aaa.dk.

når du har et domæne alias, så betyder det normalt, at de to domæner kan bruges "istedet for hinanden". Det er noget din webudbyder sørger for. Helt som du skriver selv - har din webhotel udbyder oprettet bbb.dk som domænealias til aaa.dk, så betyder det almindeligvis, at  går du ind på hjemmesiden www.aaa.dk eller www.bbb.dk, så ser du den samme side - om du skriver en mail til mail@aaa.dk eller mail@bbb.dk er lige gyldigt, de havner i den samme mailboks.

subdomæne er en DNS ting - domænealias er en logisk, opsætningsmæssig ting din udbyder laver.

/Jan Agermose
Avatar billede leif Seniormester
22. november 2007 - 17:21 #11
agermose -> Dit eksempel er ikke helt korrekt.

I eksemplet:
aaa.dk er DK = Top Level Domain og aaa er dit 2. Level Domain

http://da.wikipedia.org/wiki/Internetdom%C3%A6ne
Avatar billede bacardil Nybegynder
22. november 2007 - 21:10 #12
tekniskdesigner -> Korrekt - dog med undtagelse af, at du ikke kommer til bbb.aaa.dk, men bare ned til en mappe på serveren.

Altså vil den ikke i den sammenhæng have noget med aaa at gøre dog kan du sende den til dit andet domain.
Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
23. november 2007 - 11:06 #13
Smider i 3 lige et svar så deler jeg pointsne imellem jer, håber i systen det er fair :)

Hvertfald tak for hjælpen :)
Avatar billede bacardil Nybegynder
23. november 2007 - 11:50 #14
Du kan bare give dem til de 2 andre - forsat god dag!
Avatar billede agermose Nybegynder
24. november 2007 - 14:35 #15
ja, ok :-) point taken (ang. at DK selvfølgelig er TLD delen).
Avatar billede leif Seniormester
24. november 2007 - 14:42 #16
Jeg springer over point
Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
26. november 2007 - 10:31 #17
Hmm, slet ingen som vil have noget så :S
Avatar billede bacardil Nybegynder
26. november 2007 - 10:39 #18
Tror bare at du skal tage de point og tænke at nu er julen nær :)
Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
27. februar 2008 - 08:58 #19
Geslossen