Avatar billede re-flex Nybegynder
20. november 2007 - 10:07 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Valg af ThinkPad

Hej alle...

Jeg er på udkig efter en bærbar computer, som skal kunne tåle at blive transporteret mellem mit hjem og skole/arbejde/venner. Jeg skal selvfølgelig nok passe på den, men skal skal tåle at blive brugt.

Derfor skal det heller ikke være meget mere end en 14,1" computer. Jeg har kigget en del rundt på Internettet og mit budget ligger på maks. 13.000 kroner. Byggekvaliteten skal være i top, men det er ikke noget krav, at den skal kunne klare spil, da den udelukkende skal bruges til kontor, musik, film og lidt design/billedredigering når jeg ikke lige er hjemme ved den stationære.

Jeg har derfor kigget en del på IBM/Lenovo's ThinkPads da det jo lader til at de både er kraftige, stabile og robuste. Jeg har intet kendskab til ThinkPads udover hvad jeg har læst, men har altid haft billigere computere. Nu har jeg dog lidt overskud i økonomien og vil derfor gerne have en ny og virkelig lækker bærbar computer. Jeg har derfor kigget en del på nedenstående computer.

IBM/Lenovo T61 (ND21FMD):
- Intel Core 2 Duo T7500 2.2 GHz
- Intel Mobile PM965 Express (800 MHz) Chipset
- 2048 MB DDR2 PC-5300 667 MHz RAM
- 14,1" WXGA+ 1440 x 900 pixels
- 160 GB SATA-150 5400 RPM HDD
- NVidia Quadro NVS 140M 128 MB
- Windows Vista Business
- Pris: 10.600 kroner

Jeg har dog et par betænkeligheder ved den. Displayet er ikke placeret helt i midten af skærmen, er det et stort irritationsmoment ? Bliver den for stor når det er en widescreen computer (husk den skal transporteres med rundt) ? Hvordan er byggekvaliteten i forhold til den ældre T60 (den kan jeg nemlig få til samme pris, dog med mindre specifikationer ?

Syntes det virker til at være ret gode specs til en rimelig pris, når man tager i betragtning, at det samtidig er en IBM/Lenovo. Vil den nævnte computer være et godt valg eller skal jeg lede efter noget andet ? Alternativer er også meget velkomne, men mit budget er ca. 13.000 kroner og den må ikke overskride 14,1" skærm. Vil meget gerne høre fra folk med T60/61-erfaring eller Experter, som har andre forslag

Med venlig hilsen
Jakob
Avatar billede montago Praktikant
20. november 2007 - 12:26 #1
www.laptops4u.dk har billige Lenovo

Lenovo er i alle T-serier velegnet til at tage med sig frem og tilbage, de er bygget rock solid...

skal den være stærkere er det vidst Z-serien man skal have fat i, disse er lavet i Magnesium og Titanium...

14.1" er ikke meget, hvis man fx programmere, men udmærket til det meste - jeg vil anbefale en WUSGXA (eller hvad de nu hedder) skærm, som har højere opløsning... 14" kan komme op på 1400x1000 pix

alternativet til Lenovo, findes kun hos Apple... MacBook Pro, som er bedre bygget, men som er Mac'et... Man kan fint køre Windows på Mac, så ingen problemer der.

T61 kan varmt anbefales
Avatar billede tonygk Nybegynder
20. november 2007 - 14:17 #2
Jeg har en T60 15", en T61 14.1" og en HP 2510 12.1".
T61 er en rigtig go' maskine og det er den maskine jeg bruger mest.
Avatar billede re-flex Nybegynder
20. november 2007 - 19:49 #3
Design/billedredigering er kun en sjælden gang når jeg ikke er hjemme, fx hvis jeg er hos mine forældre en weekend og der er noget jeg bare skal have ordnet. Dog har jeg også kigget på en T60 med følgende specifikationer:
- Core Duo 1.83 GHz
- 1024MB DDR2 RAM
- 100GB 7200 RPM HDD
- ATI Mobility Radeon X1400 128MB
- 14,1" SXGA+ 1400 x 1050 pixels
- DVD-RW, Windows XP Pro m.m.

Det jeg godt kan lide ved T60'eren er at den er en anelse smallere pga. den traditionelle 4:3 skærm. Prisen er næsten den samme, som T61'eren jeg kiggede på, men ikke nær så kraftig. Dog har jeg heller ikke brug for så stor processor kraft, men mobilitet og batteritid er vigtigere...

Er det en som kan anbefales ? Prisen er lige under 11.000 kroner ?

Med venlig hilsen
Jakob
Avatar billede tonygk Nybegynder
20. november 2007 - 20:49 #4
Mobilitiet og lange batteritid... Har du overvejet en x61s?
http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_UK43KMD?open&OpenDocument&epi=web_express

Det koster ca. 12000, men er en rigtig lille lækker maskine.
Avatar billede re-flex Nybegynder
21. november 2007 - 09:05 #5
Har også overvejet en X-series, men har en 12,1" i forvejen til når jeg skal være super mobil. Dog syntes jeg at opløsningen på IBM/Lenovo's X-series er lige lav nok... Kun 1024 x 768... Men helt klart en maskine at overveje... Rent specifikationsmæssigt, så vil den jo sagtens kunne klare sig, med det jeg skal bruge maskinen til...
Avatar billede re-flex Nybegynder
23. november 2007 - 15:17 #6
/ Lukket...