Avatar billede klas Juniormester
03. december 1999 - 21:59 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Corel Draw . . ..

hey hey  . ..

Jeg har lavet et billede i Photoshop . . . men nu skal jeg bruge det i et format hvor det kan scaleres . .  Så jeg fik at vide at jeg kunne smække det over i Corel Draw . . det har jeg så gjort..

Der er puttet lidt tekst på det originale billede, da tekst i et alm. photoshop billede - så nu er der flere "layers" eller hvad det hedder i Corel Draw . . .

Når jeg så gemmer billedet i .tif format som jeg vist skal bruge det i - ja så er det hele siden fra corel draw som den gemmer - altså også alt det hvide rundt omkring . .  hvordan får man den til at lade være med det ?

+ billedet skulle være i "Cmyk" farver så det ændrede jeg det til . . men nu er det lige pludselig meget mørkt og detaljerne er meget svære at se . . hvordan får jeg dem frem igen ?

Det var vist alt . . . håber der er nogle som kan yde lidt assistance :o)

- Klas
Avatar billede tpl Nybegynder
03. december 1999 - 22:05 #1
Kan desværre ikke hjælpe men prøv at lave det i Adobe PhotoShop. Det er godt til at beskære, sætte tekst på Mm.
eller Adobe ImageStyler hvor du næsten kan gøre det samme.
Avatar billede skjoldby Nybegynder
03. december 1999 - 22:05 #2
Jeg har kun corel draw 7 DK, men du gør dette:

layout -> sideopsætning -> papir -> brugerdefinere

så skriver du størrelsen

Avatar billede Slettet bruger
03. december 1999 - 22:17 #3
Hvorfor bruger du ikke Adophe Photo Deluxe eller NetStudio 2000. I disse for man ikke det omkringliggende med, som man skære fra.
Avatar billede skjoldby Nybegynder
03. december 1999 - 22:26 #4
Desuden er det ligegyldigt med det omkringliggende hvis det skal bruges til tryk.
Derfor:

Ved tryk udkøres der film i fire farver: cyan, magenta, gyl/yellow, sort/key.

Der er altså ikke nogen hvid, som det omkringliggende er.

men hvis det skal bruges til tryk er det da en fordel at placere dit layout på en side der har samme størrelse som selve layoutet.

Et sidste tip. Hvis dit layout går til kanten af papiret, så husk at lægge to milimeter til hele vejen rundt udenom papiret. For når det skal skæres kan det ikke skæres 100% præcist. Det vil altid svinge mellem 1-2 milimeter. Så undgår du en hvid kant rundt om, eller værre endnu, kun på den ene side.

skjoldet
Avatar billede driis Nybegynder
05. december 1999 - 04:05 #5
- en del af problemet:
Corel Draw er objekt-orienteret, og det vil altid forsøge at tage bele siden med.
Hvis du markerer det ómråde(=de objekter), du skal bruge, og derefter vælger Filer/Eksport skullle du kunne gemme det område, du skal bruge...
Avatar billede skjoldby Nybegynder
07. december 1999 - 20:05 #6
Hey klas
Kunne du ikke også bruge det???
Avatar billede klas Juniormester
07. december 1999 - 22:06 #7
har ikke lige fået lavet mere ved billedet . . men jeg kommer i gang med det ingen i morgen  - så skal jeg nok se om det virker :o)
Avatar billede klas Juniormester
09. december 1999 - 02:50 #8
jeg misforstod den mail jeg havde fået fra trykkeriet - jeg skulle bare hente billedet ind i corel draw og så gemme den i et alm. corel draw format . . tror jeg nok  :o) . . men jeg fik lavet den om i størrelsen så det hele passede lidt bedre sammen . . så det får i lige lidt points for :o)