Avatar billede mcwearq Nybegynder
16. november 2007 - 09:48 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Mac på trådløst netværk

Hej

Jeg har et trådløst netværk som fungerer uden problemer med husets to bærbare PC'er. Nu har min søn imidlertid købt en MacBook (med MacOS) og den kan vi ikke få på netværket. Den kan overhovedet ikke "se" det. Der er ikke noget galt med Mac'en for den registrerer ikke mindre end 4 netværk i naboejendommene, og den har også, uden problemer været på nettet hos min søns kammerater. Er der nogen af jer Mac-folk der har nogen idé om hvad der kan være galt med indstillingerne i min router (Linksys)?
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. november 2007 - 10:04 #1
Hejsa
Umiddelbart tænker jeg, at det er fordi, du har sat routeren til  IKKE at udsende sit netværksid - det kaldes vist broadcaste SSID.

Hvad sker der, hvis du på Macen prøver at oprette forbindelse til netværk, og så selv skriver SSID'en ind. og hvis der er kryptering på - hvad der absolut kan  anbefales, om ikke andet for, at der ikke skal  bliver hentet/snedt ulovligheder over dit netværk - så skal I huske at vælge den rigtige type og den rigtige kombination af brugernavn/kode.

En mulighed til er, at du har sat routeren op til kun at  tillade tilslutning fra bestemte MAC-adresser (altså netværkskortets fysiske adresse, der består af - er det - 8 eller 10 "cifre" af typen a1-b9-02-h4 etc). I givet fald skal du lige ind og tillade Macens MAC-adresse også.

God fornøjelse med det.

Og med så ny en Mac bør der vist ikke være problem med, at netkort og router ikke kan finde ud af at bruge samme hastighed.

Håber, at ovenstående har kunnet være behjælpeligt.

S/ebastian
Avatar billede mcwearq Nybegynder
16. november 2007 - 10:21 #2
Hej S/ebastian

Jeg har prøvet at sætte routeren op til at broadcaste SSID (men har også læst at det ikke anbefales)og vi har også prøvet at skrive SSID direkte ind i Mac'ens netværksmenu, men den "timer out" Jeg mener ikke selv at have pillet ved routeren i forhold til MAC-adresser og naboen kan da også registrere mit netværk.
Måske er løsningen simpelthen at købe en ny router (vi kunne godt trænge til højere hastighed og rækkevidde) men det kunne nu være interessant at prøve at løse problemet med den nuværende. Det kunne jo være at der var samme problem med en nyindkøbt?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
16. november 2007 - 11:04 #3
Mac ser andre netværk = kortet fungere (Mac fejler altså intet - samme problemer med den næste/nye Mac)

Prøv at kontrollere at routeren kan gengive AppleTalk (eller slå det fra i Mac'en)

Opret trådløst netværk fra dine PC'ere, så det IKKE skal deles fra en PC! (forstår du det ?)
-altså så der ikke skal være en PC tændt for at kunne surfe fra Mac'en.

Genstart Mac.

Hvis det ikke er kuren:
Anvend DHCP med manuel adresse på Mac og prøv igen (går ud fra du har DHCP slået til)
-genstart evt. Mac
Avatar billede aeblenet Nybegynder
16. november 2007 - 11:10 #4
Din Mac kan evt være født med den gamle type AirPort-kort som kun understøtter 802.xn og ikke g (eller omvendt, husker det ikke)
AirPort Express-kortet understøtter begge frekvenser n + g

Check lige at din router ikke kun sender signal med den frekvens der ikke er understøttet af Mac'en

Du kan se din Bærbare her:
http://www.apple.com/support/manuals/portables/
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. november 2007 - 11:23 #5
Hejsa
Ja jeg ved, at udsendelse af SSID ikke anbefales; men  som fejlsøgningsmetode, kan det være fint nok at starte med så¨åbent et netværk som muligt - så slå det fra igen, når det virker ;)

En MacBook burde nok have et nyere airport-kort, så jeg tror ikke, at det er det, der er problemet.

DHCP-problematikken opstår først, efter at netværket overhovedet er fundet, og man skal på internet.

Når den timer ud, efter at du har skrevet SSID'en på Macen er det så også i forbindelse med krypteret forbindelse?

Mit forslag er, at du slår al kodning på netværket fra først, og så ser, om Macen kan finde dit netværk og komme på. Duer det, ja så må der være tale om, at der er gået noget galt i forbindelse med krypteringen.

Husk at alting er følsomt for store og små bogstaver.
Avatar billede mcwearq Nybegynder
16. november 2007 - 14:10 #6
Hej igen
Mac'en er to dage gammel og kommer direkte fra Irland, så man må formode at den ikke er bestykket med outdated hardware? Bortset fra det, så har jeg fundet et lille program til min PC der kan afgøre med hvilken standard og hastighed de omkringliggende trådløse netværk arbejder. De netværk som Mac'en (og PC'en) kan identificere kører alle efter g-standarden, og af dem kan Mac'en altså se alle undtaget vores eget. som kører 11g(eller hvad det nu hedder)
Jeg har prøvet at slå både broadcast af SSID til, samt fjernet krypteringen, men ligemeget hjalp det. Det lader også til at Mac'en, i lighed med PC'en er ligeglad med på hvilken kanal routeren sender. De to omkringliggende netværk vi ligenu kan registrere arbejder på kanal 7 og 10 men min router arbejder på 6. Den har jeg også prøvet at ændre, men det gør (formentlig naturligvis)heller ingen forskel.
Jeg tror at jeg prøver at nulstille routeren til fabriksindstillingerne, og hvis det heller ikke virker, så lader vi sagen ligge der, og jeg fiser ud og investerer i en ny med højere hastighed og længere rækkevidde.
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. november 2007 - 14:19 #7
Hej
Så har den helt sikkert nyt netkort, og det skal ikke være problemet.
Ja kanalen er den sikkert ligeglad med - det plejer min gaamle PB da at være, så vidt jeg husker.
Selvom Macen har et nyt 54Gbs netkort, så skal den altså fint kunne se og benytte det gamle 11Gbs i din trådløse router.
Fabriksindstillinger kan være en ok idé - husk at notere dine settings dog ;)
Det er altså meget mystisk, synes jeg.
Har du googlet din linksys model og Mac for at se, om der er et eller andet lusk et sted. Det burde der altså ikke; men man ved jo aldrig.
God fornøjelse
Åh jo forresten. Har I også en Windows til Macen? Har I prøvet at se, om den kan se din router? Hvis nu den  heller ikke kan, så er det jo nok netkort/router, der ikke kan sammen, ellers er det en sær omstændighed.

/Sebastian
Avatar billede mcwearq Nybegynder
16. november 2007 - 16:28 #8
Hej Sebastian uden backslach efter S ;-)
Nej knægten har ikke Windows til Mac'en. Jeg begynder mere og mere at tro at det er routeren der er basalt set er noget galt med i denne kontekst, altså ikke noget med nogle små justeringer i opsætningen. Jeg læste i en test at en helt ny Linksys router havde besvær med at leve op til de estimerede hastigheder hvis der var tilsluttet netkort af andre fabrikater, hvilket jo antyder at der muligvis også kan være tale om at vores to enheder overhovedet ikke kan snakke sammen. Jeg lukker spørgsmålet her og køber mig en ny router af et andet fabrikat end Linksys.
Hvis du vil have point må du give et svar.
Avatar billede sd8220 Seniormester
17. november 2007 - 11:21 #9
Hejsa
Uanset, om jeg fik skrevet en backslash før eller efter mit S, så er det bare mig ;)

Jeg undrer mig stadig over, at det ikke virker. Ja der er nok noget om, at routeren går ned på laveste hastighed, men det burde, så vidt jeg ved, ikke være  noget probelm for Macens netkort heller at gå ned på en lavere hastighed; men jeg håber, at I finder en løsning med en anden router - og så kan I jo glæde jer over højere hastighed bagefter ;)

/Sebastian = S/ebastian
Avatar billede mcwearq Nybegynder
17. november 2007 - 15:54 #10
Hej Sebastian

Det endte med køb af en Edimax BR-6504N (IEEE802.11n Draft2.0) til kr. 600,- her til formiddag, og det tog en halv times tid at pille den gamle router ned og få den nye til at køre med samtlige PC'er og den ene Mac i netværket. Rækkevidden er utroligt meget forbedret, og der findes ikke en krog i hele huset hvor der ikke er signal. Jeg har ikke testet et klap på hastighed endnu, og der er muligvis ikke nogen af vores enheder der egentlig kan leve op til routeren, men så er den da fremtidssikret ;-}
Avatar billede sd8220 Seniormester
17. november 2007 - 16:07 #11
Herligt
Så til lykke med det - og til lykke med Macen i øvrigt M:)
Skulle der være det behov, kan et medlemsskab af macbruger.dk altid anbefales - hyggeligt og lærerigt fællesskab mest i Kbh-området; men der er medlemmer i hele landet.

/Sebastian