Avatar billede mfynbo Juniormester
15. november 2007 - 10:57 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Vlookup, når der er flere linier, der skal hentes?

Hej Eksperter,
Jeg har stillet det her spørgsmål før, men kan ikke få det til at virke. Mit problem nedenfor!

kolonne A    Kolonne B
bananer      100
æbler        200

Hvordan får jeg mit Vloopup til at summere bananer til 200 og æbler til 400

Mvh

Mfynbo
Avatar billede excelent Ekspert
15. november 2007 - 10:59 #1
=sumprodukt((a1:a100="bananer")*(b1:b100))
15. november 2007 - 11:03 #2
.... og du kan ikke bruge VLOOKUP() til det.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. november 2007 - 11:11 #3
=SUMIF(A1:A4;"bananer";B1:B4)
er et andet alternativ - den er ihvertfald hurtig, om der er rigtig mange linjer.
Hilsen Luffe
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. november 2007 - 11:16 #4
Hvis du vil have en mere dynamisk løsning, som en art opslagsværk, så indsæt en linje øverst, smid et autofilter på og indsæt formlen i B1:
=SUBTOTAL(9;$B$3:$B$6)
så kommer de enkelte totaler frem når du vælger de enkelte frugter.

Blot en idé.

/ Luffe
Avatar billede judomads Nybegynder
15. november 2007 - 12:57 #5
SumIf vil være den rigtige formel at bruge til dette. Der er ingen grund til at lave en Vlookup
Avatar billede mfynbo Juniormester
15. november 2007 - 13:27 #6
Ok, jeg kan følge jer.
Hva så med nedenstående eksempel, hvor jeg vil have teksten fra begge celler i kolonne B, hvor der står bananer ud for i kolonne A.

Mit resultat skal dermed blive "der er mange træer i skoven"

kolonne A    Kolonne B
bananer      der er mange
bananer      træer i skoven
æbler
Avatar billede mfynbo Juniormester
15. november 2007 - 13:43 #7
Ok, jeg kan følge jer.
Hva så med nedenstående eksempel, hvor jeg vil have teksten fra begge celler i kolonne B, hvor der står bananer ud for i kolonne A.

Mit resultat skal dermed blive "der er mange træer i skoven"

kolonne A    Kolonne B
bananer      der er mange
bananer      træer i skoven
æbler
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. november 2007 - 14:34 #8
Nu ved jeg ikke lige hvor mange linjer der er, men en mulig løsning hvis der er 100 eller sådan:
I C1 din offset værdi; i dette tilfælde bananer
I D1: =IF(A1=$C$1;B1;"") og kopier derned af
I E1: =CONCATENATE(D1;D2;D3;D4)

Muligt?

/ Luffe
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. november 2007 - 15:05 #9
Kommer lige i tanke om at =CONCATENATE har en begrænsning på 30 "tekst-stykker" - brug i stedet:
=D1&D2&D3&D4
den har mig bekendt kun de gængse celle begrænsninger.

/ Luffe
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. november 2007 - 15:23 #10
Skulle du har mange flere linjer, kunne man lave =D1&D2&D3&D4 formlen for 100 og kopiere denne til 101, 201, 301, etc, og så samle resultatet af disse i endnu en =& formel.

Kom lige på en løsning til, men den er lidt workaround:
Lav heading på col.A: frugt og col.B: text og col.C: antal hvor alle bare skal være 1. Lav en pivot på disse data, med frugt som page, text som kolonne og antal som data. Herefter kan de enkelte frugter vælges og teksten vil stå som overskrift i pivot'en - dog i flere celle, men kan blot samles til en med =& formel.

/ Luffe
Avatar billede excelent Ekspert
15. november 2007 - 16:33 #11
Hvis du kan bruge en funktion

Function xOpslag(rng1 As Range, txt As String)
Application.Volatile
For Each c In rng1
If c = txt Then x = x & " " & c.Offset(0, 1)
Next
xOpslag = x
End Function

i arket skriver du :
=xOpslag(a1:a100;"babaner")
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
19. november 2007 - 10:58 #12
Fik du det til at virke?
/Luffe
Avatar billede mfynbo Juniormester
19. november 2007 - 20:46 #13
Hej Luffe, jeg fik en macro fra Supertekst. Du skal alligevel have points for indsatsen. Send et svar
Mvh.
Mfynbo
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
20. november 2007 - 07:15 #14
Tak for det - men ellers behøver man jo kun give point for det brugbare eller brugte svar.
Hvis det er muligt - putter du lige en henvisning til supertekst besvarelsen, så andre brugere kan finde koden.
// Luffe