Avatar billede klaaes Nybegynder
14. november 2007 - 13:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Danske tegn vises ikke på Joomla-side

Hej,

Jeg har problemer med at tegnene æ, ø og å ikke kan vises på en hjemmeside, jeg har udviklet.

Siden ligger på min egen Ubuntu-server og er baseret på Joomla.
MySQL-databasens 'connection collation' er sat til utf8_unicode_ci, og burde vel derfor være i orden.

Lugter vel lidt af at det er PHP'en der driller.

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
14. november 2007 - 13:11 #1
Hvad vises der *i stedet* for æ, ø og å? Det er sandsynligvis Joomla der ikke markerer at den sender det rigtige tegnsæt ud (utf-8 eller iso-8859-1), men om det er den ene eller anden vej er ikke til at sige ud fra de oplysninger du giver.

Du kan selvfølgelig se efter i konfigurationen om det ikke står der, men jeg bruger ikke selv Joomla, så meget mere kan jeg ikke umiddelbart sige.
Avatar billede klaaes Nybegynder
14. november 2007 - 13:23 #2
På min Mac vises der f.eks. en rumbe med et spørgsmålstegn i i stedet for et ø.

Siden blev opbygget på en one.com server før den blev flyttet til min egen Ubuntu. MySQL opsætningen er ens på de to, det er derfor jeg tænkte om det har noget med php.ini at gøre.

I headeren vises: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Har prøvet med forskellige andre linjer, inkl. enkelte med utf8, men ingen forskel overhovedet.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. november 2007 - 14:31 #3
Når det er det tegn der bliver vist, tyder det på at det bliver skrevet ud som ISO-8859-1, men dokumentet fremstår som UTF-8. Selvom du kan se det der i headeren, udelukker det ikke at browseren tror det er UTF-8; tegnsæt angivet i HTTP headeren har højere prioritet end <meta>.

Check Joomla og/eller Apache-opsætningen for om den bruger UTF-8 som standardtegnsæt.
Avatar billede klaaes Nybegynder
17. november 2007 - 15:04 #4
Jeg fjernede en kommentering af en linje i php.ini som satte tegnsættet til 8859-1 som standard.. - Det virkede..

Tak for hjælpen. Du kan smide et svar.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
17. november 2007 - 15:40 #5
Værsgo :)