Avatar billede lause Nybegynder
09. november 2007 - 16:40 Der er 1 kommentar og
1 løsning

"Genopretning"..på en Mac

Hej
Er det muligt at fortage en "genopretning " på en Mac lig med XP.. ??
jeg vil gerne ha ryddet helt ud i "hjørnerne"
Avatar billede sd8220 Seniormester
09. november 2007 - 16:53 #1
Hejsa
Du kan jo geninstallere systemet fra din CD/DVD.
Men ønsker du at beholde din hjemmemappe og dine dokumenter er det nødvendigt at kopiere dem inden. Du kan også vælge at installere med !Arkiver og installer!, men jeg kan faktisk ikke huske, om du kan installere en ren 10.4 "oven i" en opdateret  10.4.10 f.eks.

Håber du fik nogenlunde svar på dit spørgsmål.
S/eb
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. november 2007 - 08:24 #2
Den eneste genopretning der ofte er nødvendig på en Mac er "Ret tilladelser"

Start programmet "Diskværktøj" (mappen Programmer>mappen Hjælpeprogrammer)

Klik på knappen "Ret tilladelser"

Herefter klikker du på fanebladet "Slet" i samme dialog.

Klik på knappen "Slet ledig plads" Den spørger om du vil gøre dette 1, 7 eller 35 gange.
-og tro mig. 35 gange kan tage flere døgn hvis det aldrig er blevet gjort før . . .

Nu er der ryddet TOTALT op på din disk og den kører en anelse hurtigere . . .

Du bør rette tilladelserne for hver 20-30 arbejdstimer. Så tager det ikke et minut og maskinen kører altid optimalt.

Go fornøjelse med oprydningen!

Du kan naturligvis købe dig til finere og mere avancerede værktøjer, men det er ikke efter min bedste overbevisning, nødvendigt . . . med blot spild af penge og tid. Mac'en kan det hele selv.