Avatar billede alichu Nybegynder
09. november 2007 - 12:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opbygning af hjemmeside!

Kære eksperter!

Jeg er i gang med at lave en hjemmeside. Men jeg er kommet i tvivl. Jeg før i tiden benyttet mig af funktionen <iframe> i HTML, da jeg ønskede at jeg ikke ville lave flere hovedsider(altså designet gentog sig på hver side).

Mit spørgsmål er nu om hvad der er smartest og mest hensigtsmæssigt af hensyn til browsere og deres kompatibillitet.

Før i tiden byggede jeg mine hjemmesider op med tables, men efter jeg fandt div, er jeg blevet forelsket. Derfor vil jeg gerne have at hver side jeg klikker ind på skal den kun loade content(teksten og IKKE designet). Jeg gider bare ikke og bruge IFRAME da jeg syntes det er tungt og arbejde med.

Håber i forstår mine spørgsmål og problemer!

Mvh Alichu
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
09. november 2007 - 15:55 #1
Det kan du løse med php. Jeg kan ikke lige forklare hvordan men smid mig en mail på mail {a} gadensgaard.dk så skal jeg vise dig et eksempel og hvis det er helt sort for dig skal jeg også gerne komme med et tilbud på opsætning :)..

Gadensgaard
Avatar billede roenving Novice
09. november 2007 - 15:55 #2
Det er da ikke tungt at arbejde med (i)frames, men der er en række issues, specielt i forhold til søgemaskiner, men også den slags kan løses ...

-- men hvis du insisterer på at bruge elementer som f.eks. divs får du også probemer med søgemaskiner, da dynamisk indlæst indhold ikke kan indexeres ...

-- og du skal altså indlæse dynamisk, hvilket i nutiden laves med ajax, der dog indeholder mylliarder af faldgruber, hvis det skal laves ordentligt !-)
Avatar billede alichu Nybegynder
09. november 2007 - 19:29 #3
Har du en side hvor jeg kan lære AJAX, måske på dansk(ikke et must)?
Avatar billede roenving Novice
10. november 2007 - 13:40 #4
Nej, jeg er endnu ikke stødt ind i nogetsomhelst, som på nogensomhelst måde kan anbefales, tværtimod er samtlige de sider, jeg er stødt ind i, proppet med tåbeligheder, uhensigtsmæssigheder, fejl m.m.m.

Jeg håber, at olebole snart får sit ajax-projekt på http://www.dengodekode.dk/ på banen, for han har virkeligt arbejdet med det, og bl.a. virkeligt brugt tid og kræfter på at aflure google deres teknikker, som, såvidt jeg ved, er de eneste, som virkelig har lavet rigtig ordentlig kode til den slags !o]

-- en simpel indsættelse af en tekst i en div er ret let, men skal du bare en lille bitte smule ind i DOM-ting bliver det voldsomt omfattende med det samme !o]

Prøv at google her på eksperten: http://www.google.dk/search?hl=da&q=site%3Aeksperten.dk+ajax&meta=

-- men vær opmærksom på, at der også her er rigtig meget skodkode (men det ser du hurtigt, hvis du lige læser nogle af besvarelserne, for bl.a. olebole har været ude med riven mange gange !-)
Avatar billede alichu Nybegynder
11. november 2007 - 15:36 #5
smid et svar roenving..
Avatar billede roenving Novice
12. november 2007 - 14:02 #6
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
14. november 2007 - 23:44 #7
-- og tak for point ;~}
Avatar billede alichu Nybegynder
15. november 2007 - 08:24 #8
så lidt ;)