Avatar billede frederikschack Nybegynder
07. november 2007 - 19:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu - ingen lyd eller netværk

Hej,

Jeg kan ikke få lyden til at virke i Ubuntu 7.10. Har lige fået en Zepto 3215W c2d 2gHz, med intel PRO/Wireless AGN (Wlan) og intel HD Audio (samt realtek lydkort). Den er ifølge Zepto testet til at virke med Ubuntu, hvilket også er sandt i den forstand at der ikke var problemer med installationen.

Under device manager kan jeg se at den har registreret både lydkort og netværkskort, men ingen af delene fungerer.

Jeg er newbie til Linux (men satser på bruge noget tid på at migrere fra Micro$oft til Linux), så fejlen kan meget vel ligge hos mig.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
07. november 2007 - 19:28 #1
Med hensyn til netværket, så var det mig der var en nød. Det fungerer fint, har fundet ud af hvordan man forbinder det... duh...

Men lyden fungerer stadig ikke.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
07. november 2007 - 20:13 #2
Fandt nedenstående hjælp, men der sker en fejl i løbet af kompileringen. Den siger at "C compiler cannot create executables"!!??

The alsa driver are now released in verion 1.0.15
This is a copy of my post (moresun wrote on 2007-10-13) with the changes needed to use the released driver

My headset works now properly on my Dell Precision M4300

Kubuntu 7.10
Kernel: 2.6.22-14-generic
Soundcard: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 02)

I used therefore the last alsa driver ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/alsa-driver-1.0.15.tar.bz2

cd /tmp
wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/alsa-driver-1.0.15.tar.bz2
tar -jxvf alsa-driver-1.0.15.tar.bz2
cd alsa-driver-1.0.15/
./configure --with-cards=hda-intel && make
sudo make install
sudo cp ./modules/snd-hda-intel.ko /lib/modules/$( uname -r )/ubuntu/media/snd-hda-intel/
sudo depmod -a
sudo reboot

Nomaly the sound is on mute so turn it on afterwords

LG
Max

PS.: But still I got the feeling that the mixer is acting a little strange
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
07. november 2007 - 22:22 #3
hvis du opdatere driveren i følge denne vejledning skulle det ikke gå helt galt, erstat 1.0.14 med 1.0.15 i stedet :)

Update to the Latest Version of ALSA

{i} These instructions do not interfere with the Ubuntu package structure or other kernel modules - in other words, the changes seem drastic however they are simply adding greater functionality to an existing kernel module

    *

      Install the required tools

sudo apt-get install build-essential ncurses-dev gettext

    *

      Install your kernel headers

sudo apt-get install linux-headers-`uname -r`

    *

      Download the latest version of alsa from [WWW] Alsa project (driver, lib, and utils) to a directory (eg. ~/downloads). In the following we assume that the latest version is 1.0.14. Please change this in accordance with the one you downloaded from the Alsa project site.
          o

            [WWW] alsa-driver
          o

            [WWW] alsa-lib
          o

            [WWW] alsa-utils
    *

      Setup installation directories

sudo mkdir -p /usr/src/alsa
cd /usr/src/alsa
sudo cp ~/downloads/alsa* .
sudo tar xjf alsa-driver*.bz2
sudo tar xjf alsa-lib*.tar.bz2
sudo tar xjf alsa-utils*.tar.bz2

    *

      Compile and install alsa-driver

cd alsa-driver-1.0.14
sudo ./configure --with-cards=hda-intel
sudo make
sudo make install

    *

      Compile and install alsa-lib

cd ../alsa-lib-1.0.14a
sudo ./configure
sudo make
sudo make install

    *

      Compile and install alsa-utils

cd ../alsa-utils-1.0.14
sudo ./configure
sudo make
sudo make install

Note that you must have the curses library installed to be able to compile alsa-utils. You can install it with this command from a terminal: sudo apt-get install libncurses5-dev

    *

      Reboot
Avatar billede alstrup54 Nybegynder
08. november 2007 - 20:21 #4
Har opgrderet fra Feisty-Gutsy. Dette krævede en kamp på et par dage inden jeg fandt denne løsning som virkede med det samme.
TAK Frederikschack
Avatar billede frederikschack Nybegynder
09. november 2007 - 17:37 #5
Til Psykosoft:
Smid et svar.

Jeg løste problemet, men det er lidt mere kompliceret end som så, fordi der er en masse relaterede pakker der også skal installeres og så skal man springe "sudo make" over ved alsa-utils.

Nedenstående side hjalp mig overordnet:
https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto?highlight=%28sound%29

Men fik også hjælp fra følgende sider:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3258025
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=76307
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/alsa-utils-1.0.8-fails-during-make-294058/

Til Alstrup:
Hej Alstrup, du skal nok takke Psycosoft.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
10. november 2007 - 14:49 #6
okay, jeg har ikke haft de store problemer med mit intel lydkort, det er først efter alsa 1.0.15 at jeg har kunne høre flere lyde på een gang uden at få meddelelse om at lydkortete er blokeret :)
Avatar billede jonasbh Nybegynder
15. november 2007 - 12:17 #7
Stort kys til dig Psycosoft-funware

Jeg har kæmpet i over en uge med lyd på min Zepto znote 3215 og så havde du bare løsningen

Tak!
Mh. Jonas
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
15. november 2007 - 20:50 #8
jamen det var da så lidt, jeg er da glad for at det kunne hjæpe dig vidre :)
Avatar billede kbka Nybegynder
12. februar 2008 - 14:44 #9
har samme laptop og samme problem med lydkortet. Jeg er en rigtig noob til ubuntu, så bær over med mig;

Jeg har fulgt psycosofts metode, når jeg kommer til "Setup installation directories" hopper kæden af.

når jeg taster
Kristian@kristian-laptop: sudo mkdir -p /usr/src/alsa
så sker der ikke noget, er den god nok?

Kristian@kristian-laptop: cd /usr/src/alsa
resultat: Kristian@kristian-laptop:/usr/src/alsa$

den næste kommando er så
Kristian@kristian-laptop:/usr/src/alsa$ sudo cp ~/downloads/alsa*
den siger så:
cp: missing destination file operand after `/home/kristian/downloads/alsa*'
Try `cp --help' for more information.

ER blank på hvordan det her hænger sammen... anyone?
Avatar billede jonasbh Nybegynder
12. februar 2008 - 17:08 #10
Du er heldig. En svensk fyr har nu lavet et lille script, som fixer lyden uden problemer:

http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2007/11/intel-82801h-ich8-family.html

Super nemt!!! Bemærk! guiden er til Alsa 1.0.15. I dag er 1.0.16rc2 released
Avatar billede jonasbh Nybegynder
12. februar 2008 - 17:14 #11
Faktisk er 1.0.16 final frigivet: http://www.alsa-project.org/main/index.php/Main_Page

Du kan nemt rette i scriptet inden du køre det. Jeg er også en nOOb, men klarede det fint
Avatar billede kbka Nybegynder
12. februar 2008 - 22:47 #12
dejlig nemt.... mange tak!