Avatar billede jens_32 Nybegynder
06. november 2007 - 14:51 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Ip på netværksprinter

Jeg har en printer siddende i LPT1 på selve serveren.

Jeg ønsker fra en klient pc at skrive til printeren på serveren via en lokalprinter på klienten. Jeg forestiller mig jeg skal ramme en ip adresse på serveren.

Men hvordan gør jeg?
Avatar billede khauge Nybegynder
06. november 2007 - 14:59 #1
Ville det ikke være nemmere at dele printeren på serveren (højreklik > deling) og så tilslutte den på klienten (start > kør > \\servernavn - højreklik printer > tilslut)?
Avatar billede jens_32 Nybegynder
06. november 2007 - 15:06 #2
Ja, men så bliver det en nætværksprinter og det skal jeg ikke bruge her.

Kan du den anden løsning?
Avatar billede khauge Nybegynder
06. november 2007 - 15:10 #3
Nej, det bliver en lokal printer...

Hvis du benytter en ip-adresse bliver det en netværksprinter
Avatar billede khauge Nybegynder
06. november 2007 - 15:14 #4
Glem den sidste bemærkning med ip-adressen. Mener det bliver en lokal printer når du tilføjer den på den metode jeg beskriver.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2007 - 15:16 #5
Kandu ikke bruge denne fremgangsmåde
Avatar billede tonygk Nybegynder
06. november 2007 - 15:19 #6
Hvis jeg har forstået det rigtigt, er printeren tilsluttet en klient. hvis det er rigtigt, har det INTET med serveren at gøre, som jens 32 siger skal du dele printeren på klient pc og derefter tilslutte det sådan
\\computernavn\printer share navn
eller
start --> kør -->> \\computernavn -->> ok og der kan finde printern og tilslutte den.
Avatar billede jens_32 Nybegynder
06. november 2007 - 15:20 #7
Nej, den bliver ikke lokal for den får den grå streg under og med den gule klat i midten... hvis du forstår mig?
Avatar billede tonygk Nybegynder
06. november 2007 - 15:20 #8
jeg mente khauge og ikke jens32  ;--))
Avatar billede khauge Nybegynder
06. november 2007 - 15:21 #9
tak ;-)
Avatar billede khauge Nybegynder
06. november 2007 - 15:23 #10
Ja, men det mener jeg ikke betyder noget.

En netværksprinter skal tilsluttes for hver enkelt bruger der logger på systemet, mens en lokal printer kun skal installeres en gang, så har alle adgang til den. og det mener jeg du har i dette tilfælde...
Avatar billede khauge Nybegynder
06. november 2007 - 15:24 #11
men du har ret, for i princippet er det en netværksprinter, derfor det grå rør med den gule klat, men den er installeret lokalt med drivere.
Avatar billede jens_32 Nybegynder
06. november 2007 - 15:24 #12
Printeren er ikke tilsluttet klienten nej.
Den er direkte i serverens LPT1.
Avatar billede khauge Nybegynder
06. november 2007 - 15:25 #13
men hvad er problemet i at den ikke må installeres som en netværksprinter?
Avatar billede jens_32 Nybegynder
06. november 2007 - 15:29 #14
Det er et problem i forhold til noget andet software, lang historie.

Er det muligt at tilføje en ny port på en lokalprinter, hvor der er muligt at ramme printeren der sidder på serveren evt. via ip-adresse?
Avatar billede tonygk Nybegynder
06. november 2007 - 15:33 #15
Din printer får ikke en ip adresse, da den er tilsluttet via lpt port.
Alternativt... hvis den skal fungere som en rigtig netværksprinter, skal du købe en fx. jetdirekt  boks, så kan den få en IP og virke som netværksprinter.
Avatar billede jens_32 Nybegynder
06. november 2007 - 15:35 #16
Og hvis den så ikke har en ip adresse, hvordan kan jeg så ramme den?
Avatar billede tonygk Nybegynder
06. november 2007 - 15:38 #17
Sådan --> start --> kør -->  \\servernavn\printernavn
eller
--> start --> kør -->\\server ip-add\printernavn
Det vil sige at i stedet for servernavn kan du skrive serverens ip-adresse.
Avatar billede jens_32 Nybegynder
06. november 2007 - 15:44 #18
Jamen sker der ikke bare det vi talte om tidligere?
Der dukker en printer op som har stregen og den gule klat?
Avatar billede tonygk Nybegynder
06. november 2007 - 15:50 #19
1- Er din printer på serveren delt?
2- Forsøger du at tilslutte den delte printer eller en anden?
3- Har din klient maskine driver til denne printer?
4- Har du checket at alle (eller denne bruger) har rettigheder til denne printer?
Hvis du opføle disse 4 krav, skal du være kørende.
Avatar billede jens_32 Nybegynder
06. november 2007 - 15:57 #20
1. Ja.
2. Den delte printer.
3. Ja.
4. Der er forskel på hvad der står under sikkerhed alt efter om det er printer tilføjet fra netværksprinteren eller om det er en lokalprinter. Der er ikke sat kryds i alt ting.
Avatar billede tonygk Nybegynder
06. november 2007 - 15:59 #21
nu skal jeg hjem og kommer tilbage på arbejde i morgen, og hvis du stadig har problemer, kan vi snakke om det i morgen.
Avatar billede khauge Nybegynder
07. november 2007 - 17:12 #22
Prøv følgende:

Vælg Egenskaber for din printer på serveren og gå ind under Porte

Vælg Tilføj port > Standard TCP/IP port > Ny port

Næste > Indtast en ip adresse der passer til dit netværk > Næste

Den står og søger efter adressen men kan ikke finde den

Vælg Generic Network Card > Næste > Udfør > Luk

Nu er den nye port valgt som standard!!! > Klik Aktiver printergruppering

Nu kan du vælge flere porte > Vælg så både LPT1 og den nye adresse

Jeg har ikke prøvet dette i praksis, men prøv om du ikke kan tilføje en lokal printer nu på din klient med ipadressen og se hvad der sker...
Avatar billede jens_32 Nybegynder
22. november 2007 - 21:28 #23
Nå vi valgte at koble en printer direkte på klientmaskinen.

Jeg vil nu prøve det du skriver khauge en dag alligevel.

Nogen der vil have point for indsatsen?
Avatar billede tonygk Nybegynder
23. november 2007 - 17:42 #24
Du må gerne smide et par point her......
Held og lykke