Avatar billede gichael3257 Nybegynder
02. november 2007 - 15:34 Der er 7 kommentarer

Licens spørgsmål

Hejsa.

Vi har diskuteret en del licens og vil gerne hvis nogen kan forklare lidt om licensen i windows 2003 m.m.

Det er sådan at vores netværk skal se sådan her ud, men vi har ingen ide om hvilke licenser vi skal bruge og hvorfor.

Ubuntu linux kører Samba (AD) samt LDAP for bruger database.
Windows 2003 terminal server med Citrix Metaframe XP er meldt ind i domænet på linux serveren.
Windows 2003 Exchange 2007 er meldt ind i domænet på linux serveren.

Klienterne kører med Linux og laver en ICA forbindelse til TS. (vi har 100 klienter, 1000 brugere og ca. 100-150 samtidige brugere(hjemmearbejdspladser, bærbare computere og de 100 klienter))

Hvilke licenser kræver dette for at kunne kører lovligt og hvorfor?

Håber i kan hjælpe os.
Avatar billede strych9 Praktikant
02. november 2007 - 19:35 #1
Helt åbenlyst skal der selvfølgelig købes licens til hver af de to windows servere.

Nu er det sådan at med MS operativsystemerne skal man ikke blot købe en licens til selve OS. Man skal også købe en licens til hver enkelt forbindelse en klient opretter til den. Det kaldes en CAL (Client Access License).
Hvis i køber CAL'er og registrerer dem "per server", så skal der indkøbes 2x150 CAL'er for op til 150 samtidige brugere på de to servere.

Jeg er ikke klar over om "per seat" licensmodellen kan benyttes når det ikke er Windows klienter der benyttes. Jeg tror det faktisk ikke...

Jeg skulle ikke mene at man køber en specifik Terminal Server CAL oveni til Citrix.

Jeg synes faktisk at siden I køber ind i det omfang I gør, så kan I godt tillade Jer at ringe til Microsoft salg og spørge. Større forhandlere har ofte også en person med speciale i MS licensing regler, og det er desværre nødvendigt siden de er så komplekse.
Avatar billede Jensen DK Novice
03. november 2007 - 06:48 #2
Avatar billede sup3rior Nybegynder
02. december 2007 - 20:08 #3
Som strych9 skriver skal der købes licens til brugen af selve softwaren (Windows, Exchange osv.), og derudover skal der afregnes bruger licenser.

Her opererer Microsoft med 2 former, nemlig User CAL og Device CAL.
For User CAL afregnes der for antallet af brugere som har adgang (i dit tilfælde 1000), hvorimod Device CAL afregnes der per enhed som har adgang (i dit tilfælde 100 klienter + de maskiner som de ansatte anvender hjemmefra).

I og med I anvender terminal server / Citrix skal der udover normale Windows CAL licenser købes Windows Terminal server CAL licenser.
Til Exchange skal der ligeledes afregnes Exchange CAL licenser, og evt. hvis I bruger Office pakken skal der købes licenser til denne.

Men som strych9 siger har I en størrelse som gør at det nok bedre kan betale sig at tegne en licensaftale i en eller anden form med Microsoft.
Kontakt evt. Microsoft som kan henvise til en forhandler der kan håndtere dette.

Citrix derimod kører med en lidt anden licensmodel hvor man kun afregner per samtidig bruger på systemet.

Håber du kan bruge info og at det ikke blev alt for uoverskueligt - for det kan det hurtigt blive når man skal have styr på sine Microsoft licenser.
Avatar billede sup3rior Nybegynder
14. marts 2008 - 09:38 #4
Fik du de svar du søgte?
Avatar billede Jensen DK Novice
14. marts 2008 - 12:58 #5
Han reagere ikke på noget som helst.
Avatar billede Jensen DK Novice
14. marts 2008 - 13:03 #6
Der er 23 åbne spørgsmål med dette, så han er fuldkommen ligeglad med dem som sidder og hjælper andre.
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=gichael3257&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on
Avatar billede sup3rior Nybegynder
14. marts 2008 - 13:11 #7
Hyggelig fætter :(