Avatar billede mstorgaard Praktikant
01. november 2007 - 22:13 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opstart af firma omkring webudvikling/design

Jeg har gået og spekuleret lidt på at starte et enkeltmandsfirma op omkring webudvikling/design, og jeg vil lige høre lidt mere om det.

Hvad er fordelen og ulemperne ved opstart af firma?
Avatar billede jebzki Nybegynder
01. november 2007 - 22:18 #1
Start med at fortæl dig selv; Hvad kan mit firma gøre som andre ikke kan?
Der findes jo millioner af disse firmaer.

Ha' styr på din kode og design, ha' gode referencer og lave priser.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
01. november 2007 - 22:23 #2
Det har jeg tænkt over, men det er ikke så meget den del jeg tænker på.

Jeg tænker på, hvad der konkret er godt ved at være registreret som firma i forhold til fx kunder. Giver det mere troværdighed? Er det besværligt at have et firma?
Avatar billede showsource Seniormester
01. november 2007 - 22:36 #3
Du skal ha' styr på papirarbejdet, ( føre regnskab, betale moms og skat ), ellers dør du ret hurtigt!
Det er måske ikke det store, men det SKAL LAVES !!!!!

Mener at man kan tjene noget med 50.000 inden du behøver at blive momsregistreret, men det ser jo mere "prof" ud, at man kan skrive sit cvr nr på hjemmesiden.
+ at andre kan slå dig op hos told og skat
Avatar billede per-olof Nybegynder
01. november 2007 - 22:36 #4
Kig ind på http://www.startvaekst.dk En del tips og ideer og hvad at tænke på
Avatar billede mstorgaard Praktikant
01. november 2007 - 22:54 #5
Jeg forventer at kunne klare mig uden momsregistrering det første stykke tid, bl.a. fordi dette ikke er min hovedbeskæftigelse.

Men med hensyn til regnskab og skat, hvor meget af det skal jeg selv sørge for bliver ordnet? Hvor grundigt skal regnskabet være?
Avatar billede showsource Seniormester
01. november 2007 - 22:57 #6
Grundigt !!!!!
Og bare gå i krig du :O)
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=204908
Avatar billede popsy Novice
02. november 2007 - 00:54 #7
Tro mig, få styr på regnskabet fra start af! Skat var så venlige at aflægge mig besøg 2 måneder efter start, igen 8 måneder efter start, og sidste gang 12 måneder efter start. Heldigvis var mit regnskab i orden, eneste kritik var at jeg ikke havde en fysisk pengekasse, i stedet for at hælde pengene i baglommen :)

De checker op på alt indenfor IT/EDB (stikprøve), pga momskaruseller osv, så sørg for at det praktiske er på plads.
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. november 2007 - 11:51 #8
Lad dig nu ikke skræmme, lige i denne tråd kommer det til at lyde som meget svært og nærmest umuligt men det er det langt fra, er man en lille smule seriøs så er det ganske nemt, især hvis det bare er en lille enkeltmandsvirksomhed der laver lidt småting ved siden af fuldtidsjobbet.

Mange ser Skat som deres største fjende, men hvis man lige får banket den tanke ud af hovedet så bliver verdenen en del lettere hvis man ser dem som en sparringspartner, Skat er gode til at holde en del introduktionsmøder omkring skatteregler, moms etc - og det bedste af alt det er GRATIS, det er det ikke hvis du henvender dig til en revisor eller advokat.

Så udnyt nu de resourcer der bliver stillet tilrådighed, sæt en bogholder til at føre løbende kasseklade, de fleste bogholdere kan du få til en 200 kroner i timen, og de penge er godt givet ud.

Og så ellers bare op på hesten.

lidt gode links
www.amino.dk - iværksætter forum hvor mange er i samme båd som dig
www.startogveakst.dk - også nævnt tidligere, indeholder også en del værktøjer samt mulighed for personlig hjælp
www.100svar.dk - igen en god resource

Held og lykke med det.

Jeg driver virksomhed på 4 år, nu som selskab og jeg har aldrig haft besøg af Skat, de har sågar aldrig nogensinde givet mig et kald. - og jeg er inden for IT/EDB branchen :)
Avatar billede popsy Novice
02. november 2007 - 12:13 #9
Det kan da også være han kom tilbage for at checke om jeg stadig havde min lille røde pengekasse :) Har været i gang i 3 år nu, og har ikke set dem siden det tredie kontrolbesøg, så de er åbenbart tilfredse.

Jeg bruger ikke penge på hverken revisor eller bogholder, men det er nok et spørgsmål om hvad man vil bruge tiden på, for det er absolut rigtigt at der hurtigt går meget tid med papirnusseri.

Iøvrigt er jeg enig i at man skal bruge Skat det man kan, de svarer gerne på spørgsmål, det er jo også i deres interesse at det bliver rigtigt i første forsøg!
Avatar billede mstorgaard Praktikant
08. januar 2008 - 13:32 #10
Jeg udskyder projektet lidt i første omgang, men I må meget gerne smide nogle svar. Beklager, jeg har været så længe om at få afsluttet spørgsmålet.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
27. januar 2008 - 03:02 #11
Lukker af her.