Avatar billede Slettet bruger
01. november 2007 - 16:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lave en rund stroke på billede

Hej med jer,

Jeg bruger Adobe Photoshop CS3. Er der en der kan fortælle mig hvordan jeg laver en stroke inde i et billede som ikke er firkantet men rund i hjørnerne? Således at hvis billedet eksempelvis skal ligge på en hvis baggrund så har det runde hjørner istedet for det er firkantet. Hvis ikke det kan løses med "inner stroke" så lad mig høre hvordan det ellers kan klares? :)

Tak på forhånd.
Avatar billede mr.burns Nybegynder
01. november 2007 - 21:41 #1
Bare marker det stroken skal gå rundt om og ind i edit -> stroke, så laver den en stroke om markeringen. Dog kører jeg med PS 7.0, men går ikke ud fra de har lavet det om.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2007 - 09:33 #2
Kan godt være jeg ikke får det formuleret så godt men hvis jeg har et firkantet billede som ligger på en større firkantet hvid baggrund og jeg ønsker at billedet skal have hvid svagt-afrundet kanter hvor farven der bruges til at afrunde kanterne på billedet med er hvid ligesom baggrunden, hvordan laver jeg det?
Det er måske slet ikke med stroke jeg skal lave det da stroke ikke kan lave afrundet kanter på et billede?
Avatar billede prodic Mester
02. november 2007 - 11:53 #3
Stroken du påfører vil altid følge elementet.
Så hvis billedet er firkantet, så bliver stroken også firkantet.

Det du er ude efter er at altså at give billedet/elementet runde hjørner, og derefter påføre den ønskede stroke.
De runde hjørner kan du f.eks. lave via Select->Modify->Smooth. Du kan så enten vælge at sige Select->Inverse og slette det overskydende, eller gøre det via en layermask.
Smider du så en stroke på via Blending Options, så har du mulighed for at redigere den bagefter.

De runde hjørner kan blive lidt mærkelige via Smooth, men til dit brug kan det muligvis bruges.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2007 - 13:36 #4
Prodic > Tusind tak det var lige det jeg manglede. Jeg har dog lige et enkelt tillægsspørgsmål. De runde kanterne bliver meget grove med Smooth. Er der mulighed for at lave en form for feather samtidig så de ser mere runde/smooth ud? (Det var måske det du mente med hjørnerne kan blive lidt mærkelige)
Avatar billede prodic Mester
03. november 2007 - 13:24 #5
Bortset fra at runde hjørner i et pixelbillede altid vil være grove i det, så tror jeg vi snakker om det samme.
Overgangen fra rund til skarp kant bliver lidt "mystisk".
Mig bekendt findes der ikke rigtig en nem metode der kan løse det.
Du kan dog forsøge at lege med Rounded Rectangle Tool(U), og bruge den shape det kan fremtrylle som base for dine runde hjørner.
Fremgangsmåden vil være at lave en shape med runde hjørner og anvende den som udgangspunkt i en layermask.
Ikke en fiks løsning, og der findes muligvis fiksere, men den bør virke.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2007 - 13:51 #6
Super, jeg prøver mig lidt frem. :) Tak for hjælpen prodic. Her er points!