Avatar billede velin Nybegynder
30. oktober 2007 - 23:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Komprimer vektorgrafik til hjemmeside

Hej

Jeg er igang med at lave min hjemmeside, hvor jeg skal bruge en baggrund som jeg har lavet i Illustrator, desværre fylder den rigtig meget ca. 100 kb i png. Jeg har valgt .png frem for gif for der er noget gradient i baggrunden, og så vidt jeg har lært kan dette ikke blive pænt med en gif.

Mit problem er at jeg har 5 sider med forskellige baggrunde som hver fylder 100kb så bliver hjemmesiden jo alt for tung. Men hvis jeg prøver at sætte kvaliteten ned ved evt. jpg. billed til 50 så bliver kvaliteten bare rigtig dårlig. Er der andre muligheder for komprimering hvor det ikke går så meget ud over kvaliteten ? Jeg troede ellers at vektorgrafik ikke fyldte så meget ??

Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
30. oktober 2007 - 23:22 #1
Well,
Jeg har Adobe Photoshop CS2, og der gemmer jeg altid som .gif.
Og der er der ikke noget grumset i bagggrunden, derudover fylder det meget lidt..
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
30. oktober 2007 - 23:22 #2
Ved ikke om du kan finde finde en trail af programmet mere
Avatar billede velin Nybegynder
30. oktober 2007 - 23:29 #3
Jeg har prøvet gif - men baggrunden som er gradiant (kan altså ikke huske hvad det hedder på dansk farve overgang eller sådan i den stil) dur ikke i gif, overgangen mellem farverne ligger i trin og ikke flydende. Jeg lærte på et kursus at hvis der var overgang i farverne skulle man vælge png24 eller jpg, men png24 ser ikke ud til at der er muligheder for at komprimerer som med gif og hvis jeg vælger jpg. og komprimere så bliver kvaliteten dårlig.
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
30. oktober 2007 - 23:35 #4
Nåå okay..
Så kan jeg ikke hjælpe
- beklager :P
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
30. oktober 2007 - 23:36 #5
Eller, jeg ved ikke om det virker, men kan du efter du har uploadet billedet, så ændre navnet til ex. "topbanner.gif", altså bare ændre ".png" til ".gif"
Avatar billede velin Nybegynder
25. februar 2008 - 00:32 #6
Jeg lukker denne.