Avatar billede arnepedersen Forsker
30. oktober 2007 - 22:41 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Digitale billeder på TV.

Jeg undrer mig over at jeg ikke kan vise mine digitale billeder på mit fjernsyn med en rimelig kvalitet.
Jeg har kopieret billederne til en CD, en DVD, og jeg har brugt NERO samt Ulead PictureShow.
Mine billeder er skarpe og rigtig gode på min PC skærm Jeg har taget dem med et Canon 400D kamera, så kvaliteten skulle være rigtig god.
Mit tv er et B&O  med billedrør, men det bedste af deres billedrørsmodtagere som i øvrigt har en fantastisk billedkvalitet. (Nypris ca. 14 0000 kr.)
Mine billeder bliver utydelige og lidt grumsede.
Er der nogle af Jer Eksperter som kan give mig en forklaring, og allerhelst en løsning:
Mvh Arne
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. oktober 2007 - 23:18 #1
Er det en dvd eller vcd video du laver? Der er stor forskel på kvaliteten. Du skal lave en DVD (720*576) med Ulead CD & DVD Pictureshow. Derudover skal du sikre dig at signalet mellem afspilleren og fjernsynet er et RGB signal. Ellers bliver specielt røde farver angivet med dårlige farver.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. oktober 2007 - 23:23 #2
Du skriver i øvrigt at du har kopieret billederne til din DVD. Det er vel ikke disse du får vist? Ulead CD & DVD Pictureshow laver en DVD VIDEO!!! Det vil sige at billederne bliver lavet i det rigtige format/størrelse til gengivelse som DVD film. Hvis din afspiller opfatter at den skal gengive originalerne, og disse er meget større i dimensionerne end skærmbilledet, laver den en "komprimeret" fremvisning af disse. Det svarer lidt til når man laver en hjemmeside og putter store billeder ind og viser dem i lille størrelse. Det ser skrækkeligt ud.
Avatar billede arnepedersen Forsker
31. oktober 2007 - 00:10 #3
Normalt kopierer jeg mine billeder over på en CD/DVD. Og afspiller fra min DVD afspiller.
Men jeg har også oprettet billederne i NERO og Ulead, både som CD og DVD.
Du skriver at derudover skal du sikre dig at signalet mellem afspilleren og fjernsynet er et RGB signal. Kunne du ikke fortælle mig hvad du mener med det, jeg forstår det ikke rigtigt.
Avatar billede Beach Mester
31. oktober 2007 - 02:12 #4
Info om RGB scart kabler--->
http://av-connection.com/?SPage=RGB-Scart_Kabler

Det vigtigste er at du i det program der laver DVDén, sætter opløsningen til 720X576 (PAL) som akyhne skriver. Alt andet ser rædsomt ud:-)

Hvis din DVD spille OG dit TV understøtter det, så forsøg at øge skærmopdateringen til 60Hz.

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
31. oktober 2007 - 18:00 #5
Jeg har hentet et program til at resize en hel mappe ad gangen
( Visualizer  Photo Resize) Er det her jeg skal stille programmet til Max Pixel højde og vandret til 576 og 720? Er der nogen der har en dansk brugervejledning til opsætning af programmet.
Avatar billede arnepedersen Forsker
31. oktober 2007 - 18:00 #6
Jeg har hentet et program til at resize en hel mappe ad gangen
( Visualizer  Photo Resize) Er det her jeg skal stille programmet til Max Pixel højde og vandret til 576 og 720? Er der nogen der har en dansk brugervejledning til opsætning af programmet.
Avatar billede arnepedersen Forsker
31. oktober 2007 - 18:01 #7
Ups. to gange
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. oktober 2007 - 18:29 #8
Du skal ikke lave om på dine billeders størrelse. Det ordner Ulead CD & DVD Pictureshow - det vil sige den laver ikke om på billederne, men laver en DVD video ud af disse. Det er den video din afspiller skal håndtere, og ikke dine originale billeder.
Avatar billede arnepedersen Forsker
31. oktober 2007 - 20:19 #9
Problemet med mit  DVD Pictureshow er at det kun kan tage 36 billeder, det er simpelthen ikke godt nok. Så jeg forsøger med NERO. Jeg er med på at disse programmer selv ændrer på pixel, tak for det.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. oktober 2007 - 21:37 #10
Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden. Hvad hedder det program du bruger?
Avatar billede arnepedersen Forsker
31. oktober 2007 - 21:44 #11
Det hedder Ulead DVD PictureShow se Basic. det er version 1,0
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. oktober 2007 - 21:49 #12
Ok. Kender det ikke. Det lyder som en gammel version. Prøv at hente en demo af Ulead Cd & DVD Pictureshow 4.0.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. oktober 2007 - 23:40 #13
Du kan evt. hente dette projekt, og brænde det som en DVD video: http://www.racingcar.dk/Video/VIDEO_TS.zip

Det er lavet i Ulead Cd & DVD Pictureshow 4.0
Avatar billede arnepedersen Forsker
03. november 2007 - 09:07 #14
Jeg har nu med held brugt NERO, det er rimelige billeder, så hjertelig tak for Jeres kommetarer.
Avatar billede Beach Mester
04. november 2007 - 05:48 #15
Jammen velbekommen da, og velkommen på min blacklist;-)

Det lader tydeligvis til at du kunne bruge nogle af du guldkorn folk kom med, men vælger stadig at tage alle dine point med hjem igen?
Ved ikke (og vil ikke blande mig i det) hvad andre mener, men syntes selv at der var spec. én her inde der gav dig den info du manglede!

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. november 2007 - 14:21 #16
Jeg er ikke ude på at snyde folk for point. Jeg har fået nogle gode oplysninger, men ingen der bringer mig til en bedre løsning. Jeg takker endnu engang pænt for oplysningerne, men da der ikke en nogen af Jer der lægger Jeres kommentarer som et reelt svar, så er det svært at give point.  Beach hvis du gerne vil have point skal du da nok få dem, så opretter jeg gerne en ny tråd.
Mvh. Arne
Avatar billede Beach Mester
04. november 2007 - 15:12 #17
Det var skam ikke mig selv jeg tænkte på, jeg er ikke kommet med noget som ikke allerede var kommet frem. Men undrede mig bare--->
http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=164

//Beach
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. november 2007 - 17:59 #18
Det er svært at hjælpe, når du ikke svarer på de spørgsmål jeg stiller, og ikke afprøver det jeg foreslår.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. november 2007 - 18:38 #19
Jeg beklager meget jeg har skabt uro, det er bestemt ikke min intention. En stor undskyldning til akyhne fordi jeg ikke har reageret på din kommentar og til din opfordring.
Jeg åbnede din video, men kunne ikke åbne filerne i mine programmer inkl. det hentede Ulead Cd & DVD Pictureshow 4.0. Jeg forsøgte så at prøve selv med  programmet, men da jeg kun kunne lave show med 33 billeder skottede jeg programmet. Derefter opgav jeg og gik tilbage til NERO som jeg har brugt før, men ikke var helt tilfreds med, det var jo grunden til jeg bad Jer om hjælp. Jeg fik ikke en løsning jeg kunne bruge, så derfor afsluttede jeg tråden og tog selv point.(Det gør jeg ikke fremover)

Til beach. Jeg har læst dit link og konstaterer der er usikkerhed omkring pointgivning, men vil give dig ret i, at man bør ikke selv tage point.
Det er taget til efterretning.
Med venlig hilsen Arne.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. november 2007 - 20:48 #20
Der er et eller andet der siger mig du overhovedet ikke ved hvad det er du sidder og roder med. Det er selvfølgelig ikke din fejl, men så kunne du spørge noget mere. Det er det vi er her for - for at hjælpe.

Filerne jeg havde lavet, skulle brændes som en DVD video. En DVD video indeholder to foldere: AUDIO_TS & VIDEO_TS. Filerne skulle have været i den sidste.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. november 2007 - 22:27 #21
Helt ærlig, hvad er det for noget snak med at jeg ikke ved hvad jeg sidder og roder med? Jeg er i gang med et opklarende spørgsmål om visning af digitale billeder på TV. Det er da dig der begynder at forvirre begreberne med at blande videofiler ind, det har intet digitale billedr at gøre. Jeg ved udmærket godt hvordan man brænder videofiler. Det bruger jeg Pinnacle til.
Så synes jeg i øvrigt at vi skulle holde en lidt mere sober tone.
Mvh. Arne
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. november 2007 - 23:30 #22
Sober tone? Den var vel ikke ment til mig!

Det er ikke for at være negativ men nej, du ved ikke hvad du snakker om. Diskutionen går på hvordan du får vist i en ordentlig kvalitet. Det gør du på ingen måder med en interpoleret løsning, altså at putte billeder i en høj opløsning på en CD eller DVD og derefter få din videomaskine til at "komprimere" dem ned i den rette størrelse som denne kan vise. Det gør du enten ved at lave billederne præcis i den rette størrelse ELLER lave en DVD video i max opløsning for hvad en DVD maskine kan vise, nemlig 720*576 pixels.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. november 2007 - 23:41 #23
http://www.racingcar.dk/eksperten/billeder/komprimeret_billedetest.html

Her kan du se et eksempel på hvad det er jeg mener. Hvilket af de to billeder er i bedste, og højeste opløsning? Det er faktisk det til højre hvor det tydeligt ses på omridset på personerne at billedet ikke passer til visningen.

Det venstre billede har præcis opløsningen 240*167 og vises i 240*167
Det højre billede har præcis opløsningen 400*279 og vises i 240*167

Dermed er det op til browseren at vide et sammenpresset billede som ikke kan deles lige op i pixels med billedets oprindelige størrelse. Dermed bliver dette vist i en dårligere version, end det mindre billede som nøjagtigt bliver vist som det er.

Det er akkurat det samme din videomaskine gør.
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. november 2007 - 00:37 #24
Ja men er det ikke det du skriver tidligere:
Du skal ikke lave om på dine billeders størrelse. Det ordner Ulead CD & DVD Pictureshow - det vil sige den laver ikke om på billederne, men laver en DVD video ud af disse. Det er den video din afspiller skal håndtere, og ikke dine originale billeder.

Det er jo netop det jeg gør, jeg gør det blot i NERO.

Her ændrer NERO filens størelse lig som Ulead, eller er jeg helt gal på den?
Mvh. Arne
Avatar billede Beach Mester
05. november 2007 - 00:51 #25
Arne--->
Hvilken version af Nero bruger du?

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. november 2007 - 08:51 #26
Jeg bruger 6,0.
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. november 2007 - 08:53 #27
Jeg har prøvet 8,0, men det var en prøveversion.
Er det forskel på brænderkvaliteten i de to versioner?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. november 2007 - 20:04 #28
"Det er jo netop det jeg gør, jeg gør det blot i NERO"

Hvad er det du laver med Nero? En DVD video, video-cd, Supervideo-cd? En folder med billeder? Hvilket Nero program bruger du? Det er det grundlæggende jeg endnu ikke har fået besvaret. Så dermed aner jeg ikke hvad det er du laver.
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. november 2007 - 20:27 #29
Ja men det mener jeg jeg startede med, men har åbenbart ikke gjort det forståeligt. Så jeg prøver igen
Jeg vil gerne have mine digitale billeder -optaget på Canon 400D - ned på en CD/DVD således at man kan se billederne på en TV skærm via en DVD afspiller.

Jeg har pt. to muligheder, nemlig XP hvor jeg "bare" kan kopiere JPEG filerne over på en DVD/CD. Det giver det resultat, at mine filer - som typisk er på 10 mill Pixel - gør at DVD afspilleren er ufattelig længe om at læse billederne. Det gør at der er meget langt mellem billedskift. I øvrigt er kvaliteten ikke særlig stor.
Den anden mulighed er NERO, hvor jeg har version 6.0.
Her bruges NERO Vision Express.se. hvor NERO selv komprimerer filerne, og hvor man bl.a. kan lægge musik ind. Desuden findes der menuer med overgange m.m..
Her bliver kvaliteten bedre, men jeg synes stadig ikke den er tilfredsstillende.
Jeg har prøvet at lave både DVD og SVDC.
Håber jeg hermed har gjort mig mere forståelig.
Mvh Arne
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. november 2007 - 21:49 #30
Har du kigget her: http://www.racingcar.dk/eksperten/billeder/komprimeret_billedetest.html

Der ser du årsagen til det ikke duer med rene billeder. Uanset kvaliteten af disse. Alternativt skal du reducere dem til en størrelse hvor din DVD videomaskine ikke skal strække eller presse billederne.

SVCD: Er i 480*576, altså hvad der ca. svarer til S-VHS (lidt bedre end VHS)

DVD Video: Er i 720*576, altså den højeste opløsning din videoafspiller kan vise. Ønsker du ikke at spilde tid med at reducere dine billeder, er dette den rigtige løsning.

Der findes flere programmer der kan klare dette. De laver en decideret DVD video ud af dine billeder, altså det samme som NERO Vision Express.se gør, blot i noget højere kvalitet.
Ulemper: Det er en video man laver. Dermed kan man ikke springe mellem billederne med fjernbetjeningen, som man kan i et slideshow. DVD-video fylder meget voldsomt. Dermed kan man kun have få hundrede billeder på en DVD, alt efter hvor lang tid hvert billede skal vises.

Jeg anbefaler Ulead CD & DVD Pictureshow 4 af følgende grund: Programmet laver en DVD Video, Den laver overgangseffekter mellem billederne. Her snakker vi ikke om alle disse "smarte" overgange som mange andre programmer benytter, hvor billederne skubbes ud af skærmen, mens næste kommer til på alverdens måder (det kan programmet dog også hvis man kan lide det), men laver glidende overgang fra det ene billede til det andet, samtidig med det panner, zommer.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. november 2007 - 22:00 #31
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. november 2007 - 22:42 #32
Som jeg tidligere skrev hentede jeg Ulead Cd & DVD Pictureshow 4.0. Jeg forsøgte så at prøve selv med  programmet, men da jeg kun kunne lave show med 33 billeder skrottede jeg programmet.Men det er måske fordi det er en trial version.
Dit link http://www.racingcar.dk/Video/Export20071105.mpg kan jeg ikke åbne.
Jeg vil -hvis du mener at det er væsentligt bedre end NERO - hente en prøveversion af Ulead CD & DVD Pictureshow 4 ned igen. og prøve med 33 billeder for at se kvaliteten.
Med venlig hilsen - og tak fordi du stadig er på - Arne
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. november 2007 - 23:03 #33
Prøv at højreklikke på linket, og vælg "gem destination som".

Nero kan simpelthen ikke det du søger, i samme kvalitet. Hvorvidt der kun kan tilføjes 33 billeder i demoen, ved jeg ikke.
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. november 2007 - 23:14 #34
Så lykkedes det, det ser fint ud på min PC skærm, men det gør de DVDer jeg har lavet i NERO også.
De DVDer jeg har lavet i NERO er perfekte på min PC skærm, men når jeg viser dem på mit TV så bliver de meget ringere.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. november 2007 - 23:19 #35
Hvad siger dit tv så?
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. november 2007 - 23:41 #36
Ja men så forsvinder allle enkethedder, billederne bliver grumsede og lidt uskarpe.
Avatar billede Beach Mester
06. november 2007 - 02:11 #37
--->akyhne
Her må du tage over, jeg kender ikke Prog. Bruger selv Adobe!

--->Alle
Det ser stadig ud som om der er problemer med at afspille en DVD-fil hvilket jo uanset Prog. bør være i en opløsning som TV kan vise direkte.

Arne--->
Har du prøvet disse forsøg:
1/ Kaste ét billede ned på en CD/DVD ´(*.JPG) i den optimale opløsning (det som dit TV køre med)?
2/ Lavet en DVD (film) med ét billede i jpeg. i den opløsning som dit TV kører med?

Prøv dette med de Prog. du nu bruger (kan ikke supporte Prog. jeg ikke kender) og se på billedet.

Evt prøv med Canons software at ændre opløsningen på det enkalte billede du tester med, til den opløsning som dit TV kører med!

//Beach
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. november 2007 - 07:20 #38
Kort sagt er et tv langt bedre til at gengive DVD end en monitor, så fejlen ligger efter min mening i dit udstyr. Hvad har du af kabler mellem din DVD afspiller og fjernsynet? Hvordan ser en alm. DVD video ud?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. november 2007 - 07:33 #39
Er programmet sat til at lave en PAL video. NTSC er i dårligere kvalitet. Er "Apply antiflickerering" markeret? Det gøres i File -> Preferences.
Vælger du DVD som output format?
Avatar billede arnepedersen Forsker
06. november 2007 - 08:53 #40
Desværre er jeg ikke disponibel før senere i dag, så vender jeg tilbage.
Mvh. Arne.
Ps. Jeg har downloaded Ullead, men kan ikke åbne ikonet, underligt.
Avatar billede arnepedersen Forsker
06. november 2007 - 17:08 #41
Mit TV er en billedrørsmodtager, så her ligger klart en af årsagerne.

Jeg har et temmelig dyrt scart kabel mellem DVD afspilleren og mit TV.
Almindelig video er perfekt når jeg afspiller fra DVDen.

Nero er sat til PAL.

Jeg kan ikke finde Apply antiflickerering i opsætning af NERO.

Men nu har jeg set billederne på en Sony fladskærm.
Den SVCD jeg har lavet i Nero er blevet meget fin, så det er mit billedrørs TV der ikke kan gengive billederne.
Dermed har jeg opnået et acceptabelt resultat, og vælger at leve med at jeg ikke får så gode billeder på mit B&o TV:

Jeg siger hermed mange tak for Jeres tålmodighed, og takker i særdeleshed akyhne og beack.
Med venlig hilsen Arne
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. november 2007 - 17:43 #42
Velbekomme.

Det var nu indstillingerne i Ulead CD & DVD Pictureshow 4 jeg mente.

Jeg forstår dog ikke hvorfor du laver en SVCD??? Og hvorfor du bruger Nero?? Til at brænde?

Ulead CD & DVD Pictureshow 4 kan det hele i meget bedre kvalitet! DVD kvalitet!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. november 2007 - 17:48 #43
PS: På mit gamle LX4500 skulle jeg trykke "Shift" "9" for at vælge S-VHS out på fjernsynet. Hvordan det er på nye B&O, ved jeg ikke. Du skal stræbe efter at få valgt RGB, såfremt fjernsynet understøtter det. De videoer jeg laver med Ulead CD & DVD Pictureshow 4, er meget tæt på DVD videokvalitet (som på købe/lejevideo).

I øvrigt bør et godt billederørsfjernsyn give lige så god eller bedre billede, sålænge der ikke er tale om HDTV.
Avatar billede arnepedersen Forsker
07. november 2007 - 17:03 #44
Nu har jeg forsøgt på alle mulige måder, Det bedste jeg har oplevet er NEROs.
I Nero 6.0 kan jeg vælge at oprette i både SVCD, CD, eller i DVD kvalitet. Jeg har forsøgt at dawnloade  Ulead CD & DVD Pictureshow 4. Det har jeg gjort op til flere gange med det resultat, at programmet bliver installeret, men jeg kan ikke aktivere ikonet. Så har jeg forsøgt med en ældre version som jeg har liggende, men resultatet er ringere end NEROs. Ok så kunne jeg vælge at købe Ulead CD & DVD Pictureshow 4, men jeg har ingen garanti for at det bliver bedre end med den ældre version.

Da jeg er folkepensionist kan jeg ikke bare bruge løs af de midler jeg har, så nu bliver det NERO.
Endnu engang tak for dit engagement akyhne.
Med venlig hilsen Arne
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. november 2007 - 17:57 #45
Fik du i det mindste kigget på den video jeg havde lavet?
http://www.racingcar.dk/Video/Export20071105.mpg
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. november 2007 - 18:04 #46
Avatar billede arnepedersen Forsker
07. november 2007 - 23:35 #47
Jo jeg fik set dem, og de ser fine ud.
Mvh. Arne